iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Sherlock - säsong 1

Kategori: Recensioner på tv-serier

 
Seriens namn: Sherlock
Säsong: 1
År: 2010
Antal avsnitt: 3
 
Sherlock är en tv-serie som i princip alla har sett och alla verkar älska. Jag har varit desperat att se den i säkert ett år och nu äntligen satte på första avsnittet.
 
MINA TANKAR OM...
 
Handling och koncept: Sherlock Holmes är obviously grunden för den här serien men istället för 1800-talets London eller när den nu utspelar sig så har vi vår Sherlock i nutid. I första avsnittet träffar han den gamla soldatläkaren John Watson som blir hans rumskamrat på 221B Baker street.  Sherlock är expert på att lösa mord och gåtor och  med John Watson löser de tillsammans de mest kluriga mysterierna.
 
Jag har aldrig läst Sherlock Holmes historierna men vad jag vet är ett avsnitt i serien byggt på en av orginalberättelserna. Det är riktigt spännande, mystiska och ibland lite skrämmande mord och mysterier. Som vanligt när det gäller BBC- grejer så är det mycket välgjort, välplanerat och snyggt. Även fast avsnitten snarare är som lite kortare filmer lyckas de knyta ihop trådar genom hela säsongen på ett fint sätt och de tre avsnitten håller lika hög standard.
 
Karaktärer: För mig var första säsongen av Sherlock väldigt spännande och intressant men det som för mig gör serien till en riktigt favorit är det urhärliga karaktärerna. Vi har Sherlock Holmes som illusterars av Benedict Cumberbatch (seriös världens bästa namn) och John Watson som spelas av Martin Freeman. Sherlock är väldigt arrogant, extremt smart och mycket självcentrerad men han växer verkligen under seriens gång. Trots att han fortfarande är en liten bitch så förstår man att han har mer på insidan och jag uppskattade verkligen den skildringen av hans karaktär. Martin Freeman är typ den bästa Watsonen någonsin! Han spelar så otroligt bra och hans karaktär är så omtänksam, modig och pålitlig och jag bara älskade honom. Tillsammans är Sherlock och Watson ett omaka men fruktansvärt underhållande par som lyste upp varje avsnitt. Trots att serien innehåller ganska mörka element (folk dör typ hela tiden) så är den sjukt rolig och jag skrattade högt minst 20 gånger varje avsnitt. Shippar jag Johnlock? En smula ja, haha. Seriöst efter A study in pink kände jag bara "I will go down with this ship" men sedan förändras saker och ting och nu vet jag inte riktigt var jag står. Tycker de är väldigt härliga som vänner!
 
 
Flyt, tempo och spänning: BAM! BAM! BAM! Action, spänning, mysterier! Trots att avsnitten är rätt långa blir de aldrig ens en smula uttråkande och jag älskade varje minut. Dock fattar jag aldrig (och det gäller typ alla deckaraktiga- grejer) varför mördarna alltid ska lämna så jäkla mycket spår efter sig. Okej, i Sherlock så hade det en liten anledning men ändå! Om du nu har mördat någon - är du tvungen att lämna typ massa pussel och skit efter dig? Bara jag som alltid tänker så när det gäller deckarmysterier?
 
Kostymer, smink, rekvisita och teknik: Kostymer, rekvisita och allt är perfekt. Jag älskade hur de placerade Sherlock Holmes i nutiden och de lyckades verkligen få till det snyggt. Det här är typ den enda mysteriebaserade tv-serien/filmen där huvudkaraktärerna använder tekniken som ett hjälpmedel! Sherlock googlar, Watson bloggar, de ringer, hackar sig in på databaser och så vidare. I löjligt många serier och filmer vill skaparna liksom ignorera att vi lever på 2000-talet för att det ska bli mer spännande eller något att lösa gåtan men här är det äntligen några som gör rätt! Otroligt skönt tycker jag!
 
Det enda med hela serien som jag fann otroligt irriterande är den överdrivna användningen av animerade bokstäver som flyter runt på skrämen typ hela tiden. Seriös, under första avsnitten trodde jag att det var ett skämt eller något! Visst, att skriva vad någon smsade är väl inte så hemsk men att skriva med bokstäver hur liket ser ut blir extremt fjantigt enligt mig.
 
Spänningsnivå: 1 2 3 4 5
Kärleksnivå: 1 2 3 4 5
Mysnivå: 1 2 3 4 5
Skrattnivå: 1 2 3 4 5
Awesomenessnivå: 1 2 3 4 5
 
Överlag var Sherlock en fantastisk tv-serie och jag tror att alla typer av personer kan uppskatta den eller åtminstone ge den en chans. Mamma har redan beställt säsong 2 (den finns inte på svenska Netflix dumt nog) som kommer i brevlådan om ett par dagar och jag är så taggad!
 
Total betyg:
 
 
 

Kommentarer

  • Miriam - Schitzo-Cookie säger:

    Jag har bara sett avsnitt ett och två i säsong ett än så länge.

    Älskade ettan men tyckte tvåan var riktigt fånig och hade så himla dåliga skådisar...så gjorde mig mindre pepp på del tre..

    2013-07-29 | 19:23:39
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.se/
  • Becca säger:

    Ska se hela första säsongen idag har jag bestämt, excited! :D

    Svar: Najs! :)
    Ebba

    2013-08-01 | 10:30:32

Kommentera inlägget här: