iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Better of dead

Kategori: Filmrecensioner

Titel: Beetlejuice
Regi: Tim Burton
Manus: Michael McDowell, Larry Wilson och Warren Skaaren
Skådespelare: Alec Baldwin, Geena Davis, Michael Keaton, Winona Ryder m.fl.
År: 1988
Speltid: 1 h 32 min
Genre: Komedi, "skräck", fantasy, random
 
 
 Handling: Adam och Barbara är ett lyckligt gift par tills en dag då deras bil gör de i havet. De vaknar upp i sitt hus och tror att allt är som vanligt tills de upptäcker att de själva druknade den dagen och att de nu är döda. De kan inte ta sig ifrån sitt hus förrän om 200 år eller något sådant och de måste dela det med en irriterande familj som tagit över huset efter dem. Adam och Barbara bestämmer sig för att "spöka bort dem"
 
Den här filmen är mycket svår att beskriva för den är så sjukt konstig. Då menar jag inte lite sådär härligt konstig som många andra av Tim Burtons filmer utan verkligen JÄTTEKONSTIG. Det började lugnt och visst, den var märklig redan från början när de fick "Handboken för nyligen avlidna" men jag tyckte det var ganska kul. Den är full av massor skräckhumor som jag själv tycker är härligt men jag vet att alla inte delar den åsikten. Filmen hade sin charm men någonstans där strax efter mitten spårar allt ur TOTALT och det känns som filmen tog en helt annan vändning. I slutet satt jag bara med ett stort "wtf?!" på läpparna och jag fattade typ ingenting.
 
Jag har inget emot att filmer är extremt konstiga, jag tycker det är ganska charmigt men jag stör mig alltid på när filmer får en helt annan plot-line. Det kändes liksom inte som om saker och ting hörde ihop och det sänkte helhetsintrycket väldigt mycket för mig. Den har en viss likhet med The Rocky horror pitcure show som jag älskar, så om du gillar den utan musiken och med mer randomness så kommer du nog älska den här filmen för den är verkligen extremt konstig!
 
Jag har sett mycket av Burtons verk och det här var en av hans tidigare filmer. Man märker verkligen att det är han och den har många likheter med t.ex. Corpse bride men jag tycker att det är bra att han har dragit ner lite på vissa element i hans senare filmer.
 
Jag vet knappt vad jag ska skriva om den här för den är bara väldigt skum. Inte direkt bra och jag har definitivt sämre. Jag tror de flesta inte skulle gilla den så mycket men är du ett fan av Tim Burton och tycker den låter intressant tycker jag definitivt att du ska ge den en chans för den är trots allt väldigt charmig.
 
Betyg:
 
 
Har du sett Beetlejuice och vad tyckte du om den?

 
 Jag har funderat på det här med att lägga in betydligt fler filmrecensioner och filmsnack på bloggen. Jag tycker själv det är väldigt kul men jag undrade lite hur du tycker om det, så det skulle vara superbra om du bara klickade vad du tycker om det här nere! ;)
 
Vad tycker du om filmrecensionerna?
  
pollcode.com free polls 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: