iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

The Artist

Kategori: Filmrecensioner

Titel: The artistRegi: Michael HazanviciusManus: Michael HazanviciusSkådespelare: Jean Dujardin, Bérénice Bejo, John Goodman m.fl. År: 2011Speltid: 1 h 40 min 
Någon gång varje år kommer det en film som verkligen sticker ut och som alla pratar om. 2011 var det The artist som vann 4 Oscars och blev hyllad av kritiker och publik världen över. Jag såg den inte då men när jag kom på den smarta idén om att man faktiskt kan låna film på biblioteket när man är 16 år så såg jag att den här fanns inne och jag norpade den direkt. Mycket bra beslut.
Anledningen till att The artist är en så väldigt speciell film är enkel. Det är en stumfilm. Svart-vit och gjord helt i stil med hur de gamla filmerna på 20-talet såg ut. Vi får följa våra två huvudpersoner George Valentin och Peppy Miller i deras skådespelarkarriärer när stumfilmen går över till ljudfilm. Jag har aldrig sett en hel riktigt stumfilm någon gång utan bara enstaka scener så i början var det väldigt skumt och lite smått förvirrande men man vande sig efter ett tag och kunde fokusera på handlingen och den fina musiken. När man tar bort ljudet måste man fokusera mer på handlingen och vad filmen verkligen handlar om. Jag blev helt förälskad i det och jag är så taggad på att se någon orginalfilm från den tiden för den här var bara så fin och mysig. 
Handligen påminner mycket om Singing in the rain (som jag älskar) och vi får följa en skådespelare som vinner på ljudfilmen och den andra som det inte går sådär jättebra på. Blandat med filmens historia får vi även perspektiv på hur 20-talets lycka gick över till 30-talets depression och det hela var mycket intressant. Det är fantastiskt hur man lyckas berätta en sådan känsloväckande och spännande historia helt utan ord och jag är så imponerad över hur filmen var utförd. Musiken var helt otroligt bra och skådespelarna gjorde ett grymt bra jobb trots att de förmodligen aldrig filmat än stumfilm tidigare. Scenografin och kostymerna skrek dåtid och jag älskade hur medveten den var. Den här filmen var enligt min mening helt fantastiskt och jag kommer definitivt se om den någon gång. Den är kanske inte något för alla för den är mycket speciell men alla borde ge den en chans! Det är en underbar hyllning till filmens historia och en film som värt förtjänar alla sina 4 Oscars. Se den! Jag ger den 4.5 stjärnor på grund av den lite sega början men när jag ser om den slår jag vad om att det blir en 5:a! AH, jag älskar den så himla mycket! ♥  PS! Det kan vara så att inlägget ser lite konstigt och jag är ledsen för det, blogg.se krånglar

Kommentarer

  • Anna säger:

    Svar: Broadchurch äger! Slutet var så himla oväntat och bra!

    2013-09-22 | 14:28:11
    Bloggadress: http://bookshelf.blogg.se

Kommentera inlägget här: