iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Buffy the vampire slayer - säsong 1

Kategori: Recensioner på tv-serier

 
Jag hade tänkt att utvigda den här lilla bloggen lite grann bara för att jag själv tycker det är roligare att inte BARA skriva om böcker. Ett av dessa grejer kommer bli fler filmrecensioner, mer musiktips och nu även på tv-serier vilket jag vet att många är intresserade av. Här kommer en recension på första säsongen av den "klassiska" Buffy the vampire slayer! ^^
 
Handling och koncept: Jag hade hört så mycket gott om den här serien och man skulle väl nästan kunna klassa den som en av de mest älskade tv-serierna genom tiderna så när jag satte igång första avsnittet hade jag höga förväntningar. Första säsongen börjar med att den söta tonåringen Buffy Summers som flyttar till en ny stad. Men Buffy är inte vilken tjej som helst. Hon är The Slayer vars öde är att döda vampyrer och hon har just flyttat till platsen där alla demoner trivs bäst. Förutom elaka vampyrer finns även en stor släng av vänskap och en hel del kärlek som utvecklas hela tiden. Jag verkligen älskar konceptet! Det blandar coola övernaturligheter med vanliga tonårsproblem vilket jag tycker är en superbra kombination. Jag gillar att vampyrerna verkligen är riktiga äcklig monster (eller ja, det finns ju undantag...) och att Buffy är så kick-ass. Den första delen av serien i sig har lite samma struktur som de första säsongerna av Merlin (♥). Avsnitten går ut på ett äventyr och det är inte mycket som hänger ihop vilket jag tyckte var lite tråkigt i början men sen börjar det bli bättre och handlingen hänger ihop bättre. De sista avsnitten var verkligen superbra och jag ser supermycket framemot andra säsongen (som jag redan börjat se på - go Netflix!)
 
Karaktärer: Karaktärerna är helt klart det bästa med den här serien! Visst, de är ganska streotypiska men så himla fina och älskvärda. Jag älskar att Buffy är så cool och hon tvekar inte med att döda en vampyr. Samtidigt är bryr hon sig verkligen om sina vänner men är inte helt perfekt. Hon är verkligen en vän jag skulle vilja ha! Xander och Willow är också helt underbara! Jag skrattade högt flera gånger åt Xanders småkorkade kommentarer och Willow är nördig, gullig och alldels.. alldels underbar! Jag tycker hennes känslor för Xander bara är SÅ gulliga och de måste verkligen bli ett par under seriens gång (vilket de säkert blir). Men min absoluta favoritkaraktär är självklart... GILES!!! Asså seriöst, jag kanske är kär i Giles! Jag vet inte vad det är med honom men han är så sjukt fantastiskt unfreakingbeliveble!!! Ah, jag älskar honom! Angel får vi inte glömma heller... ah... Angel... ♥♥♥
Flyt, tempo och spänning: Det blir aldrig tråkigt och jag längtade tills jag, modern och brodern satte oss framför tv:n och såg ett avsnitt Buffy. Jag dansade med i introt (bra serie = jag dansar/sjunger introt, dålig serie = jag står still) och önskade att jag också var Slayer. Något jag dock kände var en liten nackdel i serien var hur alla tog allt så lätt. Det var liksom: okej, det finns vampyrer och de dödade min brorsa, ska vi käka pizza? Om jag fick reda på att min kompis var vampyrjägare skulle jag blivit ganska jätteförvånad och förmodligen inte trott på det förrän långt efter. Därför tappade den tyvärr lite i trovärdighet (om man nu kan säga så om en serie där vampyrer härjar runt). Annars tyckte jag serien flöt på väldigt fint och jag gillade verkligen kärleks- och vänskapsdelen i det hela. Allt var väldigt "mysigt" trots att det dog folk hela tiden. Ibland blev det lite läskigt och spännande men inte sådär: AAHHHH!!! HUR SKA DET GÅ?!?!?! som vissa serier kan framkalla.
Kostymer, smink och rekvisita: Jag har en liten hatkärlek till 90- talet (kanske för att jag föddes 97) men i Buffy är det bara för härligt. Jag älskar Buffy halvfula stil och de andras med och allt går i samma ton. Jag gillar de relativt dåliga specialeffekterna och vampyrernas masker är så fula att de blir asgrymma! Jag tycker ofta att riktig mask kan vara snyggare än dataanimeringar! De rör sig egentligen i väldigt få miljöer men de som finns är enkla men snygga vilket jag gillar. Skolmiljöerna känns äkta och vampyrernas ställe är väl egentligen ganska fult gjort men det är lite charmen.
 
Spänningsnivå: 1 2 3 4 5
Kärleksnivå: 1 2 3 3.5 4 5
Mysnivå: 1 2 3 4 5
Total betyg: 1 2 3 4 5
 
Tankar inför kommande säsonger: Jag ser supermycket framemot att se de kommande sex säsongerna för jag har hört folk som säger att den bara blir bättre och bättre. Eftersom jag ändå tyckte om första säsongen så mycket som jag gjorde tror jag att det här kan bli en riktigt favorit!
 
Rekommenderas till: Dig som vill ha en mysig serie med älskvärda karaktärer med övernaturliga inslag och spänning!
 
 
 Asså dessa kläder, hahhaha! ♥
 

Kommentarer

  • Madeleine K säger:

    Oh jag såg också precis klart första säsongen av Buffy! :)

    Svar: Vad kul, gillade du den också? :D
    Ebba

    2013-02-04 | 10:24:20
    Bloggadress: http://maddie-bokblogg.blogspot.se/
  • Petra säger:

    I mina ögon är Buffy den bästa tv-serien som finns. :) Min favoritsäsong är säsong 5, men mitt favoritavsnitt är 6x07 - Once More, with Feeling.
    Hoppas du gillar fortsättningen. :)

    Svar: Wii, jag älskar verkligen serier som blir bättre och bättre! :D Jag hoppas att jag älskar den lika mycket som dig i fortsättnigen! ;)
    Ebba

    2013-02-04 | 11:35:08
    Bloggadress: http://petrasbokblogg.blogspot.se
  • Sanna säger:

    JAG ÄLSKAR BUFFY!
    finns nästan inge större fan hehe;) ärligt talat är säsong 1 sämst av säsongerna så om du tyckte denna var bra, kan du skratta dig lycklig ;)

    Svar: Oj, hoppas verkligen inte jag blir besviken på de kommande säsongerna! ;)
    Ebba

    2013-02-04 | 15:48:00
    Bloggadress: http://bokmysarn.blogspot.com
  • Rebecca säger:

    Måste börja se den! ;)

    Svar: JA!
    Ebba

    2013-02-05 | 20:13:34
  • Miriam - Schitzo-Cookie säger:

    Jag har nyligen sett klart/sett om alla säsongerna. Vill nästan bara börja om från början nu direkt... <3 den serien!

    2013-02-06 | 21:26:49
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: