iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Månadens sammanfattning: Augusti 2013

Kategori: Sammanfattningar

 Septemer has arrived och här är min måndassammanfattning över augusti!
 
Ja... Jag har verkligen var sjukt oproduktiv när det kommer till läsningen i augusti och i princip har jag knappt läst någonting alls. Mitt humör passade inte för något och jag började läsa massor olika böcker utan resultat. Men ja, så är det ibland och jag lyckades i alla fall läsa en bok den här månaden och den var förbannat bra.
 
1984 av George Orwell
Den enda boken jag läste i augusti blev dock en av mina absoluta favoritböcker någonsin! Så otroligt spännande, skrämmande och fantastiskt utformad. För er som tror att klassiker bara kan vara tråkiga och sega - läs 1984 nu för den är helt otrolig! Jag hade tänkt att börja skriva korta recensioner på alla böcker jag läste under sommarlovet i sammanslagningar så den här kommer förhoppningsvis komma upp som recension när jag skrivit om alla de andra.
 
Antal lästa böcker: 1
Svenska/engelska: 1/0
Klassiker: 1
 
Ja, ingen vidare läsmånad men jag fick läst en riktig klassiker vilket aldrig är fel! Jag har en hel del böcker "on going" som jag hade tänkt att läsa ut i september bland annat Ender's game (så bra!), About a boy som vi läser för skolan och Ghost World som jag aldrig tycks vilja läsa ut fast den är ett superkort seriealbum. Vi får hoppas att jag hinner med lite mer läsning i september fast ärligt talat, hellre en skitbra bok en fem tråkig!
 
Månaden blev betydligt mer innehållsrik i filmväg och jag hann både se och se om ett par riktigt bra nya och gamla filmer.
 
The great Gatsby (1974)
När vi var inne på Maxi såg mamma den här och köpte den åt mig vilket gjorde mig mycket glad. Jag hade velat se den här äldre filmversionen av en av mina absoluta favoritböcker (klicka på kategorin BOKRECENSIONER A-Ö för att hitta alla mina bokrecensioner jag har skrivit). Den är väldigt, väldigt annorlunda mot den nyare versionen trots att manuset är i princip lika dant och istället för extremt överflöd som den nya är den mycket smaksammare och försiktigare. Jag tyckte mer om den här versionen eftersom att jag tyckte att den kunde stå bättre på egna ben och jag rekommenderar den verkligen både till dig som har läst och inte har läst boken!
 
Mitt betyg: 4/5 - mycket bra
 
 
Dumma mig (2010)
Jag har vanligtvis problem med lite nyare familjefilmer för jag tycker att de ofta saknar charm och poäng men herregud vad jag älskade den här filmen! Så otroligt söt, rolig och underbar och jag förstår verkligen varför alla hypar den så mycket! Jag skrattade högt många gånger och den var helt otroligt gullig! Gah, SÅ BRA! Även fast jag inte är ett jättefan av uppföljare (snarare: jag hatar uppföljare) men jag har hört att den ska vara skitbra så jag hoppas att jag håller med!
 
Mitt betyg: 4/5 - mycket bra
 
 
Cabaret (1972) SETT INNAN!
Ibland när man ser om filmer så blir väldigt mycket sämre men när jag såg om Cabaret, HERRE MIN ÅSNA VAD DEN HÄR FILMEN ÄR BRA!!! Jag är seriöst besatt av den! Den är musikalisk, den är galen, den är konstnärlig, den är PERFEKTPERFEKTPERFELKT!!! AAAAAAAH!!! Om ni inte har sett den - GÖR DET NU! Det kanske inte är en film för alla men för mig är den helt perfekt, jag avgudar den!
 
Mitt betyg: 5/5 - helt fantastisk!
 
 
The perks of being a wallflower (2012) SETT INNAN, HITTA MIN RECENSION HÄR!
När jag såg den här filmen första gången var den fantastisk. När jag såg den andra gången var den ännu mer fantastisk. Jösses Amalia, två 5-filmer efter varandra är i princip omöjligt men ja, det hände och jag älskade det! Det är en av mina favoritböcker och en av mina favoritfilmer och jag bara gråter, gråter och gråter för att den är så underbar! BUWÄÄÄ!
 
Mitt betyg: 5/5 - helt fantastisk!
 
Vägen till El dorado (2000) SETT INNAN!
Det här var en av mina favoriter som barn och det var väldigt kul att se om den! Inte den bästa teckande filmen men mycket underhållande och charmig!
 
Mitt betyg: 3.5/5 - bra
 
 Jalla! Jalla! (2000)
Jag hade velat se den här filmen superlänge (mest för att Laleh är med, jag älskar henne). Den var ganska kul men ärligt talat blev jag lite besviken, jag hade förväntat mycket mer.
 
Mitt betyg: 2.5/5 - helt okej men inget mer
 

Jag har tittat på väldigt mycket tv-serier den här månaden som vanligt!
 
Skrivet i kursivt= avsnitt jag har sett innan
 
 
Sherlock
I början av augusti tog jag tag i andra säsongen av Sherlock tillsammans med min mor och min bror och herrejösses vilket slut! Varför måste du göra så mot mig Moffat?! Jag hade tänkt att skriva en recension på andra säsongen, precis som jag gjorde med den första men det blev aldrig av så om någon vill se det så är det bara att säga till så fixar jag det. Sjukt bra var den i alla fall och jag är så taggad inför säsong 3 (såg ni den pyttekorta trailern? Omg!)
 
Sedda avsnitt: A scandal in Belgravia, The hounds of Baskerville och The Reichenbach fall
 
Ugly Betty
Jag såg om några avsnitt ur en av mina favoritserier någonsin. Seriöst, Ugly Betty är så otroligt mysig och jag fattar inte varför de är så få som vet vad jag talar om när jag snackar om den. De gjorde bara fyra säsonger men det är fyra helt underbara säsonger fyllda med humor, sorg, intriger och viktiga budskap. Se första säsongen NU BUMS om du inte redan har gjort det!
 
Sedda avsnitt: A nice day for a Posh wedding och  I see me I.C.U
 
Doctor Who
Vad är en månadssammanfattning utan Doctor Who? I augusti såg jag halva säsong 7 (part 2 kommer i brevlådan om ett par dagar, GAH!) och ett par jag redan hade sett. Moffat tog mig igen, why did you have to end part 1 like this? Jag grät som en stucken gris! Så himla hemskt men så himla bra! Jag älskade varenda avsnitt (när gör jag inte det i och för sig?) och jag är så taggad på att se hur det fortsätter!
 
Sedda avsnitt: Asylum of the Daleks, Dinosaurs on a spaceship, A town called Mercy, The Power of Three, The angels take Manhattan, The end of the World, The unquiet dead och Aliens of London
 
Merlin
Det blev bara ett avsnitt av Merlin för mig och min gode väns omtittning men självklart lika mysigt som alltid!
 
Sedda avsnitt: The curse of Cornelius Sigan
 
 
Broadchurch
Wow, följer någon av er Broadchurch som sänds på TV4? Om inte gör det! Jag ville bara se den för att David Tennant och Arhur Darvill var med (hehe) och hade inga jätteförväntningar men herrejösses, det här är överlägset den bästa kriminalserien jag har sett! Nu har jag väl i och för sig inte sett sådär överdrivet många men den är så otroligt bra. Den är så äkta och folk bryr sig faktiskt om vad som händer vilket inte direkt händer i varje kriminalserie. Fantastiskt skådespeleri, urtjusigt manus och det är helt omöjligt att gissa vem mördare är. Ni måste bara se den!
 
Sedda avsnitt: Episode 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 och 1.5
 
Star trek
Jag såg ett avsnitt av den klassiska Star trek den här månaden och det är det första som jag inte har halvsomnat till! Det var faktiskt riktigt spännande och intressant även fast det var lite sjukt (bilden säger typ allt). Om fortsätter på samma spår tror jag det kan bli något jag verkligen kommer att uppskatta!
 
Sedda avsnitt: Charlie X
 
Det var allt jag läste och såg i augusti månad! Det var en galen månad när jag började gymanasiet vilket hitills är helt underbart! Jag älskar varenda minut och jag har hittat ett par riktigt härliga kompisar. Jag tror det kommer att bli tre fantastiska år och jag är så sjukt taggad! Nu ska jag dra och plugga lite så hörs vi snart i någon form, förhoppningsvis i första delen av mina sommarrecensioner!
 
Har du läst eller sett någon av dessa böcker, filmer och tv-serier så lämna gärna en kommentar om vad du tyckte! ^^
 
 
 
 

Kommentarer

  • Frida säger:

    Åh, äntligen någon mer än jag som tycker om Ugly Betty. Har försökt få alla mina kompisar att titta på serien men ingen har gillat. Hur nu det är möjligt. Supermysig och rolig serie ju! :)

    Svar: Ah, jag älskar det så himla mycket! Karaktärerna, miljöerna och story-linen är bara så himla mysig, hur kan man inte älska? <3
    Ebba

    2013-09-03 | 17:25:43
    Bloggadress: http://boooklovin.blogspot.com
  • Becca säger:

    Augusti ägde :D

    2013-09-03 | 17:52:29
  • Anna säger:

    Jag började också se Broadchurch nu när det började sändas på svensk TV och jag älskar deT! Så fruktansvärt bra! Det känns liksom inte bara som en vanlig deckarserie och jag tycker de lyckats med att göra människorna sjukt verklighetstrogna!

    Sedan är ju Sherlock helt underbart också och jag höll på att dö av den där lilla,lilla snutten!

    Och ja, slutet på part 1 av Doctor Who är fruktansvärt sorgligt! Måste tyvärr säga att jag blev lite besviken på part 2 av säsong 7...

    Svar: Det känns som att alla brittiska tv-serier är helt grymma och det stämmer ju även in på Broadchurch ;) Ja, jag dog lite förra avsnittet då Jack förflutna kom fram, så himla sorgligt! :'(

    Har också hört att del två är lite sådär för att många inte riktigt gillar den nya companionen (fint på svenska där xD). Hoppas jag gillar det i alla fall, Matt Smith är ju i alla fall härlig ;) Men gud vad jag grät över The angels take Manhattan, så fruktansvärt sorgligt!
    Ebba

    2013-09-03 | 19:25:25
    Bloggadress: http://bookshelf.blogg.se
  • eve - min bok och jag säger:

    Broadchurch är så himla bra!! Fantastiska kameravinklar, skådespelare och manusförfattare! Och man har ingen aning om vem mördaren är! Super! :D

    Svar: Ja, aaaah, så sjukt spännande!
    Ebba

    2013-09-04 | 14:10:07
    Bloggadress: http://minbokochjag.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: