iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

3 i 1

Kategori: Bokrecensioner

Jag är fruktansvärt efter med mina bokrecensioner och jag ska försöka ta igen det så gott jag kan under de närmaste veckorna (förhoppningsvis är jag ikapp innan skolan börjar igen). Därför kan recensioner vara lite oklara efter som det var ett bra tag sedan jag läste många av böckerna.
 
Titel:  Mother, come home
Författare och tecknare: Paul Hornschemeier
Sidor: 128
Utgivningsår: 2004
Genre: Grafisk roman, mycket deprimerande
Utläst: 2 maj 2013 (jag vet, det var waaaaay baaaack)
 
Jisses! För er som tror att grafiska romaner och seriealbum bara kan handla om en söt gulliga tjej som får superkrafter eller något likande - släng dig i väggen. Eller nej, läsa den här grafiska romanen först och sen kan du slänga dig i väggen eller snarare - läs den och du kommer frivilligt slänga dig i väggen för den här boken är så JÄKLA SORGLIG! Jag har läst en del "alternativa" grafiska romaner eller vad man ska kalla det och de flesta har mest varit snygga att titta på med lite halvflummig storyline men herregud vad den här var bra. Ursnygga bilder i ganska klassiska "comic book"- style med en extremt sorlig berättelse om en pappa och en son som försöker fortsätta med livet efter att mamman har gått bort. Och guuuuuuuuuuuuuuuuuud, den är så fruktansvärt hemsk! Men jag älskar den och om du är lite inne på grafiska romaner måste du bara läsa den här.
Det räcker att jag kollar på en av bilderna från albumet för att gråta. Seriöst den mest deprimerande grafiska romanen någonsin!
 
 
Titel: Hundra procent fett
Författare och tecknare: Liv Strömquist
Sidor: 134
Utgivningsår: 2006
Genre: Seriealbum, humor
Utläst: 31 maj 2013
 
Liv Strömquist har blivit en riktigt favorit för mig och hennes härliga humoristiska och samhällskritiska seriealbum gör mig aldrig besviken. Det här är hennes debut och den var så himla bra. Jag skrattade seriöst igenom hela albumet! (sitt aldrig bland folk och läsa roliga saker, det kan bli lite pinsamt...). Som vanligt blandar hon in mycket fakta och samhällskritik och det här är min nya favorit av henne tillsammans med Ja till Liv!, som jag avgudar. Om du ännu inte har läst något av Liv Strömquist rekommenderar jag definitivt att du kollar in den här eller någon av hennes andra härliga album, för de är så himla bra! Jag har recenserat nästan alla så klicka gärna för att läsa mina recensioner.
 
Btw, världens mest underbara omslag ever, haha!
 
Annat jag har läst av författaren:
 
 
Titel: Äventyret börjar
Serie: One piece
Författare: Eiichiro Oda
Sidor: 205
Utgivningsår: 1997 (woho, mitt födelseår!)
Genre: Manga, humor, pirater, kind of övernaturligt
Utläst: 2 juni 2013
 
Tillsammans med Naruto och Dragonball skulle jag nog säga att One piece är den mest kända mangan ute. Det finns ca sjuttioelvatusenmiljarder volymer ute och när jag såg den första inne på Myrorna av alla ställen (hittar aldrig grafiska romaner och mangor på Myrorna) kunde jag inte låta bli att köpa den. One piece handlar om pirater och första volymen är egentligen bara en väldigt kort introduktion. Ärligt talat föll jag inte riktigt och jag tyckte bara den var lite halvkul och konstig (och inte konstig på ett bra sätt). Jag tror jag skulle tyckt mycket om den när jag var yngre men nu kändes den inte riktigt rätt. För en så pass lång serie känner jag inte riktigt att det är värt att lägga ner 75 miljoner timmar på att läsa alla volymer när det finnas annan manga där ute som har både färre volymer och bättre story.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: