iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Månadens filmer och tv-serier - Juli 2013

Kategori: Sammanfattningar

Här kommer en sammanfattning om vad jag kollade på i juli 2013! :)
 
Liten not: WAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!! KLOCKAN 8 IKVÄLL SVENSK TID AVSLÖJAS DEN 12:e DOKTORN!!!! Jag har inte sett säsong sju än men jag är ändå extremt excited! Lite ledsen förstås, för jag gillar Matt Smith men WAAAAAAAH, spänningen! Jag är typ den enda som lite hoppas på att det blir en tjej, men ja, det lär nog inte hända. Hoppas det blir någon ny och fräsch som man inte kopplar ihop med så mycket annat i alla fall!

 
 
Casablanca (1942)
Jag startade månaden med att se denna underbara film tillsammans med min fina mormor. En vansinnigt bra filmklassiker som håller lika bra idag som för 60 år sedan. Jag rekommenderar den till varenda en av den och det blev en nya favoritfilm för mig.
 
Betyg: 5/5 - helt fantastisk
 
 
The bling ring (2013)
Jag och mina kära vän gick och såg nästan enbart för att Emma Watson är med utan några större förhoppningar. Men den visade sig vara riktigt bra. The bling ring bygger på verkliga händelser om ett tonårsgäng som bryter sig in i kändisarns hus. Väldigt intressant och även fast den kanske inte var den bästa filmen jag någonsin sett var den verkligen underhållande. Om ni är tycker den låter intressant tycker jag definitivt ni ska ge den en chans!
 
Betyg: 4/5 - mycket bra
 
The mission (1986)
Som vanligt när jag och min familj ska välja film blir det något helt random som ingen är direkt sugen på men som tur blev det i alla fall inga tidsresande dvärgar den här gången. The mission är en väldigt speciell film som handlar om missionärer som vill kristna stammar i Sydamerika. Den var lite seg i början men filmens slut binder verkligen ihop historien och det slutade med att jag verkligen gillade den. Dock ska jag varna er, den här filmen är så fruktansvärt deprimerande att det finns inte. Och det värsta är att den är otroligt verklighetstrogen men väldigt bra som historisk perspektiv! Man förstår verkligen hur europeérna betedde sig och jag tror många kan hämta något från den här filmen.
 
Betyg: 4/5 - mycket bra
 
 
Modig (2012) [Sett innan]
Jag såg Modig för andra gången vilket är lite skumt eftersom jag inte tycker att den är så bra men så blir det när man har en lillasyster. Bra budskap, cool huvudkaraktär, snygg animation och allt men jag tycker den är så fruktansvärt irriterande plot-line att jag inte står ut. De skulle kunna gjort den här filmen så bra men så suger handlingen så himla mycket. Suck.
 
Betyg: 2.5/5 - ganska bra
 
 
Beetlejuice (1988)
Väldigt konstig film som var helt okej i början men sedan blev den bara för mycket. Tyckte dock att den var ganska rolig och definitivt inte seg att kolla på.
 
Betyg: 2.5/5 - ganska bra
 
 Skrivet kursivt = avsnitt jag har sett förut
 
Midsomer murders
Det är i princip omöjligt att bo i Sverige under sommaren utan att se minst ett avsnitt av Midsomer murders. Jag är ganska väldigt jättejätttejätte trött på den här serien men ja, man får väl offra sig. Det är inte dåligt bara väldigt tjatigt.
 
Sedda avsnitt: Written in the stars
 

Doctor Who
I juli såg jag klart säsong 6 och jisses vilket underbart slut! Så taggad inför sjunde säsongen (del 1 är beställd så den borde komma snart!). Jag tyckte säsong 6 var lite ojämn men slutet vägde verkligen upp för det.
 
Sedda avsnitt: Closing time, The wedding of River Song, The Doctor, the widow and the wardrob  och Rose
 
Sherlock
Jag såg hela första säsongen av Sherlock. Wow, vad bra! Jag skrev en recension på den här som ni borde läsa! Jag har redan sett andra säsongen nu i augusti och gaaaaaaaaaaaaaah, slutet! Ska försöka skriva en recension på den snart! :)
Sedda avsnitt: A study in pink, The blind banker och The great game
 
Merlin
Jag och min kära vän såg om en rad massor av avsnitt ur Merlin som vi båda älskar. Gud, vad härligt det är att se om något som var så länge sedan. Allt blir så annorlunda när man vet hur det slutar och jag uppskattade serien ännu mer nu än andra gång. Och alla dessa Merthur-moments... asså gud, hur kunde jag inte shippa sönder dem i början? Om någon är intresserade så skriver jag gärna en recension på första säsongen för jag tycker det är kul att försöka samla lite tv-serie recensioner på bloggen. Någon intresserad?
 
Sedda avsnitt: The beginning of the end, Excalibur, The moment of truth, The labyrinth of Gedref, To kill the king och Le morte d'Arthur
 
Star trek
Japp, ni läste rätt jag har kollat på Star trek. Det blev bara ett avsnitt den här månanden men det var ganska bra. Det är lite segt men väldigt charmigt och själva plot-linens är riktigt skickliga. Kommer nog försöka se åtminstone första säsongen för att se hur det utvecklas
 
Sedda avsnitt: The man trap
 
Bones
Okej, random Ebba du har aldrig kollat på Bones och så ser du ett avsnitt ur säsong 4. Ja, det är sant. Men min mamma är totalt obsessed. Hon kollar på det konstant och så tyckte hon att jag skulle vara med och se ett. Nja, sa jag men så lockade hon med skitgod Gränna-kola och ja... där föll jag... Så jag såg ett avsnitt och det var väl helt okej men jag känner inte att jag orkar börja följa det.
 
Sedda avsnitt: The princess and the pear
 
 

Kommentarer

  • Elina säger:

    känns som om jag måste börja titta på Doctor Who, alla verkar verkligen älska den serien

    Svar: DO IT NOW! Men ja, förbered dig på att bli psykiskt förstörd för resten av ditt liv (SO WORTH IT!)
    Ebba

    2013-08-08 | 18:37:53
    Bloggadress: http://marklarsbooks.blogg.se
  • Elina säger:

    Hahaha okej Will do it!!!

    2013-08-12 | 19:15:03
    Bloggadress: http://marklarsbooks.blogg.se
  • Becca säger:

    Merlin <3 Sherlock <3 Bling ring <3 och du referar alltid till mig som din kära vän har du märkt det? haha!

    Svar: Du får gärna heta Bengan om du hellre vill det!
    Ebba

    2013-09-02 | 20:31:17

Kommentera inlägget här: