iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Nytt i hyllan: Julklappsböcker och Stockholmsresa

Kategori: Lånat, köpt eller fått

 
Nu kommer äntligen inlägget där jag berättar vad jag fick i julklapp och även vad jag köpte igår när jag var i Stockholm. Jag har även skaffat tre andra böker under december som jag också kommer att visa (jag är hopplös). Jag ser supermycket fram emot att läsa de alla men nu har jag 57 olästa böcker i bokhyllan plus låneböcker... inte så bra... Men säg gärna till vilka ni tycker att jag borde prioritera så jag vet! ^^ ( Och ja, bilderna är värdelösa, haha)
 
o
 
Först kommer en bok som jag fick lite spontant i början av december av min mormor. Visst tänkte jag och tog med mig den hem.
 
Morgon i Jenin av Susan Abulhawa
Jag har sett den här lite överallt och hört att den ska vara bra men det är typ det enda, jag har inte sett någon hel recension eller så (nån som har läst?). Den ska tydligen handla om Israel och Palestina- konflikten på ett lite annorlunda sätt (källa: mormor) och eftersom jag älskar böcker om nutidshistoria tror jag att jag kommer älska den här. Som ni ser på bilden där uppe är ryggen alldeles underbar! Den ser superfin ut i bokhyllan! :D
 
Sedan var jag på bokklubbsmöte och vi lånade lite böcker ifrån varandra på "obestämd" tid så jag behöver egentligen inte stressa med dessa böcker.
 
Det fattas en tärning av Johanna Thydell
Jag har läst båda Thydells tidigare böcker. I taket lyser stjärnorna tyckte jag jättebra om medan Ursäkta att man vill bli lite älskad inte alls föll mig i smaken (men jag ÄLSKAR titeln!). Men jag vill liksom älska henne som författare för hon skriver så enkelt och bra så vi får se vad jag tycker om den här. En kort och svensk ungdomsbok brukar dessutom gå superfort!
 
One Day av David Nicholls
Jag vet egentligen inte varför jag lånande den här men det var den enda i högen som var på engelska så jag knyckte åt mig den. Den kom ju som film typ 2011 (?) men Anne Hatway (hur stavas hennes efternamn, haha?) i huvudrollen som jag gillar. ^^ Hoppas boken är bra i alla fall, annars kanske jag lär mig lite engelska och då är det värt det.
 
Jul, jul stårlande julsklappsböcker!
 
Dessa två godingar fick jag av en viss "tomte" med andra ord jag själv. Men vadå, jag förtjänade det faktiskt!
 
Natten cirkus av Erin Morgenstern
Ojojoj, jag har hört så galet mycket bra om den här boken att det nästan är löjligt. Alla prisar den och alla älskar den så när jag såg den för en relativt billig penning slog jag till (eller snarare slog in). Jag vet egentligen mest att den ska handla om en cirkus (wtf?!) och lite romantik och ska vara väldigt vackert skriven. Hoppas jag kommer tycka om den i alla fall annars var det lätt värt pengarna med tanke på omslaget! WOW! Så sjukt snyggt, jag älskar tecknade omslag!
 
Clockwork Angel av Cassandra Clare
Jag trodde att jag skulle få City of Glass i julklapp så därför köpte jag den här men så blev det inte så nu måste jag köpa den själv :/ Men jaja, då äger jag den här boken i alla fall. Det här är första delen i The infernal devices som ska utspela sig i samma värld fast tidigare och i London. Och Maguns Bane är med!!! <3 Tydligen lite steampunk på det (eller ångpunk som det heter på svenska, hahaahhaha). Jag har aldrig läst någon sån bok innan så det ska bli kul. Men asså är det bara jag i hela världen som tycker alla Cassandra Clares böcker har jättefula omslag?! Alla verkar tycka att de är de snyggaste som har gjorts men jag tycker de är hemska! Den här är väl den mest drägliga men den är ändå ful! (ryggarna gillar jag dock). Är det någon mer än jag som delar denna märkliga åsikt?
 
The Schorch trials (The Maze runner #2)
OMFG!!! Min kära broder äger!!!! Jag hade inte ens önskat mig den här men så ligger den där i paketet i rätt omslag och allting. Jag bokstavligt talat skuttade av glädje! Nu kan jag inte vänta tills jag får komma tillbaka in i Dashners värld och se vad som händer med Thomas och de andra. Wiiii!!!
 
Mitt klimatkatastrofala liv av Saci Lloyd (typ coolaste namnet någonsin)
Den här fick jag av min kära vän Becca tillsammans med ett urgulligt bokmärke. Jag har hört väldigt blandade saker om den här men jag hoppas att jag kommer tycka om den i alla fall. Det är coolt att läsa en bok i dagboksform för det har jag inte gjort så mycket! Någon som har läst den? :)
 
 
Alice adventures in Wonderland av Lewis Carroll och Camille Rose Garcia
Wah!!! Jag fick dem!!! (ett av många tillfällen då det känns väldigt skumt att skriva dem...) Den första är alltså Alice i Underlandet på engelska som underbara Camille Rose Garcia och ja, det var bara av henne som fick mig vilja ha den här. Googla lite på henne så ska ni se hur underbara saker hon gör! Hela boken är full av fantastiska illustrationer till den ursprunliga boken. Jag har alltid älskat Alice i Underlandet så det ska bli kul att läsa den ursprunliga berättelsen plus att jag prickar av en klassiker på mitt mål 2013. Åh, jag vill läsa nu!
 
Snow white av Bröderna Grimm och Camille Rose Garcia
Jaaaaaaa!!! Underbara bok! Jag kan seriöst inte sluta stirra i den här för den är så sjukt vacker! Helt underbar! Den här ligger lite i gränslandet till att bli en grafisk roman vilket jag älskar! Den ska jag plocka upp snart och förmodligen går den väldigt snabbt och läsa med tanke på dess tunnhet.
 
Det var alltså alla julklappsböcker! Jag var sjukt glad och nöjd över mina julklappar i år! Igår var jag och bokklubben i Stockholm på ett besök och jag var för första gången inne i The English Bookstore...
 
 
The death cure (The maze runner #3) av James Dashner
Ni fattar inte hur förvånad jag blir när jag såg den här i rätt omslag och allting. Den skulle ju komma efter jul! I och för sig kanske det räknas som efter jul nu men ändå, jag trodde aldrig att jag skulle hitta den här! Men glad som sjutton blev jag och ryckte åt mig den direkt och sedan skuttade jag resten av dagen i äkta Maze runner- lycka. Om andra boken slutar i en riktig cliffhanger slipper jag vänta på fortsättningen utan kan börja läsa direkt. Tjoho!
 
The fault in our stars av John Green
Behöver jag ens säga något?
 
Efter den lilla trevliga butiken trippade vi vidare till SF-bokhandeln och som vanligt dog jag. De har ju typ ALLT! Jag skulle seriöst kunna bo där och bara gå runt och känna och titta på böcker hela dagarna. Jag antar att jag inte är ensam! Tre riktigt coola och lite knäppa böcker köpte jag också!
 
Leviathan av Scott Westerfeld
Det här är första delen i en steampunktrilogi (har aldrig riktigt fattat vad det egentligen är för genre, haha) av författaren till Uglies- serien (första boken står i tur på i min bibliotekshög). Jag tror det ska vara första världskriget fast med massa tekniska saker eller något och det lät awesome plus att jag har hört massor av bra om både serien och författaren. Omslaget är ju bara för snyggt och det skulle vara en fröjd att ha hela trilogin i bokhyllan om jag gillar serien. Det kommer bli kul och annorlunda läsning!
 
Robopocalypse av Danieil H. Wilson
Jag har inte sett en enda recension på den här, bara vagt hört talas om den så då tänkte jag att det var skitsmart att köpa den. Haha, jag är hopplös! Men seriöst, robotor som tar över världen och hotar mänsklighetens existens... kan det blir coolare?! Jag måste också säga att omslaget är så sjukt creepy och snyggt att jag bara älskar det! En pärla i bokhyllan. Om någon där ute har läst den så säg gärna till och berätta vad ni tyckte!
 
Ready player one av Ernest Cline
Jag har inte sett någon svensk recension på den här dock har jag sett att massor av booktubers tycker den är helt fantastisk så när jag såg den blev jag jätteglad. Det enda jag vet är egentligen att den ska utspela sig i framtiden men på omslaget står det att det ska vara en blanding av "The Matrix" och Willy Wonka. Helt sjukt men låter det inte grymt?! Hoppas jag kommer älska den!
 
Det var alla böcker och nu har jag en del att göra... Efter jag är klar med min lilla lånehög kommer jag förmodligen satsa på The fault in our stars för att sen kasta mig över The schorch trials. Som sagt: har ni några åsikter om böckerna så säg till så jag vet lite hur jag ska läsa för jag har så sjukt mycket bra böcker i hyllan nu, haha. Ha det så bra i alla fall så ses vi! Idag ska jag gå och se Hobbiten men vi åker bort direkt efter det så recension på den kommer kanske inte förrän på söndag... Vi får se! :D

Kommentarer

  • Tessans Bokblogg säger:

    Gud vad niiiice!!! Bara en massa bra böcker ju!!! :)

    Svar: Ja, hoppas det i alla fall :D
    Ebba

    2013-01-04 | 16:01:28
    Bloggadress: http://tessansbokblogg.blogg.se
  • Anna säger:

    Ursäkta för jättesent svar (det kan dessutom komma fler såna här): Kul att du gillade min inlägg om second hand! Precis som du tycker jag också att det är jättekul och spännande att shoppa på second hand! :)

    2013-01-04 | 21:35:26
    Bloggadress: http://bookshelf.blogg.se
  • Rebecca säger:

    57. :D

    Svar: Haha, lite lagom sådär ;)
    Ebba

    2013-01-06 | 15:30:06
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se
  • Miriam - Schitzo-Cookie säger:

    Himla massa fint!

    Blev precis tipsad om Ready player one av en kompis =)

    Svar: Va kul! Jag hoppas på att den är bra :)
    Ebba

    2013-01-08 | 20:43:57
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: