iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

I en håla i marken bodde det en hobbit...

Kategori: Bokrecensioner

(inte mitt omslag tyvärr men hittade ingen stor bild på det andra)
 
Titel: Hobbiten (org. The Hobbit)
Författare: J.R.R. Tolkien
Sidor: 277
Utgivningsår: 1937
 
Bilbo är en helt vanlig hobbit som en dag får besök av trollkarlen Gandlaf som ber honom följa med på ett äventyr tillsammans med 13 dvärgar. Han vill att Bilbo ska följa med dem för att hämta en stor skatt som vaktas av den hemska draken Smaug.
 
Av någon märklig anledning läste jag första boken i Sagan om ringen- serien innan jag läste Hobbiten, jag tänkte nog att man kunde "hoppa över" Hobbiten (vilket man egentligen kan) men nu när filmen har premiär i slutet av december kände jag mig tvungen att läsa ut den här.
 
Hobbiten är ganska handlingslös. Som min mamma säger: han går och går och hittar en ring och träffar en drake. Ja, det är ungefär det som boken handlar om. Bilbo hamnar i en del trubbel och faror men då klarar han sig oftast ur dem i samma mening. Det gör att boken aldrig blir riktigt spännande för man fattar redan innan att han inte kommer dö eller ens skadas. Eftersom jag läst Ringens brödraskap innan kan jag säga att den är betydligt mer intressant och spännande och mycket mer mörkare än vad Hobbiten är. Det beror väl huvudsakligen på att Hobbiten är en barnbok vilket inte de andra böckerna riktigt är. Ändå är boken väldigt mysig läsning, särskilt för mig som älskar fantasy men det är sant att den är lite seg trots sina få sidor. Det händer liksom aldrig något som får en att reagera särskilt mycket, i alla fall inte jag.
 
Bilbo är en jättehärlig karaktär som jag tyckte om att följa även fast han är lite väl "super hero"- style ibland, haha. Precis när de hamnar i en viss knipa råkar Bilbo vara expert på det och liknande vilket blir lite tjatigt. Ändå tycker jag om att han inte är överdrivet modig utan faktiskt är lite tveksam till äventyr ibland (han är ju trots allt en hobbit). Mysig och ibland ganska rolig att lyssna på. Thorin är en annan karaktär jag gillade, han är sur och ganska underhållande men de andra dvärgarna! Herregud, jag blandade ihop dem hela tiden! Till och med i slutet fattade jag ingenting när vissa karaktärer kom in i bilden och jag bara: WTF?! Vem är det här?! Så nej, många kändes bara totalt onödiga för berättelsen och jag såg ingen mening med att det fanns där. Det kunde gott och väl har räckt med fem dvärgar.
 
Trots boken seghet går det inte att förneka att Tolkien verkligen har ett fantastiskt språk, trots att det är översättningen jag håller i mina händer. Det är så mysigt och varmt och jag tycker verkligen inte att det är för mycket miljöbeskrivningar. Men jag önskar som sagt lite mer handling, spänning och att det kanske inte alltid gick så bra för Bilbo men det är väl det många barnböcker går ut på, att veta att huvudpersonen alltid kommer klara sig (vilket den i och för sig oftast gör i de flesta böckerna). En annan sak jag lade märke till under min läsning var bristen på kvinnor. Om jag inte misstar mig så finns det inte en enda kvinnlig karaktär i hela boken. Inte en enda! Fantasy över lag har ganska brist på kvinnor men jag har aldrig läst något som var såhär dåligt! Han kunde väl åtminnstone skrivit att Bilbo hade en mamma eller vad som helst, men nej, det ska tydligen inte vara några kvinnor här. En riktigt bra sak med boken dock var de urgulliga illustrationerna som Tolkien själv målat och jag blev alltid lika glad när en av dem kom fram och det gjorde den ännu sötare. Stort plus enligt mig!
 
Så nja, ingen superbra bok precis även fast den var mysig och ganska underhållande på sina ställen. Men Ringens brödraskap är så mycket bättre (måste ta tag i tvåan snart) så ge inte upp bara för att du tyckte Hobbiten var tråkig. Nu är jag dock jättepepp på att se filmen men fattar inte hur de ska dela upp den i tre delar. TRE DELAR!!! Det händer ju typ ingenting i hela boken! Men det ska bli intressant och se hur de har löst denna pyttelilla detalj. När jag sett filmen kommer det upp en recension och jämförelse här på bloggen kan jag lova!
 
 

Kommentarer

  • Mimsan säger:

    Sv: haha okej, de var jätteroliga i alla fall! :D

    2012-11-24 | 19:19:47
    Bloggadress: http://www.minbokkista.blogspot.com
  • Mohammedi's | Art, model & designer säger:

    Vinn valfritt tygkasse som är designad av fatmas!
    GRYMT SNYGGA, nu har du chansen vinna 1. JÄTTE enkla regler, delta nu:
    http://mohammedis.se/2012/november/tavling-vinn-valfritt-kasse.html#comment

    2012-11-25 | 09:52:23
    Bloggadress: http://mohammedis.se/
  • Rebecca :) säger:

    Hehe läste den här för jättelänge sen, dvärgarna är så söta! <3

    Svar: Ja men alldeles för många, haha!
    Ebba

    2012-11-26 | 21:09:54
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se

Kommentera inlägget här: