iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Soul wars

Kategori: Bokrecensioner

Titel: A million suns
Serie: Across the universe #2
Författare: Beth Revis
Utgivningsår: 2012
Språk: Engelska
Sidor: 404
Genre: ungdomsbok, sci-fi, kärlek, mysterium
 
LÄS INTE DENNA RECENSION OM DU INTE LÄST FÖRSTA BOKEN I SERIEN! HOPPA DÅ NER DIREKT TILL SAMMANFATTNINGEN!
 
Handling:
Godspeed was once fueled by lies. Now it is ruled by chaos.

It’s been three months since Amy was unplugged. The life she always knew is over. Everywhere she looks, she sees the walls of the spaceship Godspeed.

But there may be hope: Elder has assumed leadership of the ship. He's finally free to act on his vision—no more Phydus, no more lies.

But when Elder learns shocking news about the ship, he and Amy race to discover the truth behind life on Godspeed. They must work together to unlock a mystery that was set in motion hundreds of years earlier. Their success—or failure—will determine the fate of the 2,298 passengers aboard Godspeed. But with each step, the journey becomes more perilous, the ship more chaotic, and the love between them more impossible to fight.

Wow. Asså WOW! Frex, vilken bra bok! Jag läste första boken i julas och älskade den men och hade grymt höga förväntningar på den här och kan man tänka sig - den uppfyllde dem och mer! Det jag verkligen uppskattade var hur A million suns knöt ihop sig med första boken samtidigt som den kändes ny och fräsch. Jag tycker ofta andra boken i en serie kan bli lite upprepande och ett lamt försök att göra en till etta men så var det verkligen inte här. Vi är kvar på Goodspeed och vi har samma karaktärer men det är ett nytt "mysterium" och nya hemligheter som avslöjas. Precis som första boken så tar det ett tag innan historien verkligen kommer igång men när den väl gör det, herregud vilken resa man får åka med. Jag tyckte det var superintressant att se hur Elder byggde upp sitt samhälle och i vilket riktning det tar och det märks verkligen att Beth Revis lagt ner tid på att skapa miljön. Goodspeed är på ett sätt rätt häftigt med all teknologi och coola grejer men samtidigt extremt obehagligt och läskigt. Ju längre fram man kommer i boken, desto mer skruvad men samtidigt spännande bild får man av samhället och jag älskade hur Beth Revis knöt ihop säcken allt i slutet.
 
Across the universe var mer inriktad på filosofi medan A million suns har ett mycket mer politiskt frågeställande men samtidigt finns frågorna om etik och moral fortfarande där. Jag tycker det är otroligt skickligt hur en författare kan väva in så svåra frågor och problem i en ungdomsbok och den lämnar en med massor av svåra tankar och känslor. För om man själv skulle ha styrt Goodspeed, hur skulle man egentligen gjort? Det ligger och gnager på ytan men samtidigt blir inte budskapet övertydligt som jag tycker många andra dystopiliknande böcker tyvärr är. Det finns utrymme för att själv  tolka bokens budskap och jag tror den här boken och den första skulle göra sig utmärkta för diskussion för det finns så mycket mer än det som syns vid första anblicken.
 
Trots att det finns väldigt många djupa och svåra teman lever historien på spänning, mysterium och lite kärlek, en kombo som funkar alldeles utmärkt i sammanhanget. I början är det väl lite halv kul men sedan PANG så kan man inte sluta läsa och jag sträckläste halva boken för att den var så spännande. Jag älskade hur man fick veta mer och mer om Goodspeeds historia och Revis är fantastiskt duktig på att slänga in precis lagom mycket vid rätt tillfälle. Många författare gör misstaget att slänga in alla avslöjande på de 50 sista sidorna och det gör ofta resten av boken lite trist. I den här boken släpper hon lite fakta då och då vilket gör det hela otroligt spännande och på vissa sidor bara satt jag och gapade av förvåning. Något jag däremot tänkte lite på att man fortfarande inte riktigt fått veta varför Goodspeed ens åkte från första början. Eller det kanske man har? Jag kanske bara glömt bort det, haha. Men trovärdigheten brister lite på den punkten. Var det jordens undergång man flydde från? Alienattack? Eller pallade man bara inte vara på jorden? Jag hoppas att man får veta det i bok tre i alla fall! En annan grej som jag upptäckte var att Amy skulle ha åkt år 2022. 2022! Det är ju bara 9 år fram i tiden! Jag anser inte att det skulle vara särskilt trovärdigt att vi om 9 år skulle kunna bygga ett enormt rymdskepp och frysa ner massa människor så de skulle kunna leva 300 år in i framtiden. Nja, inte så troligt va?
 
Jag tycker verkligen om Amy som karaktär för att hon känns så himla mänsklig. Hennes sätt att reagera stämmer så bra in på det som jag tror att många andra skulle ha gjort i hennes situation. Hon har behållt sin karaktär men samtidigt har den utvecklats och hon var mycket mer självständig i den här boken vilket jag verkligen tyckte om. Allt hon tänkte och tyckte var väl kanske inte helt perfekt men hon var alltid "sig själv" eller vad man ska säga. Elder växer också i den här boken och han gick från att vara lite småirriterande till riktigt sympatisk i mina ögon. Det ställs höga krav på honom när han ska bli den nya ledaren och han tar väl inte allt perfekt men han börjar för första gången ifrågasätta vad han själv verkligen tycker och börjar mer och mer kunna stå på egna ben. Tillsammans var Amy och Elder ett riktigt fint par och jag uppskattar hur Beth Revis tar deras relation ganska sakta framåt. Jag tror de flesta inte par kastar sig över varandra direkt när man träffas utan det tar ett tag att bygga upp en relation även fast både gillar varandra.
 
Btw, så fick man reda på att Harley var fyra år äldre än Elder. SAY WHAT?!?!! Det var nog säkert bara jag men jag hade föreställt mig honom som... gammal... Han var minst 50 i min hjärna och sedan visar det sig att han var 20! Haha, det där händer mig HELA tiden! Jag föreställer mig en karaktär jättetydligt och sedan visar det sig att den inte alls är så.T.ex. president Snow i Hungerspelen hade jag föreställt mig som typ 25 och snygg av oklar anledning. Hehe, snacka om att jag blev förvånad när jag såg filmen...
 
De sista hundra sidorna bokstavligt talat dödande mig lite grann och det var så mycket drama och spänning att jag inte visste vart jag skulle ta vägen! Slutet var perfekt och jag kan inte vänta tills jag får tag i tredje och sista boken. Det finns så ofantligt många vägar den här serien skulle kunna ta nu och jag har ingen aning vilken Revis valde att ta för den sista boken men det ska bli så kul att få se!
 
SAMMANFATTNING: En fantastiskt bra uppföljare! Det här är en rysligt spännande sci-fi roman men som är full med tunga teman och frågor om filosofi och politik. Det finns även en liten dos romantik och mysterium i det hela vilket höjer helhetesupplevelsen. Har du inte plockat upp första boken än tycker jag verkligen att du ska göra det för enligt mig är både den och den här helt underbara!
 
Tidigare böcker i serien:
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: