iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Orginalspråk?

Kategori: Tankar

Ungefär 90% av alla morgonar i mitt liv tar jag upp DN Kultur och bläddrar och läser lite. Det har jag gjort sedan jag var typ 13 kanske (ja, jag är skum) och det är en mysig liten tradition plus att jag blir väldigt bildad inom just kulturområdet. Dagens krönika handlade om översättningar och titel löd: "Det är bättre att läsa bra svenska översättningar än engelska original". Det fick mig att fundera lite.
 
Läs krönikan här för att förstå vad jag snackar om!
 
Jag har aktivt läst engelska böcker i ett och ett halvt år nu ungefär och i den svenska bokbloggsatmosfären hittar man väldigt många som nästan enbart läser på engelska. Varför, är då frågan? Jag håller till viss del med Malin Ullgren i den här krönikan. Det vore väldigt naivt att säga att jag förstod varenda ord som jag läste när jag läser på engelska. För mig som mestadels läser fantasy och science fiction kommer hela tiden upp termer som jag knappt vet vad de heter på svenska och när jag började läsa på engelska fick jag ibland läsa mer i ordboken än i själva boken. Men det gör nytta. Visst, jag fattar definitivt inte allt och ibland kanske jag missar stora delar av poängen med historien men det som böckerna har gett mig skulle inget kunna ge mig i hela världen. Sverige är ett land där de flesta talar mycket god engelska jämfört med andra men det är fortfarande så att många vuxnas ordförråd är ganska begränsat. Jag kan slå vad om att en svensk ung bokbloggare skulle kunna knäcka en medelålders svensk som är medelmåttig på engelska. Man kanske inte fattar det för stunden men ungdomar idag är sjukt bra på engelska. Även fast inte allt kommer från just fysiska böcker snappar många upp det från dataspel, onlinechatter, filmer, tv-serier och youtubeklipp. Jag tror många har upplevt att man ofta vet vad ett ord är på engelska men inte kan förklara sig på engelska.
 
När jag gick ut åttan förra året hade jag ett knappt godkänt C i engelska som jag egentligen inte förtjänade. Absolut inte dåligt men mitt ordförråd var så begränsat och jag blev rädd varje gång jag skulle uttrycka mig på engelska. Det här året gick jag ut med A i slutbetyg, jag klarade mig själv i England med en kompis och det är ingen nödvändighet för mig att texta på svenska. Jag tackar läsningen för utan Cassandra Clare, Lewis Carroll, John Green, Beth Revis, F. Scott Fitzgerald och alla andra författare jag har läst skulle jag aldrig och jag säger ALDRIG lärt mig så otroligt mycket på bara ett år. Jag kanske inte kan analysera minsta lilla bit i The great Gatsby och jag kanske inte kan alla fantasytermer i A game of thrones men jag blir bättre och bättre för varje sida jag läser och jag älskar det.
 
Engelskan är ett rikt språk. Jämfört med svenskan är det enormt. Det som på svenska bara är ett ord kan täcka 7 olika ord på engelska som i praktiken betyder samma sak men ändå inte riktigt. De har en lite annan nyans, liten annan mening som ger meningarna lite mer tydligare mening. Förstår jag alla dessa synonymer? Nej, självklart inte men jag lär mig fler och fler för varje sida jag läser. Det finns fantastiska översättare idag i Sverige och många av mina absoluta favoritböcker har jag läst översatta. Det kanske är så att man tappar en dimension i föreståelsen när man inte läser på svenska men samtidigt tappar man rikheten i språket. Det kanske betyder ungefär samma sak men man tappar så många ord.
 
Jag läser också gärna på orginalspråk för att det då är den enda chansen jag kan vara säker på att jag läser författarens riktiga ord. Hur häftigt är det inte att kunna läsa de exakta orden som en tänkande individ skrev för över hundra år sedan och njuta av det? Det är ingen andra hand som kommit in och ändrat och jag får läsa precis det som skrevs ner helt på min egen hand. När man känner att man klarar av det tycker jag inte att man ska tveka för en sekund för man kan uppleva en helt annan språklig värld och läsupplevelsen blir större.
 
Varenda individ i världen som inte talar engelska som modersmål har en enorm nackdel när man talar om makt. För att på något sätt kunna nå ut i världen oavsett om det är som politiker, datautvecklare, konstnär eller entreprenör behöver man kunna engelska och att inte helt fritt kunna uttrycka sig med det gör en mer sårbar. Jag och de flesta andra svenskar kommer förmodligen aldrig någonsin bli så bra på engelska som en som är uppväxt där men man kan göra sitt bästa. Genom att bli bra på det som inte är världens största språk men världens mäktigaste språk hittar man möjligheter, utveckling och människor i hela världen. Om man ständigt låser in sig och tror att man aldrig kan komma längre 30 sidiga barnböcker kommer man aldrig någonsin kunna nå ut i världen på samma sätt som en som vågar chansa, förlora men lära sig på vägen.
 
Även fast jag kanske aldrig kommer sträcka mig längre ut mot världen än Stockholm vill jag ge mig själv chansen att nå ut till hela världen. Jag vill ge mig själv chansen att kunna läsa ett betydligt bredare utbud av litteratur och jag vill kunna lära mig nya saker enda tills den dagen då jag inte längre kan. Det är därför jag väljer att läsa på orginalspråk och det är därför jag uppmanar alla andra att göra likadant.
 

 
Håller du med krönikan eller inte?
Varför läser/läser inte du på engelska?
Om du står mellan ett svenskt och ett engelskt exemplar där båda kostar exakt lika mycket och har likadana omslag, vilken väljer du?
 
 

Kommentarer

  • Miriam - Schitzo-Cookie säger:

    Mycket bra inlägg, har inte läst krönikan än men att läsa på engelska och bli bättre på det är verkligen viktigt och nyttigt =)
    Märker bara på jobbet hur det går mycket enklare att skriva engelska texter nu än vad det gjorde förra året (men det beror nog iför sig mest på att jag även gått en engelskakurs, men den kursen i sig gick lättare pga läsningen)

    Svar: Tack :)
    Ebba

    2013-08-08 | 00:19:47
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.se/
  • Anna säger:

    Svar: Tack! :D Ska nog fortsätta göra månadssammanfattningen som video för många verkar tycka om det :)

    2013-08-08 | 20:08:40
    Bloggadress: http://bookshelf.blogg.se
  • Emellie säger:

    Detta är anledningen till att du är en av mina favoritbloggerskor idag! <3

    För att ge svar på ställda frågor: Jag läser nästan enbart på engelska. Jag är nog bland de bokbloggerskor som läser mest på engelska, då jag ser att många av er andra faktiskt varierar er...

    Jag började läsa på engelska i sjuan (herregud fem år sedan D:) för att jag var så inne i Paranormal Romance efter att ha läst Twilight och det svenska utbudet av moderna PR-böcker var (och är) ganska begränsat. Jag började med 'Marked' och ja, det var svårt i början, men man lär sig väldigt fort att komma in i det - även om man inte förstår ALLT. Nu ska jag börja tredje året på en internationell, engelsktalande gymnasieskola och jag tror att mitt läsande på engelska bidrog väldigt mycket till att jag valde just min skola. Jag var alltid bra på engelska, men att läsa på egen hand ger både ett väldigt lyft för ens språkkunnighet, men det erbjuder även ett bredare sortiment av litteratur. 80% (kanske mer) av de engelska böcker i min bokhylla har inte blivit översatta till svenska, och många av dem är riktiga favoriter.

    Nej, jag har inte läst krönikan utan tror jag nöjer mig med ditt inlägg.
    Jag läser som sagt på engelska för att det erbjuder ett bredare sortiment på böcker, samt att jag älskar språket. Jag tycker, som du, även att det är roligare att få läsa författarens ord som de skrevs av hen, istället för någon hyfsad översättares misstolkningar (det finns många sådana, tyvärr) eller omformuleringar.
    Om jag fick välja mellan ett engelskt eller svenskt exemplar av en bok så tar jag det engelska även om det är dyrare, ffs! Jag ryser vid blotta tanken av hur fel översättningar kan bli. Språket erbjuder en sorts säregen känsla för berättelsen i fråga, och om man översätter det och någon annan skriver om... Det känns ibland ganska ytligt och tomt. Det är inte alltid samma känsla (finns undantag, såklart).

    Jag känner att jag har tappat bort mig i min kommentar, vad pratade vi om? ENGELSKA FTW! :D

    Svar: Naw, tack vad gullig du är! <3 :)
    Håller helt med dig! :)
    Ebba

    2013-08-11 | 11:28:05
    Bloggadress: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com

Kommentera inlägget här: