iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

What is love?

Kategori: Bokrecensioner

Titel: Prins Charles känsla
Författare och tecknare: Liv Strömquist
Utgivningsår: 2010
Sidor: 132
♦ Seriealbum (jag kan aldrig bestämma mig om jag ska skriva genre eller inte, vad tycker ni?)
♣ Kärlek, feminism, humor, samhället
 
 Det första seriealbumet jag läste föll mig inte riktigt i smaken (se recension här) och jag blev osäker på vad jag egentligen skulle tycka om det här. Men som tur var tyckte jag det här var betydligt bättre. Poängen med det här albumet är egentligen den "enkla" frågan: Vad är kärlek? Strömquist frågar samtidigt saker som: Är kärlek något vi hittat på? Behöver vi kärleken? Hur har det sett ut förr och hur ser det ut idag? Osv... Jag tycker det är mycket intressanta frågor och man börjar ifrågasätta om den här vackra och söta kärleken vi alla drömmer om egentligen bara är ett samhällsfenomen. Det handlar också mycket om skillnaden mellan kvinnor och män i förhållanden och hur samhällets normer formar oss som människor. Det är väldigt mycket ren fakta egentligen men det berättas på ett väldigt humoristiskt och enkelt vis så jag upplever inte det som en nackdel.
 
Liv Strömquist bilder är ganska typiskt "serieaktiga" men tydliga konturer och rätt gulliga figurer. Jag gillar att hon använder sig av kändisar och historiska personer i exemplena (även fast det kanske är lite elakt, haha) och hela albumet är liksom "enkelt kul". Haha, sämsta förklaringen någonsin men det är inte såhär "jag ligger på golvet och skriker av skratt" utan det är lite lagom kul hela tiden och ibland är det skitkul (eller ja, det beror ju på vilken sorts humor man har). Jag gillar även hennes små extra kommentarer lite överallt som t.ex. "den boken är skitbra!!!" på en källanvisning.
 
Jag tyckte mycket om det är albumet men... ja, that's it. Det gav mig inte sådär jättemycket och även fast det var kul och underhållande kändes det mest som jag hade sett det förr om ni förstår vad jag menar. Strömquist är verkligen talangfull men kanske inte sådär jätteunik. Jag gillar dock konceptet och allt men jag hade gärna sett lite mer... ja, jag vet inte vad det var men något saknades för att jag verkligen skulle älska det. Jag rekommenderar det dock för det är väldigt intressanta tankegångar hon har som många andra också borde tänka över! :)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: