iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

14/2: Alla hjärtans dag ♥

Kategori: Boktips

Idag är det Alla hjärtans dag vilket jag inte tror att ni har undkommit. Om jag ska vara ärlig har jag knappt märkt av det själv. Eller jo, vi fick ett gélehjärta på musiken! XD Det är väl typ det. Det är bara gymnasiet som håller på med rosutdelning och sånt så oftast går Alla hjärtans dag som vilken annan dag som helst. Jag tycker väl kanske inte att det är den absolut viktigaste dagen att fira. Jag är väl inte den mest romantiska typen men om man vill göra något gulligt och kärleksfullt tycker jag att det är mycket gulligare på en helt vanlig dag. Håller ni inte med? Men lite Alla hjärtans dag- mys ska vi självklart ha så varför inte tipsa om lite romantiska böcker?
 
 
Det händer nu av Sofia Nordin ♥
En otroligt fin historia om Stella som är kär i sin bästa vän Sigrid. Delvis lite irriterande huvudkaraktär men en fantastiskt fin och känslomässig historia. Bland det bästa jag har läst inom svensk ungdomslitteratur.
 
Ibland bara måste man av David Levithan (org. Boy meets boy)  ♥
Världens finaste bok om Paul som blir tokförälskad i Noah inne på bokhandeln. En extremt mysig bok med underbara och älskvärda karaktärer, ett vakert språk och den finaste kärlekshistorien. David Levithans bästa verk enligt mig av de jag har läst.
 
Jane Eyre av Charlotte Brontë ♥
En av de största klassikerna som även står sig i dag. En uppväxt historia om den annorlunda missförstådda Jane Eyre som möter kärleken i den betydligt äldre och rikare mannen Edward Rochester. Den bästa klassiker jag läst hitills och en riktigt liten pärla. Läs den
.
 
 Passionen av Jeanette Winterson (org. The Passion) ♥
Det här är knappast det man skulle kalla lycklig kärlek men den här boken är så j*vla bra att den kan vara med på varenda lista. Helt klart på min topp 5 över de bästa böckerna jag någonsin läst. En tragisk och inte speciellt romantisk historia under Napoleons tid i Frankrike. Jag älskar den här boken av hela mitt hjärta. Utifrån och in.
 
Himlen börjar här av Jandy Nelson (The sky is everywhere) ♥
Den här boken läste jag för inte alls speciellt länge sedan och det var inte det bästa jag har läst men den är bra. Riktigt bra och både sorglig och väldigt romantisk. Jag är även totalt såld på det kitchiga omslaget.
 
Kapitulera omedlebart eller dö av Sanne Näsling ♥
Ja, det här är knappast någon kärleksbok även fast det finns tydliga kärleksinslag. Ärligt talat är det nästan omöjligt att kategorisera den här boken. Den svävar mellan genrer och har egentligen ingen riktig historia men är ruskigt bra ändå. Men den är kärlek för mig så nu får den vara med på listan minsann!
 
Själv tillbringar jag just nu min tid med att plugga massor av konstiga oregelbundna franska verb. I lurarna spelas Tchaikovsky. Ah, kärlek! (klassisk musik är så underskattad!). Sedan blir det lite läsning och kanske ett avsnitt Doctor Who. Så undrar jag såklart vilka era bästa kärleksböcker är? Själv är jag inte superförtjust i just renodlade kärleksböcker eftersom jag ofta anser att de är väldigt orealtiska. Typ: "Hey I just met you and this is crazy, but here's my number so call me maybe!". Det känns väldigt konstigt att man blir störtkär direkt och sedan kan man dö för den personen. Man kan bli intresserad såklart men inte KÄR. Det tror i alla fall inte jag. Jag läser dock gärna böcker med romantiska inslag och sånt men sällan böcker där kärleken är huvudtemat. Men vilka favoriter har ni? ^^
 
 
Finns det NÅGON mer där ute som inte totalt föraktar allt klassiskt?
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Bella säger:

    Åh vad trevligt. Har både Ibland bara måste man och Kapitulera omedelbart eller dö i hyllan hemma. Ser jag verkligen fram emot nu ^^

    Svar: Ja, de är underbara! :D Hoppas du gillar dem!
    Ebba

    2013-02-14 | 17:48:23
    Bloggadress: http://bellasbok.blogg.se

Kommentera inlägget här: