iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Book haul- Bokrean 2013 och annat smått och gott

Kategori: Lånat, köpt eller fått

Då var det äntligen dags att visa vad jag köpte på årets bokrea samt lite annat smått och gott som råkar glida med de senaste två veckorna. Jag vet- två veckor!!! Hur i alla världens namn lyckades jag att köpa så har mycket på bara två veckor?!?! Till mitt försvar får jag väl säga att det var billigt... Det mesta i alla fall....
Jag tyckte faktiskt utbudet på årets bokrea var ganska bra (till skillnad från vad alla andra verkar tycka, haha). Årets satsning blev klassiker och fina omslag och jag fick hem några riktiga godbitar som jag är så sugen på att läsa. Men först tänkte jag visa två härliga böcker jag köpte förra veckan lite spontant!
 
City of Glass (The mortal instruments #3) - Cassandra Clare
Tjoho! Äntligen har jag den tredje boken i The mortal instruments-serien. Jag har tyckte jättemycket om både den första boken och den andra och alla säger att trean är den absolut bästa i serien så jag är galet pepp på att läsa den! Den är över 500 sidor men jag tror det kommer att gå snabbt för Cassandra Clare skriver väldigt lätt och spännande. Iiii, taggad!!! Läs min recension på andra boken i serien här!
 
The jungle book - Rudyard Kipling
Som jag nämt innan ska jag börja samla på riktigt fina klassiker och när jag såg den här för en billig penning inne på Bokia tänkte jag ungefär: varför inte? Jag är otroligt förtjust i det söta omslaget och den är väldigt kort också så den går förhoppningsvis snabbt att läsa ut!
 
I tisdags började bokrean och jag kom snabbt dit eftersom vi slutade 12 den dag (kompensation). Mycket passande! Först stack jag ner till Bokmedia som är en fin liten bokhandel här i Linköping och där kostade alla pocket på svenska bara 40 kr. Gissa vem som gick loss och köpte fem stycken?
 
En halv gul sol - Chimamanda Ngozi Adichie (godis till den som kan uttala det namnet!)
Jag har velat läsa den här hur länge som helst för jag har hört så galet mycket bra om den. Verkligen alla säger att den är helt otrolig plus att jag är mycket förtjust i böcker om modern historia så kan det bli bättre? Omslaget är knappast något att klaga på heller! Det var evigheter sedan jag läste en riktig vuxenbok vilket är synd eftersom jag ofta tycker att de är grymma så det ska bli kul att läsa lite mer sånt.
 
Hela Utvandrar-serien av Vilhelm Moberg
Woooooohooo!!! Jag fick dem!!! Hela den klassiska svenska serien i den galet vackra omslagen som ser broderade ut!!! Den perfekta delen i min lilla samling! Jag är inte jätteinsatt i just svenska klassiker så det ska bli superkul att läsa de här för de ska vara väldigt bra. Och att bara titta på dem är en upplevelse i sig... ahh....
 
Med en full kasse trippade jag vidare till Bokia för att se vad de hade att erbjuda!
 
Processen - Franz Kafka
Det här var ett toalt spontanköp! Snyggt omslag, billig, inbunden klassiker, jag kunde inte stå emot okej?! Jag vet inte så mycket om vad den handlar om men vad jag har uppfattat så är det något slags rättegångsaktigt (?) och ja, det kan väl vara intressant, haha! Men helt ärligt skulle det kännas awesome att säga att man läste Kafka när man var 15 right? I och för sig kommer det nog sluta med att jag läser den när jag är 55 om jag ska hålla på att köpa och låna böcker på det här sättet....
 
Sedan kom ett mysigt litet paket från Bokus där jag hade beställt två böcker från deras rea med pappas pengar, tihi!
 
Kaninhjärta - Christin Ljunqvist
Gahh!!! SÅ TAGGAD!!! Jag har varit helt galen efter den här ända sedan den kom ut i höstas men aldrig köpt den för den varit så j*vla dyr men nu kostade den bara 45 spänn så jag bara: tjoho, let's buy it! Jag tror den handlar om två systar med någon typ av övernaturliga förmågor och sånt. Haha jag vet inte riktigt men seriöst, vem kan motstå en bok som heter Kaninhjärta?! Ska bli sjukt kul att läsa en svensk ungdomsbok i alla fall, det var ett tag sedan!
 
Emma - Jane Austen
Hur duktig får man vara? Jag har ju bara massa klassiker och grejer här. Kulturpoäng! Jag har Stolthet och fördom i bokhyllan men har inte läst den än (förvånad?) så nu har jag två stycken som förhoppningsvis är riktigt bra! Omslaget är bara för vackert och jag är supersugen på att se hur Jane Austen skriver! Spännande!
 
Nightshade (Nightshade #1) - Andrea Cremer [LJUDBOK!]
På påsklovet ska vi åka till Paris med buss (!!!!) så idag gick vi till biblioteket för att låna hem några ljudböcker som vi sedan kan tanka in i de små telefonerna (OCH DET ÄR HELT LAGLIGT!!! SAY WHAT?!). Jag hittade den här godbiten och om jag ska vara ärlig är jag lite rädd för (1) Det är en ljudbok och jag har aldrig testat det (2) den är på engelska och jag är rädd att inte fatta. Men jag har hört så mycket gott om den här boken att jag inte kunde motstå! Hoppas det funkar bra att lyssna!
 
The perks of being a wallflower [FILM]
WII!!! Tack mamma, I löööööööv juuuuuu!!! Jag har redan sett den här fimen och älskade den (recensionen hittar du här) så nu kan jag se den hur många gånger jag vill, när jag vill! WIII!!! ♥♥♥
 
Det var alla böcker. Pust. Som ni ser blev det en del, hehe... Men ganska mycket annorlunda vilket är skoj enligt mig! Säg gärna till om det är någon bok ni tycker är extra bra och jag ska prioritera eller som ni helt enkelt bara är sugen på att se en recension på! Jag har groteskt mycket olästa böcker så det är bra att veta lite vad man ska välja, haha! Ha en bra dag så ses vi! Puss!
 
 

Kommentarer

  • Nelly säger:

    Åh vad härligt Ebba!! Nu undrar jag som ev inflyttande finns det några bra bokhandlar i Linkan? Jag har varit på Akademibokhandeln där och den var rätt stor så det verkade ju lovande. Men finns det fler?

    Svar: Ja, Bokia finns ju och så finns Bokmedia som är rätt bra :) I varuhuset Ikano finns en också som heter typ Bokhandeln eller något sånt och så finns det säkert lite fler mer utanför stan :)
    Ebba

    2013-03-02 | 17:43:19
    Bloggadress: http://nellonsbokblogg.blogspot.se
  • Nelly säger:

    Men vad bra, då är det ju ingen jättebrist iallafall.

    2013-03-02 | 19:19:15
    Bloggadress: http://nellonsbokblogg.blogspot.se
  • Tessans Bokblogg säger:

    Gud vad naaaaaajs med alla böcker och film!! :D

    Svar: Jaaaaa! :D
    Ebba

    2013-03-02 | 20:08:32
    Bloggadress: http://tessansbokblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här: