iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Filmrecension: City of Bones

Kategori: Filmrecensioner

VARNING! Den här recensionen kommer att innehålla spoilers för dig som inte läst City of bones eller sett filmen

Jag hade väntat och väntat och väntat. Trailers, bilderna och snacket gjorde förväntningarna riktigt höga. Så fort den kom ut undvek jag alla typer av recensioner förutom det kritikerna i tidningen hade att säga och jag har fortfarande inte läst eller sett en enda recension av någon som har läst boken. Igår såg jag filmen tillsammans med tre av mina nördigaste kompisar och här är bara min egna åsikt om vad jag tyckte.

Handling och tolkning utifrån boken: För nästan exakt ett år sedan läste jag "City of Bones" och tyckte mycket om den. Sedan dess har jag hunnit läsa fram till bok tre och det är en skön underhållande läsning även fast det inte är något litterärt mästerverk. Filmen är precis likadan.

I första halvan av filmen var jag helt chockad för att den var så jäkla bra gjord. De följer i princip boken till punkt och pricka och jag tyckte att de tog bort och lade till precis rätt grejer. I andra delen började de däremot experimentera lite mera och några av mina favoritscener togs bort (VAR ÄR MIN RÅTTA?!). De spoilade även tredje boken för de som inte har läst den (som t.ex. mina vänner) vilket var väldigt onödigt och förstörde stor del av boken och filmens spänning. Jag kan stå ut med att det är varulvarna som har motorcyklar och att Simon inte blev en råtta även fast det är synd men det var så fruktansvärt onödigt att lägga till sekvenser som avslöjade tredje boken och jag förstår inte varför.

Det märks att filmen är väldigt anpassad för ungdomar och action, kärlek och övernaturliga fenomen blandas till en mix som jag tror skulle tilltala många unga  idag. Det finns något för alla att hämta och överlag tyckte jag stämningen passade in väldigt bra på boken vilket jag personligen tycker är det viktigaste när man överför en bok till bioduken. Jag bryr mig egentligen inte jättemycket om en bikaraktär tas bort eller att en extra scen läggs in men om de ändrar hela poängen med historien blir jag sur. Jag skulle dock gärna ha sett att de fokuserade mer på de mysiga och färgstarka karaktärerna som enligt min mening är bokens absolut starkaste sida. Handlingen som fick ta plats i filmen är för det mesta ganska intetsägande och de missade mycket potenital i karaktärerna.

Filmen hade ett trevligt flyt och jag var aldrig uttråkad. Jag tror att personer som inte läst boken kan förstå Shadowhunter- världen bra och de lämnade inga stora frågetecken i luften (i alla fall inte vad jag minns). Boken är i sig väldigt passande för film och den låg överlag väldigt nära historien i boken även fast det själklart fanns lite saker som de ändrade.

Casting och skådespelarinsatser: Mycket tjusigt, mycket tjusigt. Jag vet att många störde ihjäl sig när det blev klart att Jamie Campbell Bower skulle spela Jace men enligt mig är han perfekt! Jag tyckte att han verkligen fick fram Jace dryga sida och han blev inte bara den otroligt heta killen som alla faller för vilket lätt kunde ha skett. Hans dialekt är skum men funkar förvånadsvärt bra till rollen. Dock så tyckte jag att det var lite för lite härlig Jace-sarkasm med och Simon tog mer roll som filmens komiker. Men gud, Robert Sheehan är den bästa Simon som man någonsin kunnat få. Gud, vad jag älskade Simon i den här filmen! Även Godfrey Gao var ett riktigt kap för rollen som min absoluta favoritkaraktär Magnus Bane. Men sedan har jag lite och säga om de andra skådespelarna´. Lilly Collins var bra men för mig känns hon lite väl "snygg" för att vara Clary och hon glänste över i princip alla i snygghet vilket kanske inte riktigt var meningen. Jag fastande inte riktigt för Kevin Zegers som Alec heller. I första boken är Alec ganska osäker, svag och lite mesig vilket inte visade sig i filmen. Jag tycker Alec är en betydligt mer intressant karaktär i boken och det var synd att de inte lät de träda fram. Men min största irritation för casting var Valetine. HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT TA NÅGON VÄLDIGT LJUSHÅRIG TYP 40-ÅRIG SKÅDESPELARE?! Han var alldeles för ung, alldeles för fel utseende och alldeles för lite Valentine! Visst, det var inget större fel på hans insatser men Valentine är en så sjukt cool karaktär så varför kunde de inte satsat på att få honom lite mer lik beskrivningarna?

Kostym och scenorgrafi: Personligen tycker jag scenografien är det som de verkligen fick till i filmen! Wow, vad snyggt det är! Institutet var så snyggt att jag höll på att dö och scenen i växthuset eller vad det nu ska föreställa? Magisk. Det märks att de inte bara tänkt praktiskt utan på färger, känsla och stämning och jag vill ge mest cred till de som har arbetat med scenografin, fy sjutton vad bra det var! Kostymerna var också bra även fast de gärna kunde brett på lite mera. Jag hade gärna sett Alec i  mer Alec- kläder (tolkningen av Alec var verkligen sämst) och de kunde gått så mycket mer crazy när det kom till Magnus Bane. När ni väl har chansen att sätta på regnbågsbyxor och rosa ögonskugga på en mystisk snygg man - gör det! Annars tycker jag de lyckades med kostymerna bra och alla Shadowhunters hade en sammanhållen stil vilket gjorde sig väldigt snyggt på duken (men asså Alec, Alec, Alec).

Musik, ljussättning, effekter och annat tekniskt: Musiken var tråkig, effekterna medelmåttiga. Man märker hur lätt sånt där är för de nu för tiden och det var inget överdrivet snyggt tekniskt även fast scenen i växthuset måste få lite uppmärksamhet. Snyggt som in i attan. Men ni kan inte ana hur otroligt glad jag är över att den här filmen inte är i 3D. Herregud, vad jag skulle ha hatat den då! Det var skönt att de höll ner på effekterna för det kunde lätt blivit alldeles för mycket i en sådan här film och det mesta kändes sparsmakat och snyggt. Ljussättningen var ljuvlig och jag älskade hur de smälte ihop allt med varandra.

I helhet: För mig landar filmen ungefär som boken, bra men inte fantastisk. Första delen var verkligen helt fantastiskt bra men sedan gick det tyvärr nerför och det blev sämre. Slutet tycke jag kändes väldigt klyschigt och trist. Överlag tycker jag att de fick till de bra och jag ser framemot kommande filmer. City of Ashes kommer att spelas in och det är då det enligt mig börjar bli riktigt spännande! Skulle allt varit som i början av filmen skulle jag älskat den men nu slutar det på ett medelbetyg. En bra film men inte så mycket mer än så, dock bonuspoäng för de skitsnygga miljöerna!

Betyg:

Vad tyckte du om filmen? Levde den upp till dina förväntningar eller inte?