iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

27/1: Förintelsens minnesdag

Kategori: Boktips

Idag är det Förintelsens minnesdag. En av årets viktigaste dagar men också en som lätt glöms bort. Vem bryr sig om att tänka på det när det snart är dags att köpa geléhjärtan till Alla hjärtans dag?! Det var ju ändå så länge sedan det hände så vad spelar det för roll för mig idag? Vi kan lätt strunta i saker som har hänt förr för vi ska ju alla "fånga dagen" och leva i nuet. Inget sånt skulle ju kunna hända igen. Eller? Om man är intresserad av historia märker man hur lite det faktiskt finns att lära. För det är samma historia om och om igen. Som att bara läsa olika versioner av Askungen. De skiljer sig åt men är i grund och botten samma historia. Tekniken går framåt, nya lagar stiftas men i grund och botten är vi människor ganska dumma i huvudet. Ibland verkar det som att vi aldrig lär oss. Det som hände under andra världskriget kan mycket väl hända igen om vi inte minns. Lär oss av de som var med och fortfarande kan berätta. Sprider vidare kunskapen till våra barn och barnbarn. Idag tänkte jag uppmärksamma detta genom att tipsa om lite böcker som utspelar sig före eller under andra världskriget som jag har läst. För vi kan se till att det aldrig händer igen.
 
Farväl till Berlin utspelar sig på 30-talet i Berlin precis innan nazisterna tar över. Det är skildring av det vardagliga livet, av folket och av stämningen. Se gärna den klassiska musikalfilmen Cabaret som är löst baserad på boken. Slutet i den filmen ger kalla kårar.
 
Ni har hört talas om den. Ni har säkert sett den inne på biblioteket och tvekat om ni ska låna hem den eller inte. Den är så tjock ju. Kan den verkligen vara så bra som alla säger? Ska Döden berätta historien om en liten tysk flicka som stjäl böcker? Vad är det för någon bok? Den här boken är som att åka berg- och dalbana med förbunda ögon, aldrig bered på att falla ner. Läs den.
 
Tillsammans med Flyga drake och Sofies värld ligger den här på mina topp tre bästa fristående böcker. Det är en skildring av Sverige under kriget och blandat med en liten historielektion på papper är det dramatiskt sätt ett litet mäserverk. Rädslan, förvirring och ilska blandat med passion och kärlek. Vackert.
 
 
Inte den bästa boken jag någonsin läst. Bitvis ganska seg och inte speciellt spännande. Men det finns en punkt i boken som fick mig gråta så mycket att jag knappt visste vart jag skulle ta vägen. Det händer inte ofta.
 
 
Ibland är jag lycklig att jag lever idag
 

Kommentarer

  • Emelie säger:

    Åh, min lärare nämnde detta häromdagen. Vi tittade på "Pojken i randig pyjamas" på engelskan p.g.a. detta och jag läste även boken i fredags endast för att förbereda mig för den här dagen. Jag älskar historia och håller med om att vi måste minnas - annars kommer vi bara upprepa historian om och om igen. Förintelsen och andra världskriget är bland de viktigaste sakerna att minnas, speciellt eftersom det finns sådana idioter som påstår att Förintelsen aldrig ens hände, trots att det finns oändligt med bevis för det.

    Böcker om andra världskriget och Förintelsen är nog de som tar allra hårdast på mig... Det gör ont att läsa dem. Eller, de flesta hemska historiska händelser i böcker. Det tar så hårt för att det ligger så nära sanningen. Håller med om "Boktjuven", den är helt fantastisk och alla borde läsa den. Älskar "Godnatt Mister Tom" också, måste verkligen läsa om den snart.

    Förresten, du nämnde "Flyga drake" som en favorit och jag tittade/lyssnade på din bookshelf-tour imorse när jag skrev mitt LOTR-inlägg och såg att du inte hade läst "Tusen strålande solar" än. Jag ser själv fram emot att läsa "Flyga drake", då jag ÄLSKADE "Tusen strålande solar". Det är också en historisk bok som tagit väldigt hårt på mig, den är helt fantastisk så den rekommenderar jag att du läser snarast! :D

    2013-01-27 | 18:57:25
    Bloggadress: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
  • Emilie säger:

    Jag läste på ganska många bloggar om förintelsens minnesdag, jag själv visste inte att det var det, men jag anser inte mig själv som ignorant för jag tänker på sådant så gott som dagligen.

    Ditt inlägg var väldigt fint och berörde mig. Människor tänker för lite på sånt som är värt att tänka på. Förintelsen är in the past men det är så aktuellt idag med. Hur många förintelser har inte hänt sen dess? Speciellt i forna kolonier som EUROPÈERNA var orsak till.

    Det är bra att du uppmärksammar bra litteratur så folk inte glömmer :)

    Svar: Det är knäppt att fler vet när Kanelbullens dag är än vilka som vet när Förintelsens minnesdag är men det är inte speciellt mycket om det i skolan och så vilket är synd för det är en väldigt viktig dag. :( Håller med om att det verkligen inte är oaktuellt idag, det dödas ju folk varje dag av helt vansinniga anledningar.
    Vad glad jag blev att du gillade inlägget! :)
    Ebba

    2013-02-02 | 18:03:56
    Bloggadress: http://bokhandlaren.wordpress.com

Kommentera inlägget här: