iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

8 tips för en större läsupplevelse

Kategori: Listor, enkäter och annat kul

Ibland vill man få ut mer av en bok än att "bara" läsa den. Kanske upptäcka mer av världen, sätta sig in mer i berättelsen eller bara upptäcka något annat hos boken. Här kommer några tips på vad man kan göra då! :)
 
1. Se filmatiseringen
Om du har läst boken är det klart du ska se filmen om det finns en sådan det vill säga. Jag tycker det är jättekul att jämföra och se vilken som var bäst och hur filmen stämmer överrens med det jag har skapat i huvudet. Nästan alla stora klassiker finns filmade och många modernare böcker också. Ofta kan det finnas en film (eller tv-serie som är en lite trend just nu!) fast man inte ens vet om det så googla på och se vad du kan hitta! Om du läser en nyutkommen bok kanske du upptäcker att det kommer att bli en film?
 
Tumblr_mf8nvu4s0h1rljrs7o1_500_large
weheartit
 
2. Lyssna på musiken
När det kommer till contempory är det inte sällan att det nämns lite låtar här och var och istället för att bara bläddra förbi dem - sätt in ett par hörlurar i öronen och lyssna direkt! Det blir en helt annan känsla och man lever sig in i boken mycket mer!
 
3. Starta en bokklubb
Att starta en bokklubb är bland det smartaste man kan göra om man vill få ut mer av sin läsning. Dra ihop ett gäng läsglada kompisar och kanske några av deras vänner och vips så är ni tillräckligt många. Då kan ni läsa en bok tillsammans och disskutera allt det där som du så gärna vill prata om men inte kan för att du inte vill spoila. Jag startade en bokklubb tillsammans med några boknördiga kompisar och det är hur kul som helst! (vi går under det exteremt genomtänkta namnet Bokklubben Bok) Nästa vecka ska vi börja läsa Svindlande höjder och sedan se filmen när alla är klara så förhoppningsvis blir det mycket att prata om. Man måste ju inte ta värsta klassikern men det är lättare att få tag i på bibliotek och så om alla inte vill köpa alla böcker.
 
4. Läsa i rätt miljö
Fråga dig själv: När läser jag som bäst? Är det när du sitter inne i ditt rum på sängen med lite bra avslappnande musik i öronen? På håltimmen i skolans bibliotek? På tåget bland pratglada mammor som snackar om hur mycket deras bebisar sover? Läs när och var du känner för det för då lovar jag att du kommer njuta mer av boken. Jag är en sådan person som har jättesvårt att läsa på kvällen innan jag somnar, då är jag ju trött och orkar inte koncentrera mig på massa text men klockan halv åtta en lördagsmorgon passar alldeles utmärkt! När du läser för att du vill och känner för det blir det den bästa läsningen! :)
 
Tumblr_mg87g0tdrx1qbpydeo1_500_large
weheartit
 
5. Läsa det karaktärerna läser
När det kommer till contemporary är det inte sällan det nämns andra böcker. Om du precis har läst ut en bok du verkligen tyckte supermycket om så läs de böckerna som karaktärerna i böckerna har läst. Oftast är det böcker författaren själv tycker mycket om eller är särskilt utvalda för din favoritkaraktär. Sedan kan du läsa om boken igen och känna igen dig!
 
6. Läs fan fiction
Om den där underbara bokserien är slut och du suktar efter mer, varför inte läsa något som andra fans har skrivit med samma härliga värld och karaktärer? Jag är själv ingen expert men jag vet att det går att hitta väldigt blandad kvalité så sök runt lite på olika sidor för att hitta den riktiga guldskatten. Finns det inget bra kanske det är dags för dig att ta pennan i handen?
 
143904150563473401_hierodfx_c_large
weheartit
 
7. Goodreads
Jag tror det inte finns någon som läser bokbloggar som inte hört talas som Goodreads. På sidan kan du sätta betyg på böcker du läst och få tips på liknande böcker, läsa vad andra tycker om boken, se listor på olika typer av böcker osv... Min Goodreads-sida har blivit lite knäpp eftersom jag har satt superkonstiga betyg men jag ska se till att skaffa en ny snart och börja på riktigt. Kul är det i alla fall!
 
8. Läs om
Om du läst den perfekta boken, låt det gå ett halvår och läs den igen. Få saker slår en omläsning som håller måttet. Ta gärna upp böcker du läste för jättelänge sedan och se vad du tycker idag, kanske blir du helt förskräckt eller förälskad på nytt? Så vad väntar du på?
 
Hur brukar du göra för att få en större och bättre läsupplevelse? Eller nöjer du dig med att bara läsa boken och that's it? ☺
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: