iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Nej! Nej! Ta inte slut!

Kategori: Bokrecensioner

 
 
Titel: The perks of being a wallflower
Författare: Stephen Chbosky
Sidor: 332
Genre: Uppväxt, vänskap, kärlek, vardag
 
Baksidetexten:
Charlie is a freshman and while he's not the biggest geek in the school, he is by no means popular. Shy, introspective, intelligent beyond his years yet socially awkwad, he is a wallflower, caught between trying to live his life and trying to run from it. Charlie is attempting to navigate his way trough uncharted territory: the world of first dates and mixed tapes, family dramas and new friends; the world of sex, drugs, and The Rocky Horror Picture Show, when all one requires is that perfect song on that perfect drive to feel infinitie. But Charlie can't stay on the sideline forever. Standing on the fringes of life offers a unique perspective. But there comes a time to see what it looks like from the dance floor.
 
Jag är stum. Seriöst. Jag vet inte vad jag ska skriva. Hur kan jag skriva om den här boken utan att den dras ner till botten. Jag vet inte om jag kommer lyckas. Men jag ska försöka. Andas. Andas. DEN HÄR BOKEN ÄR SÅ J*VLA BRA!!!!
 
The perks of being a wallflower är en bok som ALLA verkar ha läst så när jag såg den på Pocketshop kunde jag inte låta bli att köpa den men jag var misstänksam. Böcker alla älskar har en tendens att göra mig besviken. Den här gjorde inte det. Den överträffade för f*n alla mina förväntningar! Jag vet inte var jag ska börja! Handlingen är så enkel men så vacker på något vis. Man får lära känna Charlie och se honom växa upp genom brev han skickar till en hemlig person. Han som alltid varit ensam får vänner han kan lita på och älska och får uppleva en helt ny värld. Han blir en person som betyder något för andra. Men det finns problem också och trots boken gullighet är den fruktansvärt hemsk ibland. Ganska ofta faktiskt. Jag gråter, jag skrattar, jag lever med den här boken!
 
Charlie är nog en av de bästa karaktärerna jag har stött på någonsin i litteratuern (fattar inte hur de kunde välja Logan Lerman till rollen!) Han är så söt och omtänksam, så smart och så... äkta. Hans språk är så enkelt men så vackert och jag vill bara krama om honom! Patrick och Sam är också helt underbara karaktärer och dialogerna är så fina och underbara att jag bara vill skutta runt hela dagen samtidigt som det alltid finns ett allvar bakom. Jag lyckas dock blanda ihop alla karaktärer på B! Bill, Bob och Brian (heter han Brian? Eller var det nåt annat? Hehe) var typ samma person för mig så det blev alltid jättekonstigt, haha! Tycker dock att det är konstigt att de knarkar så jäkla mycket. Visst alkohol och tobak och sånt men droger när de är typ 17-18? Okej, det är säkert jättemånga som gör men det kändes lite väl "vardagligt". Kanske bara USA, haha!
 
SPRÅKET! SPRÅKET! SPRÅKET! Chbosky har ett enkelt men så vackert och välskrivet språk och jag ryser ibland för att det är så vackert. Det är sällan jag stöter på författare som lyckas skriva så enkelt med ändå träffa läsaren precis rätt. Breven är korta och jag tänker hela tiden "bara ett till, ett till!" vilket är ett mycket gott tecken för boken blir aldrig seg.
 
Den här boken åker upp på listan över mina absoluta favoritböcker precis som jag vet att den gjort för så många andra. Jag ser både fram emot att se filmen samtidigt som jag är rädd att den ska dra ner boken totalt. Om du inte redan har läst den här boken så vill jag bara slänga den i ansiktet på dig för det här är bok som inte är lik någon annan. Det är en bok om att växa upp, hitta sig själv, uppleva kärlek och äkta vänskap. Man borde seriöst läsa den här boken i skolan för det skulle den passa för. Förlåt för en ganska rörig recension, egentligen skulle jag bara kunna säga två ord: LÄS DEN!
 
 
 
 

Kommentarer

  • Miriam - Schitzo-Cookie säger:

    Tror inte jag har inte läst en enda negativ rec om denna. Läskigt vad höga förväntningar jag har..

    Svar: Den är obeskrivligt bra, du kommer inte bli besviken! :)
    Ebba

    2012-11-12 | 19:38:52
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.se/
  • Rebecca :) säger:

    Måste. Läsa. Nu.

    Svar: Ja. Det. Måste. Du.
    Ebba

    2012-11-14 | 16:18:57
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se

Kommentera inlägget här: