iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Vem är jag?

Kategori: Personligt

VARNING FÖR LÅNGT INLÄGG, HAHA!
Jag är en drömmande, smågalen, feministisk, kulturnördande tjej på 15 år som oftast ändå mår rätt så bra.
 
Mitt läsintresse kom rätt sent men när jag väl började var jag besatt. Nu förtiden kan jag gå runt och drömma om böcker jag ska läsa under lektionerna och studsa runt på rosa moln när jag håller en ny bok i min hand. Jag har egentligen inte tillräckligt med lästid för att ha en bokblogg men jag kommer blanda med en massa annat för att hålla bloggen relativt uppdaterad. Problemt med min läsning är att jag vill läsa ALLT! Jag läser allt jag kommer över och är inte rädd för att kasta mig över en utmaning. Men även fast jag läser allt så föredrar jag ändå djupa tragiska och gärna poetiska böcker (till skillnad från andra normala 15-åringar, haha) vilket gör att jag HATAR (eller okej kanske inte hatar men... helst undviker) chic-lit och sliskig feel-good. Men självklart finns det även böcker där som har förvånat mig. Några av mina favoritböcker är Flyga drake (Khaled Hosseini), Sofies värld (Jostein Gaarder), Momo eller kampen om tiden (Micheal Ende), Det händer nu (Sofia Nordin), Engelsfors-triologin (Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren, can't wait for Nyckeln!!!), Passionen (Jeanette Winterson), Simon och ekarna (Marianne Fredriksson) Ibland bara måste man (David Levithan), Jane Eyre (Charlotte Brontë) och självklart vår allas vän Harry Potter! Jag har säkert glömt tusen men det här alla jag kom på för stunden, haha.
 
My heroes! (bild från Google)
 
Jag älskar film men problemt är att jag kan var så sjukt kritisk ibland att det nästan är löjligt. Jag hatar nästan alla romantiska komedier (eller ja, komedier i allmänhet, haha), actionfilmer (men är de smarta är jag nöjd) och animerad familjeskit. Ja, tyvärr. Jag är dock mycket förtjust i musikaler (passar inte i min min image men vad gör man, haha?), djupa tragiska feel-bad filmer och stor del av vårt svenska utbud. Men en bra film är en bra film oavsett genre ;) Mina favoriter är Winter's bone, Hair, Hairspray, Ever after (jag vet inte varför, jag gillar den bara), Fisher's king, Simon och ekarna, Apflickorna, Nycklen till frihet, Amadeus och självklart min absoluta favoritfilm, alla kategorier FUCKING ÅMÅL! <3
Bästa Jennifer Lawrence i Winter's bone! Se den! <3
 
När det kommer till musik lyssnar jag på ALLT. Indie, skrikrock, folk, klassiska pop och rock låtar, elektronika (det är typ världens snyggaste ord!), det mesta från 80-talet, discomusik från senare 70-tal och ja... allt där i mellan! Det blir dock mycket svenskt, jag tycker många svenska artister har en känsla som många andra saknar. Så skriver jag egen musik också men det är en annan femma ^^ Några band och aritister i mitt hjärta:
The Sounds, P!nk, The Hives, Säkert!, Hello Saferide, Melissa Horn, Gypsy and the Cat, Jacob Hellman, Daft Punk, First aid kit, Mumford and Sons, Laleh, Dektektivbyrån, Marina and the Diamonds, Kent, Miss Li, Salem al Fakir och Movits! Jag har säkert glömt massor men det var några som jag lyssnar mycket på.
 
 
Jag själv då? Jag gillar att skriva låtar (går i musikklass ^^), dansa (street dance och balett) och hänga med i samhällets utveckling (vann DN:s nutidsorientering i mitt län om jag får skryta lite, wiii!!!). Cred till er som orkade läsa allt, haha! Hoppas ni finner denna lilla blogg måttligt intressant, ha en bra dag!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: