iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Filmrecension: The Hobbit - An unexpected journey

Kategori: Filmrecensioner

I fredags var det äntligen dags för mig att sätta mig i biostolen för att se The Hobbit. Som jag hade längtat! Jag läste boken i november och tyckte den var helt okej (se min recension här) och här kommer mina åsikter om vad jag tyckte om filmatiseringen. Kanske kommer jag göra liknanden med andra böcker som blivit filmer eller andra filmer också? :)

Handling, flyt och spänning: För det första: den här filmen är lång. Och då menar jag inte lite lång utan den är sjukt lång. 2 timmar och 50 minuter för att vara exakt. Men trots den nästan galna längden blir det aldrig långtråkigt och jag dras in i filmen direkt. Jag tycker om att de lade till lite mer bakgrundshistoria i filmen än vad boken innehåller för det blir mer förståligt och en bättre handling när inte bara dvärgarna vill åt skatten för att det var ja, en skatt utan att man fick veta om deras historia och sånt. Det tyckte jag sträkte filmen och också fick mig sympatisera lite mer med karaktärerna och historien blev djupare. Till skillnad från boken som är ganska mycket "vi går och vi går- style" på så händer det saker HELA tiden i The Hobbit. Det är action och spänning under hela filmen och i bara några minuter får hjärnan vila för en paus innan de råkar ut för något nytt. Jag älskade verkligheten hur sjukt epic den var hela tiden och händelserna men de skulle kunnat ta bort vissa händelser och kortat ner den lite för det blev så himla mycket nu. Inte något större problem för mig men jag tror den skulle funka bättre som film om de kanske strök lite. Filmen är ju blandad med en annan bok av Tolkien (Simarillion eller hur den nu stavas, men ja, historier från Midgård tror jag det är) och det funkar bra på vissa ställen men blir lite väl på andra. Men det blir mer förståligt att det ska bli tre filmer när de har lagt till så mycket annat och på ett sätt förstår jag varför. Men den var fortfarande lite för lång, en halvtimme kunde ha gått bort även fast jag älskade den från första till sista minut.

Skådespelarinsatser: Precis som i Sagan om Ringen- filmerna är det ett fantastiskt val av skådespelare. Martin Freeman gör ett utmärkt jobb som en inte riktigt lika perfekt Bilbo, Ian McKellan var typ född som Gandalf och Andy Serkins är en underbar Gollum. Alla dvärgar är också grymma med sina olika personligheter och drag (men jag blandar fortfarande ihop dem, haha). Det är kul att de lade till Galadriel när hon egentligen inte är med i själva Hobbiten (antar att hon finns i den andra?) så det åtminstonne blev en tjej, haha. Men i castingen har jag verkligen inget att klaga på, alla spelade sina roller perfekt och särskilt cred måste Martin Freeman ha för han blev verkligen Bilbo.
Kostym och scenografi: Allt håller kvar samma stil som Sagan om ringen men det fanns en liten detalj bland kostymerna som jag verkligen störde mig på. Det gäller dessa dvärgarna. Vissa dvärgar ser verkligen, verkligen ut som dvärgar med stora skägg och näsor men så finns det några stycken som ser precis ut som människor! Visst, jag fattar att alla dvärgar inte ser exakt likadana ut men min bild av en dvärg sprack när vissa var typ.. assnygga! Kolla på det här:
Ska både dessa föreställa dvärgar? Den till höger= 100% dvärg och den till vänster= 100% snygg. Haha, okej men ni fattar vad jag menar. Den ena är nästan helt animerad och ser lite ut som en Disneyfigur medan den andra kunde passa i vilket film som helst med andra kläder. Nej, det störde mig. Scenografin var dock underbar!  Det var precis som i de underbara Sagan om Ringen- filmerna och allt var precis som det skulle vara. Mycket bra!
Musik, ljussättning och tekniska grejer: Musiken! Musiken människor! Magisk är ordet! Den är helt perfekt! Jag gillar hur de mixar mörkare stämning med ljusare och jag tycker filmen blev allvarligare och djupare än boken vilket jag verkligen uppskattade och det blev bra och fina konstraster. Jag såg inte filmen i 3D (är någon med i mina hata 3D-klubb?) vilket jag inte ångrar för det var redan väldigt (hm... vilket ord ska man välja?) skarpt och ibland såg bilden ganska "tv-spelsaktig" vilket jag tyckte drog ner den fina stämningen som filmen annars hade. Särskilt när dvärgarna var tillsammans tyckte jag animeringarna var lite väl tydliga. Jag tycker nästan Sagan om Ringen- animeringarna var bättre för då var de inte lika duktiga som nu och var tvungna att använda mer mask och kostymer för att skapa effekter vilket gör det mer verklighetstroligt.
I helhet: Trots att filmen hade sina brister måste jag säga att jag älskade den! Jag tyckte tilläggen var smarta och gjorde filmen mer intressant och jag bara satt och dreglade framför bioduken (särskilt vid trailerna när de spelade City of Bones...). Den var verkligen underbar! Hela filmen var så sjukt epic att jag ville gråta. Åh, lovely movie! Den var inte perfekt men fantasy, fantasy, det är liksom en helt annan sak! Jag tyckte faktiskt att filmen var bättre en boken och jag ser grymt mycket framemot nästa film som kommer i december. Hoppas den är minst lika bra!
Betyg: Filmen får en mycket stark fyra av fem. Den skulle fått 4.5 men den var lite för lång och lite för "mycket" för att jag skulle vara totalt förälskad och det fanns saker jag störde mig på. Men fyra betyder mycket bra enligt min skala så gå och se den!