iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Book haul - poesi, YA och knäppa second hand fynd

Kategori: Lånat, köpt eller fått

VARNING FÖR SJUKT LÅNGT INLÄGG!!!
Nej, nu fick det bli ett inlägg med bilder istället men jag hoppas att det är okej. ^^ Här är i alla fall böckerna jag har köpt under ett tag. Det är ganska lång tid (den "äldsta" fick jag nog för två månader sedan) så det är därför det är rätt många...
 
 
 
 
 
City of Ashes av Cassandra Clare (The mortal instruments #2)
Den här boken har ni sett, haha eftersom jag läser den just nu. Jag tjatade till den av min kära mamma och vad ska jag säga? Den är underbar! För er som inte har läst första boken - gör det! Urban fantasy, kärlek, vänskap och mycket action är en perfekt blandning för lilla mig.
 
Den dag jag blir fri av Lawen Mohtadi
En totalt random bok som jag fick av pappa när han hade varit på sitt förlag. Eftersom han typ aldrig läser annat än jobbrealaterade grejer så gav han den till mig och vem tackar nej till en gratis bok? Inte jag i alla fall. Det är en biografi om Katarina Taikon som jobbade för romers rättigheter i Sverige så den kan säkert vara intressant även fast jag inte lär läsa den på ett tag.
 
The perks of being a wallflower av Stephen Chbosky
OMG!!! Jag dör!!! Inne på Pocketshop fick jag lite spunk och köpte den här (med en mormor till hands blir det lätt så, höhö) Med tanke på den hypen av den här boken så kan du inte vara annat än underbar, eller hur? Det här är boken jag ska hugga in på efter City of Ashes och sanningen är att jag har en liten hemlig plan runt om den. O.o Ni får förhoppningsvis se om några dagar... 
PS! Det här omslaget! Jag dör! Det är typ det snyggaste omslaget ever made! AHH!!!
 
Sedan var jag i Stockholm och var självklart inne på Sf-bokhandel. Det blev tre härlig böcker!
 
A game of thrones av George R.R. Martin
Fettobok gånger tusen! Den här boken är typ 800 sidor, jag skojar inte. Jag har inte sett tv-serien men jag har sett hur många som helst som hyllar den och boken så det måste väl vara bra. Om jag älskar den har jag ju typ en miljon lika feta uppföljare att se fram emot, hehe. Det enda jag är liiiite orolig över är språket. För jag orkar vekligen inte läsa en sådan tjock bok om det är svår engelska. Men det verkar inte som det, eller? Någon som har läst den?
 
Divergent av Veronica Roth
Oj, vad är detta för bok?! Den har vi aldrig sett förrut! Efter att ha läst Hungerspelen har jag länge varit sugen på dystopier men som ni såg i inlägget där nere har jag inte läst Wither ännu. Den här är ju så galet hypad just nu och den svenska översättningen kommer snart så den ska jag kasta mig över snart. Jag hade egentligen tänkt att köpa det andra omslaget (men det här var mycket billigare, haha) men ju mer jag tittar på detta desto mer gillar jag det. Det är nog svårt att se men det glänser jättesnyggt över örnarnna och texten och jag bara smälter. Nej, den här måste läsas snart!
 
Vampire Academy av Richelle Mead
Det här är en till bok jag har bloggplaner för men det lär nog ske lite längre fram. Det var en bok jag aldrig hade tänkt att köpa men så stod den där och ropade mitt namn så jag kunde inte motstå... Däremot är det här omslaget SÅ SJUKT FULT!!! Jag vill bara spy på det (eller blä, det vill jag inte)! Men jag hoppas verkligen att gilla den här boken så att jag kan följa serien. ^^
 
På Myrorna hittade jag fem böcker till ett sjukt billigt pris. Här är de tre första!
 
Innan du somnar av Linn Ullmann
Ebba, vad är det här? Vad är DET HÄR?! Varför köper du böcker du inte ens hört talas om innan?! Den var billig... Okej, den var skitbillig men ändå Ebba! Omslaget var fint... Omslaget?! Vad tänker du med kvinna?! Handlingen lät intressant... Okej, okej det var väl en okej ursäkt men ändå! SLUTA KÖP BÖCKER DU INTE HAR NÅGON ANING OM!!! Jag säger som alltid: Jag investerar för framtiden.
 
Imorgon när kriget kom av John Marsden
Tjoho! Inte det snyggaste omslaget precis men ändå. Tjoho!
 
Hur kär får man bli? av Katarina von Bredow
Ebba, du hatar sådana här böcker. Du hatar gullig kärleksromaner som man lika gärna skulle kunna läsa baklänges för att de är så förutsägbara. Men ja, det kan faktiskt var skönt att varva sin snobbläsning med lite fjantig ungdomslitteratur ibland. Eller vem vet, det här kanske är böckernas bok, konungen över all litteratur, den bästa romanen som någonsin skrivits! Kanske...
 
Det två första är second hand-fynd igen och är pappas gamla ^^
 
Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver
Den här boken blev ju filmatiserad typ förra året tror jag och den låter mycket intressant. Vad som händer i en familj när sonen skjuter ihjäl massor av människor. Jag har en liten crush på familjedraman har jag märkt just nu. Den här har jag också planer för (gud, vad jag planerar och idéear mig!) ni ska få se snart!
 
Middlesex av Jeffrey Eugenides
Ni anar inte hur glad jag blev när jag hittade den här i näst intill perfekt skick för 15 kr på Myrorna. Det är ju helt insane! Jag slet åt mig den direkt! Egentligen vet jag inte så mycket om den men den ska handla om en som både är man och kvinna (om jag fattat rätt, haha) och det kan ju bara inte bli fel. Det goda ryktet boken har gör inte det så fel heller ^^
 
Röda rummet av August Strindberg
Sedan ha vunnit nutidsorienteringen här i mitt län p.g.a frågan om Strindbergs roman så kände jag att jag var skyldig honom en läsning någon gång. Så pappa gav mig hans exemplar så ja, den ska väl läsas. Den verkar väl inte direkt bra men ja, det är väl allmänbildning antar jag.
 
Två poesiböcker som jag fick i present och det första second hand fyndet från Hjärta till Hjärta
 
Metaforer och ciggaretten efteråt av Horace Engdahl
Poesi var det här! Den här fick jag av min kära mormor och har egentligen ingen aning om vad det är men ja... hoppas det är bra. :P
 
Hallejuja liksom av Bob Hansson
Jag har testläst lite i den här och det verkar vara poesi helt i min smak. Vi får hoppas på det bästa, sjukt tunn är den i alla fall.
 
Pojken som kallades Det av Dave Pelzer
Jag har faktiskt aldrig läst en biografi (ja, jag vet) men den här har jag hört mycket gott om så när den fanns i bra skick på second hand shopen köpte jag den direkt. Den verkar vara väldigt hemsk men bra så jag ser mycket fram emot att få läsa den.
 
De tre första är också second hand fynd och den sista köpte jag lite random i en bokhandel
 
The Carrie diaries av Candance Bushnell (på svenska ifall ni undrar, haha)
Ja... intressant... verkligen.... Asså, jag vet inte varför jag köpte den här! Den bara fanns och sedan köpte jag den! I know! Men lite skönt ibland är det att ha något som inte kräver så många hjärnceller för att fatta. Den guldiga ryggen gör sig dock snygg i bokhyllan måste jag säga ^^
 
Sandor slash Ida av Sara Kadefors
Det här är en sån här bok jag har tvekat och tvekat i fall jag skulle köpa under X antal second hand rundor men nu slog jag till. Många säger ju trots allt att den är jättebra. Omslaget gillar jag med. Ska bli kul läsning, svenska ungdomsböcker är snabbslukade.
 
Det finns annan frukt än apelsiner av Jeanette Winterson
OMG! Ni anar inte hur glad jag blev när jag fann denna. Jag har velat läsa den här sedan första gången jag hörde talas om den (vilket iofs var för typ tre månader sen, hehe). Den verkar så sjukt bra och att Jeanette Winterson skrivit den gör inte direkt saken sämre (scrolla ner lite så hittar ni min recension på Passionen som hon har skrivit). Åh, vill läsa nuuuuu!!!!
 
Natthimmel av Sofia Nordin
Sofia Nordin är författaren bakom en av mina absoluta favoriter, Det händer nu så den här boken kan väl för allt i världen inte vara dålig? Och omslaget är så himla fint! Kääääärlek <3
 
Pust, det var alla! Ingen liten hög enligt mig! Jag vet inte hur jag ska få tid med alla dessa, jag har 45 olästa böcker i bokhyllan nu. Jag vet, det är insane! Men är det någon i denna hög ni tycker jag bör prioritera? Någon som ni läst eller bara är sugen på att se en recension på? Let me know! ^^
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anna säger:

    Svar: Nej, de har verkligen inte gjort mycket reklam för Anna klädd i blod på svenska! Blev helt förvånad när jag såg det. Dessutom släpps den ju snart!

    2012-11-03 | 21:54:48
    Bloggadress: http://bookshelf.blogg.se
  • Rebecca säger:

    Natthimmel är bra,sandorslashIda me ^^ men bara måste läsa the perks of being a wallflower!!! :D

    Svar: Ja! Den verkar så himla gullig! Natthimmel måste jag också läsa snart! :)
    Ebba

    2012-11-03 | 22:46:56
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se

Kommentera inlägget här: