iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Sexistiska fangirls?

Kategori: Tankar

John Green svarade på min kommentar på Youtube, jag börjar gymnasiet imorgon och jag är i ett allmänt crazymood från att ha spenderat två heldagar med min nördiga bokklubb så när jag ändå är on fire tänkte jag att det kunde passa bra att skriva ett sånt här riktigt surt tankeinlägg. Jajaja, jag borde skriva bokrecensioner, jag vet men jag är slö och ett ämne har hängt på min hjärna ett tag som jag gärna vill diskutera.
 
Jag tror alla som har en bokblogg eller läser bokbloggare erkänner att de är ganska nördiga. Det kanske är en speciell bokserie, tv-serie, film, musik eller något helt annat. Om man går runt i ett modernt samhälle är det svårt att finna någon som inte har ett särskilt intresse den verkligen brinner för och termen nörd kopplas inte längre automatiskt till den serieälskande mobbade killen med glasögon i amerikanska high school- filmer. Det finns olika typer av nördar och fans men det jag vill prata om just idag är kvinnliga fangirls (det heter fangirls för alla, för än gångs skull tycker jag det kvinnliga kan få dominera), något som många av oss identifierar sig med även om det själklart är på lite olika nivå. Då menar jag inte fangirls som skriker när Justin Bieber tappar en varmkorv på gatan utan unga som blir väldigt engagerade av fiktiva personer, miljöer, saker osv... ni fattar vad jag menar för typ av människor. Potterheads, Whovians, Tributes... Vi
 
Kvinnliga nördar vill kämpa för sina rättigheter. Nörd och feminist är ord som många av oss beskriver sig som. Vi vill se starka kvinnliga karaktärer som står upp för det de tror på och inspirerar andra unga kvinnor att inte låta männen bestämma i samhället. Katniss, Hermione Rose Tyler, Hazel, Clary, Isabelle, Daenerys, Luna... Listan på starka kvinnliga karaktärer kan göras lång och när vi väljer våra favoritkaraktärer är de oftast de som kommer upp först i huvudet. Men så tar vi oss en tur och kikar på vad många anser är bra manliga karaktärer. Jace, Four, Po, Kai, Cedric, Elder... Jag säger inte att det är något fel på dessa karaktärer, jag tycker väldigt mycket om många av dem men det har något gemensamt. De är beskriva som mystiska, söta eller ibland "dödligt sexiga" och de är inte bara de. Tittar man i ungdomslitteraturen finns det en ganska tydlig ram för hur en bra kille ska vara och kraven är minsann inte låga. Författarna är ofta till böckerna är ofta (inte alltid men ofta) kvinnor som beskriver sina drömmars man i en 17- årig kropp.
 
Jace Wayland - karaktär eller objekt?
 
Nu vill jag att vi tänker på hur den författare gärna beskriver en manlig karaktär och vilka reaktioner det får. "Wow, jag önskar att jag hade Four bredvid mig i sängen i natt", tänker många och det är fullt förståligt. Hans rusfiga hår, mystiska förflutna och de där mörkblå djupa ögonen... muskler, kanske en eller två tatueringar och sjävklart bryr han sig bara om den lilla försiktiga tjejen. Vilken ungdomsbok beskrev jag? - det är ditt val. Men tänk på vad en författare får för reaktion om den beskriver en kvinnlig karaktär på samma sätt. Stora bröst, porslinshud, fast rumpa... "SEXIST!", utbrister typ alla kvinnliga läsare. Men, lilla vän är inte det typ EXAKT SAMMA JÄVLA SAK som att ägna tre sidor åt att beskriva en manlig karaktärs sexiga kropp?! Ärligt talat fattar jag inte vad vissa människor tänker med! Jag ska inte skylla på någon för jag gör ofta ungefär samma sak själv men jag tycker alla borde tänka över saken innan de skriker att kvinnor skildras på fel sätt i fiktionen. För mig för du gärna dregla över Jace och gänget men då får man också acceptera att kvinnliga karaktärer också kan skildras på samma sätt.
 
Sen kommer vi till det som jag anser vara lite av ett problem i ungdomslitteraturen (jag pratar om ungdomslitteraturen för jag läser inte direkt romantiska vuxenböcker men jag kan tänka mig att det är liknade). I princip allt med en lite gnutta romans riktar sig till heterosexuella kvinnor. Nuförtiden är det inte ovanligt med karaktärer med en annan sexuell riktning men ingen kan väl direkt säga att det kryllar av dem. Mycket beror väl på att större delen av världens befolkning är heterosexuella och att samhällets normer bygger upp på det. Twilight skulle inte ha blivit en lika stor succé om Edward var en tjej, det är ett faktum hur sorgligt det än är. Det finns en par ungdomsförfattare i världen som har en otrolig makt och har läser som skulle läsa vad de än skrev så varför, VARFÖR utnyttjar de inte det och skriver något där inte de manliga karaktärerna är objekt?! Veronica Roth, Cassandra Clare, Suzanne Collins, Stephanie Meyer och alla ni andra, why?! Det finns författare som gör det här så bra, jag vet men de är inte de författarna vars läsare klagar på att de aldrig kommer få en lika underbar pojkvän som Peeta.
 
Många så kallade fangirls klagar på hur otroligt fula och äckliga de själva är. De tänker att de aldrig får någon som älskar dem. De önskar mer än något annat att alla världens män kunde se på insidan för än gångs skull. Men om man vill bli älskad för den man verkligen är kan man inte precis kräva att alla män är dödligt sexiga. Oavsett vem vi är så är det bara det som räknas och de borde alla tänka på oavsett kön, sexualitet, religion, uppväxt och blablabla...
 
Är du en nörd, var en smart nörd och tänk hur andra skulle se på sitautionen. Vi är fortfarande inte direkt de coolaste eller populäraste i samhället och vi om några borde acceptera alla för hur de ser ut och vilka de är. Jag, du och alla andra är fantastiska och det ska vi aldrig glömma bort
 
 
 

Kommentarer

  • Beate säger:

    Detta var otroligt smart skrivet! Jag har faktiskt inte helt tänkt på det här, det har legat någonstans i bakhuvudet att något är lite snett, och nu vet jag vad det är!! TACK, jag ska härmed tänka på det här när jag läser ;)

    Svar: Tack! :)
    Ebba

    2013-08-18 | 11:54:44
    Bloggadress: http://bokbeate.blogspot.com
  • Amanda (Pandan) säger:

    Jag tror att grejen med att tjejer oftast inte beskrivs som dödligt sexiga osv osv sida efter sida oftast beror på att YA/Paranormal Romance-böckerna främst är skrivna ur tjejernas perspektiv, mer eller mindre. Tänker man på sig själv som het med en perfekt rumpa etc. alltför mycket uppfattas karaktären som självgod. Men i princip alla liknande böcker där också killens perspektiv är med så sitter även han och ältar hennes perfekta ben eller underbart vackra ögon (se t. ex Lux-serien av Jennifer L. Armentrout) och i många fall (som i Twilight) är tjejen riktigt snygg, bara att hon själv inte tycker om att se sig så.

    Sedan tycker jag kanske att Suzanne Collins gjorde ett ganska bra jobb med sina karaktärer; Peeta fick personligheten och Gale utseendet. Enligt boken ska Peeta se rätt tråkig/normal ut, det är bara för att vi är vana vid hunk-typen (och sett för mycket Josh Hutcherson på film) som vi själva undermedvetet väljer att måla upp honom som skitsnygg medan vi läser.

    Men samtidigt håller jag förstås med dig, just den här genren kryllar av sådana hära exempel. Fast man får väl ha i åtanke att det är Paranormal ROMANCE det handlar om.

    Svar: Det var intressant det du skrev om Hunger games, att man liksom automatisk tänker att Peeta ska vara snygg bara för att han är charmig och hur han ser ut i filmen! Det skulle vara lite kul om de kunde använda fler skådespelare i filmer som inte är dösnygga men jag antar att det handlar om att de vill få så många biobesökare som möjligt och ja, då hjälper en Josh eller två till en del.
    Det är ofta tjejer beskrivs som snygga från en killes Point of view men det jag menade var att tjejer som läser sådana böcker ofta reagerar ganska starkt på det och kallar det totalt sexistiskt fast de accepterar när män skildras likadant. När man skriver romans är det klart huvudpersonen blir attraherad av något (annars skulle det vara lite skumt xD) men det blir lite konstigt när vissa tycker att de gäller "olika regler" för killar och tjejer.

    Tack för kommentaren! :)
    Ebba

    2013-08-18 | 12:32:56
    Bloggadress: http://bokpandan.blogspot.com
  • Bella säger:

    Håller verkligen med dig. Kände lite såhär när jag läste En nästan vanlig man av Buthler & Öhrlund. Där beskrivs tjejerna som villiga och sexiga och det fick mig verkligen att tänka efter. Detta är ju en killes/mans drömtjej egentligen. Jättesexig och som ger efter för mannen som är alldeles för sexig i kvinnans ögon för att kunna stå emot. Och boken är ju skriven av två män så inte så konstigt då.
    Som sagt fick det mig att få upp ögonen om hur kvinnliga (oftast YA) författare också beskriver drömkillen och är det då inte lika sexistiskt? Vi måste försöka se allting lite mer ur bådas perspektiv istället för att bara se det genom kvinnans. Visst att kvinnor blivit trakasserade och nertryckta länge av det manliga släktet med det betyder väl inte att vi ska göra samma sak mot dom för det? Vi vill ha jämställdhet, inte manshat!

    Svar: Precis!
    Ebba

    2013-08-20 | 12:49:49
    Bloggadress: http://bellasbok.blogg.se
  • eve - min bok och jag säger:

    Jag har taggat dig i Bokiga Bekännelser! :D Mer info här http://minbokochjag.blogspot.se/2013/08/eves-bokiga-bekannelser.html

    2013-08-22 | 18:59:58
    Bloggadress: http://minbokochjag.blogspot.se/
  • Becca säger:

    JA!

    2013-09-02 | 20:25:10

Kommentera inlägget här: