iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Enkät: 15 galna bokfrågor

Kategori: Listor, enkäter och annat kul

1. Du sitter i ditt rum och drömmer när det plötsligt kommer in en våldsam galen alien som endast kan bli stoppad genom att du kastar en bok på den. Vilken bok ur din bokhylla kastar du och varför?

Det får nog bli Harry Potter och Fenixorden eftersom den är så enorm och det skulle säkert ge snabb effekt. Den faller ändå sönder i bitar så det skulle inte vara så hemskt om den hamnade på en alien.

2. J.K. Rowling ska komma till din skola och för att hedra henne har du fått den stora äran att spela en låt för henne när hon kommer in i aulan. Du har hittat den perfekta låten men det finns bara ett lite problem. Spotify har hackat sig och det finns bara tre låtar att välja mellan: Skaka rumpa, Gangnam style eller Sexy and I know it. Vilken väljer du?

Oj, svårt. Jag måste nog välja Skaka rumpa för den texten förstår hon i alla fall inte. Kul att komma in till "Eeyyy sexy lady" liksom... Nej, Skaka rumpa får det bli även om jag kommer hata mig själv och Spotify för alltid.

3. Din mamma kommer på dig med att läsa hennes pinsamma dagböcker från 80-talet och hon blir helt vansinnig och låser in dig i ett avlägset rum i huset i en vecka. Du får bara äta pannkakor (det enda som går igenom dörrspringan) och dricka lite vatten i ett sugrör genom nyckelhålet. Du får dock ta med dig EN bok att ha under hela veckan. Vilken väljer du?

Någon riktigt tjock som tar jättelång tid att läsa ut. Det får nog bli A game of thrones av George R.R. Martin, den verkar väldigt bra men ändå extremt tjock så det passar nog perfekt för en veckas ensamhet.

4. Du kastas in i Hungerspelen och blir en av de 24 deltagarna som ska slås för livet. Du är inte helt förtjust i idén och det finns ett sätt att rädda dig! Du kan välja att hångla med Hamitch, Effie eller president Snow för att slippa! Vem väljer du?

Effie, utan tvekan! Hamitch skulle bara lukta massa sprit och Snow är äckligt gammal... urk... Effie får det bli även fast hon inte heller är det optimala valet (jag menar Gale...)

5. Din familj har äntligen gått med på att ge dig ett husdjur, 10 år försent! Det finns bara ett krav – djuret måste vara taget från en bok. Vilket fiktivt djur tar du hand om?

Den coola draken Brandsprutan från Septimus Heap får gärna flytta in hos mig, vem vill inte ha en drake liksom?! Kan dock bli liiiiite jobbigt att sköta om men jag får väl skaffa en drakskötare. Någon frivillig?

6. Din granne ska flytta och du vet att hon har en enorm samling böcker i din smak och frågar om du får ta några. Du får ta högst 10 böcker, vilka som helst. Det finns bara ett pyttelitet problem, din granne läser bara böcker vars titel börjar på bokstaven F. Vilka 10 böcker väljer du? (grannen har allt)

Frost av Maggie Stiefvater skulle jag inte tacka nej till, Flugornas herre av William Golding, Feast for crows av George R.R. Martin (jag kan ju köpa de andra delarna sen), Ful av Scott Westerfeld, Förnuft och känsla av Jane Austen, (det här var jättesvårt) Forsaken av Jana Oliver, Fever av Lauren Destefano (jag har första boken hemma så då kan jag lika gärna äga andra också ^^), Fallen av Lauren Kate (jag är desperat), Far from you av Lisa Schroeder och slutligen Frostbite av Richelle Mead eftersom jag äger första delen ^^.

7. Top model kommer till din skola/ ditt jobb och söker efter nya deltagare. Men du är sjuk och de ber dig skickat ett bokomslag där tjejen/killen på framsidan ser lite ut som dig. Vilken väljer du?

Ja... jag kan ju inte säga att jag är sådär superlik någon karaktär från en bok men med lite fantasi och lite längre hår som inte var rött så är jag nästan lik den här tjejen! Nästan... typ... jaja, det gäller ju att sälja in sig!

8. Tredje världskriget bryter ut och ett land tar över världen. Från och med idag får du bara läsa böcker, se filmer, lyssna på musik, äta mat osv... från det här landet! Vilket väljer du?(Sverige, Storbritannien och USA räknas inte! Mohahaha!)

Jag måste nog säga Frankrike för de språket kan jag redan lite. Fransk kultur är det ju inget fel på heller och maten är god (om man avstår från det slemmiga) så det skulle jag nog överleva.

9. Din absolut största fiktiva crush står utanför ditt fönster och ropar ut ditt namn. Men plötsligt upptäcker du att du lever i en musikal och du kan bara sjunga ut din kärlek till hen. Vilken låt sjunger du?

Songbird av Fleetwood Mac är så himla fin! Älskar den låten!

10. Telefonen ringer och det är Suzanne Collins på tråden. Hon har ingen aning om vad hennes nästa stora bok ska handla om och hon behöver DIN hjälp. Vad säger du till henne?

Du borde skriva om en tjej som växer upp på ett mentalsjukhus i någon slags alternativ värld! Det skulle bli awesome!

11. Du går inne på biblioteket tillsammans med din icke läsande kompis Tina och plötsligt vill hon ha ett lästips. Hon gillar inget över 300 sidor, med för mycket beskrivningar och det måste vara SPÄNNANDE! Gärna lite kärlek, vänskap och magi på det. Vad rekommenderar du till Tina?

Hungerspelen är ju nästan det optimala valet. Jag vet massor av "icke läsande" människor som älskat den så Tina: LÄS DEN!

Katniss in my <3

12. När du sitter på ditt rum och läser en riktigt spännande bok kommer din mamma in och börjar fingra på bokhyllan. Hon tar upp din mest pinsamma erotiska bok och frågar om den är bra. Du får panik och erbjuder henne än annan bok som är ”så mycket bättre”. Vilken får hon låna?

Mamma är ett fantasy-freak så jag tror faktiskt hon skulle älska City of Bones! Plus att då har jag någon i min närhet att disskutera filmen med sedan (ingen verkar fatta att det är den boken man ska läsa nu!). Annars tror jag även hon skulle älska The perks of being a wallflower, den skulle nog alla älska!

13. Du vinner en tävling i växtkunskap och får åka till Hollywood för att spela in en film om växternas liv. När du kommer dit så ser en stor manager dig och kommer på att du är perfekt för den bästa tv-serien som någonsin gjorts. Vilken tv-serie blir du inskriven i?

Glee! Jag skulle passa in perfekt!

14. Du är ny i klassen (på jobbet) och din svenskalärare (din chef) frågar om du kan berätta lite om dig själv. Men när du står där framme får du panik och inte ett ord kommer fram. Det enda sättet att presentera dig är genom att sträcka fram en bok. Vilken tar du?

Hm... en bok som beskriver mig. Jag har inte direkt hittat den ultimata boken ännu men jag kan ju alltid presentera min ultimata kärlek: HARRY POTTER! <3

15. En ond häxa kommer in till ditt rum och trollar in dig i boken du för tillfället läser i. Vilken bok fastnar du i förevigt och vad tycker du om det?

För tillfället sitter bokmärket i Hobbiten så det skulle inte vara så hemsk! Ganska awesome att hamna i Midgård istället! Ja, gärna för mig!

 

Det var lite knäppa frågor som jag skapat, om du känner för att göra de själv så är det bara att kopiera! ^^

Kommentarer

  • Rebecca :) säger:

    Hahahaha så himla bra! Grymt mycket du Ebba <3

    Svar: Hihi, tackar ^^
    Ebba

    2012-11-18 | 17:32:03
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se
  • Jennifer säger:

    Hahaha, fett roliga frågor! Kanske tar och svarar på dem på min blogg om det är okej? ;)

    Svar: Haha, det går hur bra som helst! ;)
    Ebba

    2012-11-19 | 14:39:29
    Bloggadress: http://aloveforbooks.blogg.se
  • Miriam - Schitzo-Cookie säger:

    haha vilken rolig =)

    Hoppas på att svaret på 10 blir sann, verkar intressant!

    Svar: Man kan ju alltid hoppas ^^
    Ebba

    2012-11-20 | 17:36:04
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.se/
  • Iktoro säger:

    Den var jätterolig, fortsätt att göra enkäter ^.^

    2012-11-23 | 22:50:31
    Bloggadress: http://iktorosbocker.blogspot.com

Kommentera inlägget här: