iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Äntligen! Äntligen! Äntligen!

Kategori: Bokrecensioner

 

Titel: Berättelser från Engelsfors
Serie: Engelsfors #2.5
Författare: Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg, Kim W. Andersson, Karl Johnsson och Lina Neidestam
Utgivningsår: 2013
Förlag: Rabén & Sjögren
Språk: Svenska
Genre: Seriealbum, urban fantasy, ungdomsbok
 
OMG!!! GAHH!!! II!!! OOO!!! Ni anar inte hur taggad jag var inför det här albumet och nu har jag äntligen läst ut den (det är något speciellt med att köpa en bok samma dag som den kommer ut och sedan läsa ut den direkt)! Min kärlek till Engelsfors-serien började sommaren 2011 när jag var på vårt sommarställe och behövde en bok. När jag är där läser jag ungefär dubbelt så snabbt som vanligt så självfallet var böckerna jag hade med mig slut. Så jag följde med mamma till Ica Maxi för att se om de möjligtvis hade något intressant. Så stod den där. Cirkeln. Jag var sjävklart skeptisk, för det är jag alltid när det kommer till hyllade och hajpade böcker men jag beslöt mig för att plocka upp den. Inom 24 timmar var den utläst. Sedan dess har jag övertalat ungefär hela min klass plus massor av andra människor att läsa den här fantastiska serie för det är var den är - fantastisk! Om ni inte ens testat Cirkeln vet jag inte vad ni har gjort för den är så bra! Men back to själva boken vi talar om nu. Berättelser från Engelsfors är en samling små historier som utspelar sig både före Cirkeln och efter Eld så jag rekommenderar inte att ni bara läser den här för det finns en del riktigt stora spoilers.
 
Historierna är skrivna i serieform vilket jag är liten kluven över. Det är väldigt lättläst och speciellt vilket alltid är ett plus och mycket lämnas till fantasin. Trots att det är tre olika tecknare har hela albumet en snygg harmoni och samma stämning genom hela. Men ändå hade jag lite problem med att det var just ett seriealbum. För det första får man nu verkligen se karaktärerna vilket är lite synd. Vissa tycker jag de fångat riktigt bra (som t.ex. Rebecca och Ida) medan andra är lite sådär (typ Minoo och Vanessa (bara jag som aldrig kunnat acceptera att Vanessa är blond, haha?)) fast det är väl bara hur jag har föreställt mig dem. Jag har även lite problem med att tempot för böckerna går ganska sakta framåt medan seriealbumet bara rusar fram. Man hinner inte riktigt med och jag vet inte om det är meningen att man mer ska "reflektera över bilderna" men det kändes så konstigt. Så nja, jag tror jag skulle uppskattat det mer om det var en riktig bok och inte ett seriealbum men det är trots allt en riktigt kul idé när det kommer till att skapa en mellanbok.
 
Jag älskade att man fick veta mer om karaktärernas förflutna och även lite småglimtar på vad som händer i Nyckeln. Vissa historier var superbra medan andra var lite halvt tråkiga men det kunde jag leva med. Hela albumet i sig tog typ en kvart att läsa ut eller något, vilket inte var helt fel för en upptagen människa som jag (seriöst, vad händer med all tid?!) men man fick inte riktigt kontakt med alla historierna och ja, det kändes lite för snabbt tempo. Det står inga sidonummer men det är förvånatsvärt kort och många av sidorna består enbart av bilder. Men herregud, vissa av historierna fick verkligen mitt fangirlhjärta att dö lite grann! Ahh, jag kommer bli galen innan Nyckeln kommer ut! Blev galet frusterad på den lilla "romansdelen" (alla som läst Eld fattar). Kan ni inte bara bli tillsammans?!?!
 
Kort sagt så gillade jag det här albumet men det är nog bara för att jag är ett sådant galet fan av den här serien. Annars skulle nog mina känslor vara lite mer ljumma. Men det var kul att återse mina älskade karaktärer och miljön och det ska bli galet spännande att se vad som händer i Nyckeln!
 
Annat läst av författarna:
Mats Strandberg: Cirkeln, Eld
Sara Bergmark Elfgren: Cirkeln, Eld
Lina Neidestam: Zelda
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: