iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Månadssammanfattning: Mars 2013

Kategori: Sammanfattningar

Det är den 31 mars och om allt har gått rätt sitter jag nu i en buss på väg till... PAAAAAARIIIIIS!!!! Wi, I'm so excited!!! Okej, halva resan är typ bussåkande men ändå, it's PARIS! Därför kommer jag inte att posta några inlägg den kommande veckan (har inte haft tid att fixa några tidsinställda :( ) eller läsa några bloggar men på lördagkväll är jag tillbaka med massor av nya upplevelser och roligheter! Men tillbaka till det jag är här för, nämligen månadens sammanfattning. Mars har både varit en jäkligt kul månad samtidigt som det varit en jäkligt trist månad men så är det väl lite hela tiden, inte sant?
 
Hänt i mitt liv:
Jag gick och min kära vän gick till en kyrka för att lyssna på en tant som suttit i koncentrationsläger. Det var fruktansvärt deprimerande och hennes historia var helt obeskrivligt hemsk men det känns bra att ha hört någon tala om sina egna upplevelser för snart lever de inte längre (om man inte skulle komma på någon jätterevolutionernade medicin snart men det tror jag nog inte). Hon berättade väldigt detaljerat och jag kan inte ens föreställa mig hur hemskt det måste ha varit för henne. Nej, usch vad hemskt! Men om ni har chansen tycker jag verkligen att ni borde lyssna på någon som suttit i koncentrationsläger för det blir en helt annan känsla att höra en persons personliga berättelse istället för att läsa om det.
♥ Vi hade dansdag på skolan då vi fick lära oss vals, bugg och foxtrot och sedan hade vi danskväll vilket var förvånadsvärt kul (jag är grym på bugg!).
♥ Jag och ett par kompisar gick på föreläsning med Liv Strömquist (det låter så otroligt härligt att säga att man var på föreläsning!) där hon pratade om hur hon blev serietecknare, lite om hennes syn på samhället med feminism, klassamhället och blablabla. Det var sjukt intressant och hon är lätt en av Sveriges coolaste personer!
♥ Jag firade även Internationella kvinnodagen med att sova över hos min kära vän då vi käkade vit choklad och kollade på Disneys mest feministiska film (läs: Mulan). Mys på högsta nivå!
♥ Jag såg Mellofinalen och grät inombords när den värsta av dem alla Robin vann (i vår familj även kallad Pipapan, no offence). Alla mina favoriter hade redan åkt ut men skulle blivit glad om Yohio vunnit också. Bu för internationella juryn :(
♥ Jag var sjuk i en HEL VECKA vilket sög något fruktansvärt. Det enda jag gjorde var att ligga och glo på tv, käka glass och tycka synd om mig själv vilket var hemsk. Enda pluset var att jag hann mig igenom två säsonger av Doctor Who, hehe...
♥ Jag firade Earth hour genom att "mysa med min familj" (läs: tvinga de att stänga av alla elektriska apparater och sitta i köket med tända ljus)
♥ Jag hade avslutningskonsert (musikklassgrej ^^) då jag och några vänner uppträdde med mitt arr av "Some die young" vilket gick toppen! Jag fick sjukt mycket beröm från musiklärarna på skolan och till och med musiklärare på gymnasiet var imponerande av mig. Egoboost!
 
Läsningen:
 
 
Antal lästa böcker: 6 stycken
 
Böcker på svenska: 4 stycken
Böcker på engelska: 1 stycken
Böcker med så lite text att det inte ens gills: 1 st
 
Antal seriealbum och grafiska romaner: 4 stycken
Friestående böcker:  3 stycken
Böcker i en serie: 3 stycken
Påbörjade serier: Ädelstens-triologin (woho, bara en!)
Serier jag fortsatte på: Engelsfors och Across the universe
 
Vuxenromaner: 0 (det var 100 år sen jag läste en riktig vuxenbok, får ta tag i det i april!)
Klassiker: 0 (men "läser" Svindlande höjder (var tvungen att lämna tillbaka den men efter lovet ska jag läsa den på riktigt) och Alice adventures in Wonderland)
Facklitterära böcker: 0 (will it ever change?)
 
Titlar jag läste:
 
Månadens favorit: A million suns var helt fantastisk!
Månadens besvikelse: Berättelser från Engelsfors. Den var absolut inte dålig, jag älskade att man fick veta mer om karaktärerna och saker som hade hänt innan och det var väldigt kul med serieform men det gick alldeles för fort fram och det kändes inte som jag kom in riktigt i berättelsen.
Månadens överraskning: Ja till Liv! är nog det bästa svenska seriealbumet jag har läst! Fy satan va bra det var!
 
Tankar om månadens läsning och läsningen i april:
Den här månanden hade jag rejäla läsproblem då jag var sjuk i en vecka och verkligen inte kunde läsa. Det drog ner min läslust totalt och därför läste jag inte så mycket "riktiga" böcker den här månaden utan mest massor av seriealbum men vad gör det, det var en bra månad i kvalité! Det var ingen bok jag hatade eller så utan alla gav mig något och det är ju positivt!
 
I april planerar jag att läsa ut den feta grafiska självbiografin Marbles som jag läser just nu (så jävla bra!!!), Alice som vi läser i bokklubben och Svindlande höjder som jag borde läst ut för länge sen. På bussen till Paris har jag även med mig två mangaböcker som jag kanske kommer kunna läsa om jag inte mår för illa och så ska jag se om jag hinner läsa ut The scorch trials för nu orkar jag inte vänta mer på att se vad som händer! Jag är osäker på hur mycket läsning jag faktiskt kommer att ha eftersom april är månaden då vi blir bombaderade med nationella prov men iofs är det kanske just då man behöver lite avslappning. Vi får helt enkelt se vad som händer! ^^
 
Film:
Antal filmer jag såg: 8 stycken
Betygssnitt: 3,4375 (skulle det inte varit för alla HP skulle det varit betydligt lägre!)
Svenska filmer: 0
Filmatiseringar: 4 stycken
Biobesök: 0 st (woho, vad duktig jag är!)
 
Sedda filmer:
 
Mulan SETT INNAN! (2.5/5)
Den här såg jag på Internationella kvinnodagen vilket passade bra för den är rätt feministisk när man tänker på den. Mulan är lätt den coolaste av Disneys kvinnliga figurer men ja, när man ser om den upptäcker man att själva storyn är rätt tråkig. Det finns många roliga scener men nja, inte riktigt i min smak (lägg märke till att jag är en surpuppa och 2 är typ 4.5 för normala människor)
 
 
Harry Potter and the Goblet of fire SETT INNAN! (4.5/5)
Jag kan inte riktigt bedöma den här från filmiskt perspektiv för seriöst, det är Harry Potter! Allt som är Harry Potter är awesome, så är det bara. Här var även första gången jag såg David Tennant som The Doctor vilket var lite kul. Älskar honom!
 
Skyfall (2/5)
Tro det eller ej men det här var den första Bondfilmen jag såg. I know, jag är skum. Asså action är ju då inte riktigt min gener men den här var verkligen inte fruktansvärd. Gillde "gaytwisten" på Bond, den var najs och titelssången äger ju, haha men asså är det bara jag som ser att 99% av alla actionfilmer inte har någon poäng över huvud taget?! Det är bara massa PANG, BOOM, GAHH och så en otroligt sexig tjej som man ska komma in till i duschen utan att hon reagerar trots att mannen är typ dubbelt så gammal som henne själv. Fanns flera bra skådisar där dock, sånt uppmuntras!
 
Harry Potter and the Order of the Fenix SETT INNAN! (4.5/5)
Jag tror inte jag behöver kommentera eller?
 
Harry Potter and the Half-blood prince SETT INNAN! (4.5/5)
Usch, jag gråter så mycket till den här filmen! Fast det gör jag i och för sig till varenda HP-film så det spelar egentligen ingen roll.
 
Allt eller inget (4/5)
Det här är en väldigt brittisk film som handlar om ett gäng arbetslösa snubbar som bestämmer sig för att bli strippor och den tyckte mamma var passande och se, haha! Nejdå, den var inte så "avslöjande" precis och det är skönt att inte ha en helt pryd mamma, haha! Ärligt talat blev jag förvånad av den här filmen. Den var skitbra! Bra blandning av feel good och feel bad och väldigt underhållande ibland. Jag har sagt det för och jag säger det igen - brittiskt film is the shit!
 
Monty Python and the Holy Grail (2.5/5)
Lite besviken blev jag på den här. Tycker vissa av Monty Pythons grejer är så sjukt roliga men den här var rätt trist. Fanns vissa scener som verkligen fick mig skratta men nja, det mesta kändes mest tillgjort.
 
Flugornas herre (3/5)
Den här såg vi på SO:n och jag har inte läst boken så jag kan inte direkt jämföra de så men nja, den här var lite knepig. Jag gillade konceptet och så men jag tror den är så mycket bättre i bokform. Den var bra men det var liksom det, den var inte sådär WOW som alla verkar tycka att den är. Hade förväntat mig lite mer blod, hahahaha. Nej, men seriöst trodde de skulle typ äta upp varandra eller något och så var det ju inte riktigt även fast de var ganska hemska ändå. Ska ta och läsa boken någon dag och se vad jag tycker men filmen var lite halv för mig.
 
Tv-serier jag kollade på:
Buffy the vampire slayer - säsong 2. KLAR!
Buffy the vampire slayer - säsong 3. HÅLLER PÅ!
Doctor Who - säsong 2. KLAR!
Merlin - säsong 5. KOLLAR PÅ SVT!
Girls - säsong 1. KOLLAR PÅ SVT I MIN ENSAMHET (är det ingen mer som kollar?)
Doctor Who - säsong 3. KLAR! The feels, the feels...
Doctor Who - säsong 4. KLAR! Epic! Epic! Epic!
Torchwood - säsong 1. HÅLLER PÅ! And it's amazing!
Doctor Who - säsong 5. ENDAST TVÅ AVSNITT KVAR!!! :'(
 
Ja.... jag kollade en del på Doctor Who....
 
 

Kommentarer

  • Rebecca säger:

    Aprilmånad ägde ju! <3

    2013-04-01 | 20:26:10

Kommentera inlägget här: