iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Dream a little dream about me

Kategori: Bokrecensioner

Titel: Alice adventures in Wonderland
Serie: Alice #1
Författare: Lewis Carroll
Illustratiör: Camille Rose Garcia
Utgivningsår: 1865 (den här upplagan publicerades 2010)
Språk: Engelska
Sidor: 159
Genre: Klassiker, barnbok
 
Handling:
När Alice ligger och lyssnar på när hennes syster läser ur en bok ser hon plötslig en vit kanin i väst och med en klocka och hon blir genast nyfiken. När hon följer efter den ramlar hon ner i ett kaninhål och kommer till en helt ny värld där hon stöter på en rad märkliga figurer och händelser.
 
Jag har alltid älskar Disneys filmatisering av den här boken så när vi beslöt oss för att läsa den i bokklubben var jag riktigt taggad. Jag blev inte besviken även fast mycket var annorlunda. Till en början kan jag väl säga att den här boken förmodligen är den mest "random" boken som någonsin skrivit. Den saknar verkligen all typ av struktur och den är helt vansinning men det är en av anledningarna till att jag gillar den så mycket som jag gör. Jag förstår att många kan tycka det är ganska irriterande att det liksom inte finns någon poäng med den men jag ser det egentligen inte som en bok utan mer som en liten saga. Det finns egentligen inget som händer i boken som faktiskt har någon betydelse och hon mest går runt där och stöter på lite märkliga figurer. Jag ser det som ganska charmigt för nästan allt jag läser är så väldigt stuktuerat. Det är början, mitt och ett slut och i mellan är det kryddat med avslöjande, karaktärsutveckling och oväntande äventyr. Det är så uppfriskande att läsa något som inte alls är så utan bara är en väldigt konstig historia!
 
Något jag reagerade på under läsningens gång var hur mycket som var annorlunda från filmen. Disney har både valt att ta bort stora delar samt lagt till andra grejer också vilket egentligen inte spelar så stor roll men jag skulle nog säga att filmen "make more sense" även fast den också är ganska knäpp. I boken kommer Alice känslor inte fram lika tydligt och hennes reaktion till den underliga världen är ungefär: "Det här var ju lustigt!". Sedan tänker hon inte så mycket mer på det. Det var visserligen rätt skönt att slippa höra henne gråta och klaga men det kändes ändå som att det fanns vissa delar som kunde drivit historien lite bättre.
 
Alice är en väldigt mysig karaktär och lätt att tycka om. Hon är lite mesig och väldigt artig och väluppfostrad men jag antar att that was life på 1860-talet. Eftersom historien rör sig inom en så pass kort period utvecklas inte Alice karaktär till något större vilket är lite synd för trots att jag gillar randomnessen av den kunde det var kul med något typ av budskap i alla fall. Även sagor brukar ju ha en sensmoral även fast de saknar struktur liksom. Det finns inte många karaktärer för utom Alice som har mer en ett kaptiel att leva på men jag kommer förevigt vara förälskad i The mad hatter och The red queen. Haha, älskar att de är så vansinninga som de faktiskt är! Något jag blev både förvånad och sur på var att mina små älsklingar inte var med (alltså Tweedledum och Tweedledee)! De är ju de coolaste människorna (människor?) i hela världen och så var de tydligen inte ens med i boken! Jaja, cred till Disney i alla fall för att ha hittat på dem men det var inte en kul upptäckt (UPPDATERING: Googlade och såg att de var med i uppföljaren istället! Pjuh!)
 
Jag blev verkligen förvånad över hur lättläst den här boken var! Visst är det en barnbok men den skrevs på 1860 talet och då förväntade jag mig lite svårare språk. Grammatiken är lite annorlunda ibland men överlag var den otroligt lättläst och jag flög förbi kaptitlena.Jag är galet förtjust i när författare har personlig kontakt med läsaren (väldigt typiskt för barnböcker) och här finns det ett ös av sådnat! Jag måste säga att det är otroligt imponerande för en så pass gammal bok. Den här boken lästes och älskades för hundra år sedan lika mycket som den läses och älskas idag och jag tror den kommer hålla i framtiden också! Är inte det den perfekta definitionen av en riktig klassiker så säg? Den är konstig - ja, men den har något väldigt tidslöst över sig som gör att jag inte kan låta bli att älska historien. Den har lagt grunden till så mycket av den litteratur vi ser idag och inspirerat författare genom historien och i olika typer av kulturer. Det är sällan jag läser något som är publicerat före 1900 (eller före 2000 också, hehe...) och det är ännu mer sällan det känns så här pass fräscht. Kan bero på att historien utspelar sig i en "sagovärld" eller vad man ska kalla det men håller ni inte med om att det är fantastiskt att en historia som skrevs för över 150 år sedan kan läsas idag och uppskattas lika mycket? Det tycker sannerligen jag!
 
Om vi nu ska prata om det som är speciellt för just min upplaga är det de fantastiska bilderna som är ritade av den underbara Camille Rose Garcia. Jag har tidigare läst Snow white som hon också illustrerat och jag kan bara säga att hon är ett geni! Herregud vad gryma bilder hon gör! De sätter en lite gothiska prägel på den ganska gullig och fluffiga historien vilket gör en riktigt häftig kombo. Åh, om ni någonsin tänker köpa den här boken och läsa den - köp den här upplagan för den är så extremt fin! Wii, jag är så glad över att kunna ha den i min bokhylla och titta på dess skönhet för det förtjänar den
En av de många underbara bilderna!
 
Jag kommer nog alltid att älska Alice adventures in Wonderland för alla denna galenskap och ostruktur gör den otroligt charmig och med ett enkelt språk leder Carroll oss genom en fantasifull och älskvärd historia som jag klassar som tidlös. ♥
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: