iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

En stad av ben blev en stad av aska

Kategori: Bokrecensioner

Titel: City of Ashes (The mortal instruments #2)
Författare: Cassandra Clare
Sidor: 411
Genre: Urban fantasy, kärlek, vänskap, spänning
 
SUPERSPOILERS FÖR ER SOM INTE LÄST FÖRSTA BOKEN I SERIEN!!!
 
Clarys liv har blivt helt upp-och nervänt. Hennes mamma ligger fortfarande på sjukhuset, hennes pappa är genomond och killen hon kanske älskar är hennes bror. Samtidigt måste hon vänja sig vid sitt nya liv som Shadowhunter och det faktum att hennes pappa stulit The mortal cup. Inget kan någonsin bli som förr..
 
Nu har jag äntligen läst ut denna underbara lilla bok. Jag har varit tvungen att läsa massa annat i skolan så därför gick läsningen lite trögt men vad gör det att dra ut på en underbar bok?
 
Jag är totalt såld på urban fantasy. Hela världen Clare har byggt upp är så oberhört intressant och faschinerande och jag vill bara leva i den! Jag vill också vara en Shadowhunter! :'( Handlingen är sjukt spännande, det är cliffhangers hit och actionfighter dit och jag vill bara läsa för evigt. Jag kan dock tycka att boken blir lite väl kaka på kaka om ni förstår vad jag menar. All action, realtionsdraman och lite mystik blir lite väl mycket ibland för på boken drygt 400 sidor händer det otroligt mycket och den kunde lika gärna vara uppdelad i två. Jag skulle gärna sett att den var lite långsammare (herregud, skerv jag just det där?) och mer "lugn" på vissa ställen, jag tror att kontrasten skulle gjort boken mer intressant. Så är jag inget jättefan för action men det funkar här, det är logisk action som har en mening. Men jag uppskattar ändå dialogerna och "känslorna" i boken mer. ^^
 
Förutom miljön är det absolut bästa med den här boken karaktärerna! Jag älskar alla! Jace, Clary, Alec, Isabelle, Simon, Maia, Magnus... bli mina kompisar! Jag älskade att man fick se mer av Magnus Bane, han är nog en av de grymmaste karaktärerna jag stött på! Clary växte i mina ögon i den här boken, jag tycker att hon på något sätt kändes mer... äkta. Nej, jag vet inte jag bara gillade henne mer än i första boken. Maia var en ny karaktär som jag verkligen tyckte om även fast hon var lite svår att få grepp om. Valentine måste vara den coolaste bad guyen ever! Så läskig men ändå så mänsklig på nåt vis. Det är svårt att förklara men han har liksom ett motiv för sin ondska och sånt gillar vi här borta!
 
Språket är realtivt enkelt och jag har absolut inga problem att hänga med. Men det som är så bra med Clare att det hela tiden är förändringar och nya saker och en grej som nämnts i början kan komma igen i slutet. Jag ser väldigt mycket fram emot att läsa fortsättningen på serien och se om den är lika välplanerad. Sedan måste jag ju nämna den lilla twisten i mitten ungefär. OMG! Egentligen lite överdrivet kanske men rätt kul, jag blev förvånad i alla fall. Jag måste seriöst vara immun mot spoliers för i den här serien har jag kanske fått redan på en grej? Med tanke på hur mycket jag läst så är det ju sjukt!
 
Det här är en mycket bra bok kanske inte mind blowing men serien i helhet kommer definitivt upp på lista över favoriter. Jag kan inte vänta tills jag håller tredje boken i min hand för herrejösse, vad det slutade spännande! Om serien fortsätter växa vet jag inte hur det här kommer sluta!

Kommentarer

  • Rebecca :) säger:

    Lååååter späääääänande!

    Svar: Men Becca! Läste du även fast du inte läst första!
    Ebba

    2012-11-09 | 16:32:16
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se

Kommentera inlägget här: