iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

ABC, du är mina tankar

Kategori: Bokrecensioner

Titel: Ja till Liv!
Författare och tecknare: Liv Strömquist
Språk: Svenska
Utgivningsår: 2011
Sidor: 140
Genre: Seriealbum, samhället, feminism
 
"Handling":
Ja till liv! är en ABC-bok som ser ut som en LSD-karta. Från A till Ö diskuterar hon olika ämnen, allt från kristdemokratiska barn och nazisttjejer, till nördar och queerposörer i en skruvad skolbok, fylld med politisk satir, pedagogisk plakatpolitik och svaret på frågor som: Hur dog moderaterna ut? Varför är varje hallåa på TV4 förbunden att bli ihop med Niklas Strömstedt? Och vad tillför Robert Gustafsson till evolutionsteorin? Ja till Liv! innehåller flera av Liv Strömquists allra mest älskade serier, som aldrig tidigare varit utgivna i bokform, till exempel Kulturtanter, Tolv tröttsamma typer, Månadens manshora och Tjejkväll i tredje riket.
 
 
 
 
Det här är mitt andra seriealbum av Liv Strömquist och nu kan jag verkligen säga att jag tycker hon är bra. Jag läste Prins Charles känsla i december och den var bra men det var väl ungefär det. Men Ja till Liv! var mycket mer än så! För det första tycker jag det här albumet är mycket bredare. Det finns många olika teman, ett för varje bokstav och jag föredrar variation så det här var perfekt! Det är mer samhällskritik än vad det är feministiksnack, till skillnad från Prins Charles känsla och jag tycker det blir lite roligare att läsa plus att hennes ord känns mycket fräschare. Hennes tankegångar är väldigt underhållande och även fast jag inte håller med om allt har hon väldigt intressanta tankar och jag tycker definitivt att fler borde läsa denna typ av seriealbum. Det är rått, tydligt och förbannat kul och Strömquist få mig skratta högt flera gånger. Det är ganska... hmm... utpekande och i många fall kanske hon "drar alla över en kam" om man säger så trots att mycket hon skriver är sant. Jag gillar dock hur hon använder väldigt tydliga nutidsmarkörer och hela albumet har en väldigt genomtänkt känsla. Mycket stiligt!
 
Jag älskar att det här albumet är i färg! Så otroligt mycket snyggare! Liv tecknar ganska grafiskt och "seriaktigt" vilket jag verkligen gillar och många bilder och mixade med fotografier vilket är supertjusigt. Hon får fram sina budskap väldigt tydligt och på ett mycket underhållande sätt. Jag tycker mycket mer om den här än vad jag tyckte om Prins Charles känsla för temana (???) var mer intressanta och detta var helt enkelt roligare. Jag ska definitivt plocka upp fler seriealbum av Liv Strömquist i framtiden för det här albumet var rikigt, riktigt bra!
 
TIPS! På Internationella kvinnodagen (8/3) kommer Liv till Linköpings statsbibliotek och snackar klockan 18.30-19.30. Jag ska dit med ett par kompisar och jag rekommenderar att du också kikar in om du är i trakten! ^^
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: