iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Filmrecension: The perks of being a wallflower

Kategori: Filmrecensioner

The perks of being a wallflower är en av de bästa böckerna jag någonsin läst och jag var extremt taggad på att se filmen. Nu kommer mina tankar om den! Min recension på boken kan du hitta här.Vissa spoilers för er som inte läst boken kan förekomma! Hoppa ner till sammanfattningen annars! ^^

Handling och tolkning utifrån boken: Jag var rädd för att filmen skulle bli ett stort njett eftersom boken är så fruktansvärt bra. Det är alltid svårt att tolka en bok och särskilt när så mycket av boken bygger på språk och uttryck. Men icke sa Nicke, filmen var strålande! Inte i samma klass som boken såklart men ett mycket snyggt och bra arbete. Det jag tycker är allra viktigast är att de på något sätt lyckades fånga den rätta stämningen. Jag får samma känsla som jag fick när jag läste boken och det är inte ofta det händer. Många händelser blir tydligare i filmen och jag tycker den verkligen var rättvis för de som inte pallar att läsa boken utan bara vill hitta själva historien. Jag tyckte dock att det var vissa viktiga scener som försvann som t.ex. att Charlies syster blev gravid. Jag saknade även dikten som Charlie läser upp eftersom den känns som en så stark del i bokens uttryck. Något som jag tyckte var riktigt snyggt var hur de fick fram karaktärernas personligheter på ett fint och snyggt sätt. Särskilt Sam och Patrick var så underbara att jag knappt visste vad jag skulle ta vägen. Ah, lovely! ♥

Något som jag verkligen ÄLSKADE med filmen var hur de "känslomässiga ögonblicken" (hehe, snygg översättning gumman!) visades. Det var känsla och äkthet (är det ens ett ord?) i varenda sekund och jag ville bara ha mer. Jag skrattade och jag grät för historien kom verkligen fram i sin rätta form. Det enda som filmen inte har är språket vilket enligt mig är själva grejen med boken så självklart blev det inte på samma sätt men jag tyckte att filmen verkligen gjorde det bästa av det. Det var äkta kärlek.
Käääärlek!
Skådespelarinsatser: Emma Watson och Erza Miller är i mina ögon helt perfekta som Sam och Patrick och båda gör strålande insatser som sina roller! De andra skådespelarna är inte lika färgstarka men ändå mycket bra. Om jag ska vara helt ärlig hade jag lite problem med Logan Lerman. Jag tyckte absolut inte att det var något fel på hans skådespeleri, han skötte sig faktiskt över förväntan men han är liksom inte Charlie. Eller han är inte MIN Charlie om man säger så. Jag skulle gärna sett att han var lite "mindre", alltså att man såg en mer tydlig årsskillnad mellan han och hans kompisar.Jag hade föreställt mig Charlie väldigt... hm, hur ska man säga... liten? Haha, nej men lite mer "barn" än Logan Lerman är men så brukar det alltid vara. Fattar inte varför de inte kan använda skådespelare som är i rätt åldrar?!

Kostym och scenografi: Det var inget fel med "det ytliga" i filmen men jag skulle gärna ha sett att man poängterade att det var 90-tal det handlade om. Det kanske i och för sig var meningen så att det skulle kännas mer som en nutida ungdomsfilm men jag vet inte. Fast jag vet inte speciellt mycket om amerikansk 90-tals inrednig så det kanske beror på det XD Men jag tycker ändå att karaktärerna fick den stil jag föreställt mig och hela stämningen var allmänt "mys". Mysigt.

Musik, ljussättning och tekniska grejer: Jag tyckte det var snyggt hur de fick in låtarna som Charlie lyssnade på och när han satte igång "Asleep" ville jag nästan gråta så fint det var (ey, får man inte vara lite känslosam?!). De fick vara en del av filmen utan att "tvingas" in och det kändes naturligt. Ljussättningen var varm och enkel vilket passade filmen helt perfekt! Men överlag var väl den tekniska biten något jag inte lade så stor vikt på eftersom jag var totalt uppslukad av allt det andra!
Sammanfattning: En ovanligt bra och fängslande filmatisering av en av mina favoritböcker! Mina favoritkaraktärer blev mig ännu mer kära när de spelades av bästa Emma Watson och Erza Miller. Även fast boken är klart bättre är filmen helt fantastisk och något jag kommer se om flera gånger. Om filmatiseringar av böcker fortsätter att göras så här bra kommer vi ha ett par jädrans bra filmår framför oss. (Men varför i helvete släppte de inte filmen på bio i Sverige?!?!?!)
Betyg: Underbar. Fin. Fab. Amazing. Lööööööv.