iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Sommarläsning (1/6) - Kill your heroes

Kategori: Bokrecensioner

Jag läste väldigt mycket böcker i somras som jag aldrig recenserade av olika själv så nu tänkte jag göra en liten serie i 6-delar där jag skriver kort om mina åsikter om de böcker jag läste. Idag recenserar jag de två sista delarna i Maze runner- trilogin och prequelen The kill order. Eftersom det var väldigt länge sedan jag läste vissa av böckerna är recensionerna ibland lite tunna.
 
 
 
Titel: The scorch trials
Serie: The maze runner #2
Författare: James Dashner
Sidor: 359
Utläst: 25 maj 2013
 
SPOLIER-VARNING FÖR DIG SOM INTE HAR LÄST DEL ETT I SERIEN!
 
Handling: Thomas och de andra Gladersarna trodde att problemen skulle vara över när de hade tagit sig ut ur den stora labyrinten. Men det visar sig bara vara början på ännu större utmaning och ingen av dem förstår varför de nu är tvungna att genomgå The scorch trials och ta sig igenom ett öken landskap fullt med människor som är smittade med den vansinnighetsdrivande sjukdomen The Flare. Kommer han kunna överleva ännu än utmaning och om han gör det - är livet som väntar på andra sidan verkligen bättre?
 
Jag var otroligt taggad på att läsa fortsättningen på den spännande serien The maze runner. Del två är minst lika actionfylld och James Dashner slänger cliffhanger på cliffhanger efter varandra. Handling blir mer intressant då vi får veta mer och mer om världen omkring The Glade och det är omöjligt att lista ut hur saker och ting hör ihop. Ibland kan andra boken kännas som en stor upprepning men här är det nya grejer hela tiden och mysteriet trappas bara uppåt. Jag kunde aldrig sluta läsa den och sidorna flög fram! Det enda som jag personligen känner är ett stort problem för Dashner är att många av hans karaktärer totalt saknar personlighet. Eller visst, det har väl personlighet men alla har samma personlighet och det är helt omöjligt att skilja på de flesta av The Gladers. Vi träffar på ett par nya riktigt intressanta karaktärer som jag tyckte mycket och som hade lite annorlunda röster. Jag tror att boken skulle blivit så bra om fler karaktärer blev lite speciella men i överlag var det en fantastisk uppföljare till första boken!
 
Titel: The Death cure
Serie: The maze runner #3
Författare: James Dashner
Sidor: 329
Utläst: 20 juni 2013
 
SPOILERVARNING FÖR DIG SOM INTE LÄST BOK ETT OCH TVÅ!
 
Handling: Utmaningarna är över för Thomas och hans vänner och WICKED planerar att återställa deras minne för att skapa det slutgiltiga botemedlet för The Flare. Men Thomas litar inte på WICKED och tänker inte låta sig lura ännu än gång. Hemligheterna avslöjas och mysterierna lös upp. Varför hamnade han ens där från början?
 
Sista delen i en fantastisk trilogi och jösses Amalia, vilket slut! Man kan nästan skratta till Suzanne Collins Revolt när man avslutat den här för det är förmodligen en av de mest deprimerande böckerna i världshistorien (och sen läste jag The kill order...). Det här är verkligen en dystopi i sin fulla bemärkelse och tanken på att mänskligheten någonsin skulle kunna göra något sånt här är helt fruktansvärd. Boken är lite annorlunda uppbyggd än de tidigare och jag kan förstå varför folk inte tycker om den här sista boken men jag tycker att det blev ett annorlunda men riktigt bra slut. En trilogi som verkligen håller sig från början till slut!
 
 
Titel: The kill order
Serie: The maze runner #0.5
Författare: James Dashner
Sidor: 331
Utläst: 26 juni 2013
 
Handling: Vad som hände innan The maze runner- serien börjar
 
För dig som funderar på att börja läsa den här serien så börja inte med The kill order för den avslöjar allt intressant och spännande! För dig som däremot har läst böckerna så nja, jag kan inte säga att man direkt måste läsa den här boken. Den har helt andra karaktärer och har en liten "jag måste sälja fler böcker" känsla över sig. Men är du ett fan som jag så visst, kör på. Jag varnar dig dock att det här är en av de mest deprimerande böckerna du någonsin kommer att läsa i hela ditt liv och det finns i princip noll ljuspunkter i hela boken. Väldigt annorlunda YA och det kunde gjorts så bra men tyvärr kände jag att det inte riktigt hängde ihop och historien blev mest rörig.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: