iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

5 mysiga lästips i novembermörkret

Kategori: Boktips

Jag tror vi alla kan hålla med om att vissa böcker faktiskt passar bättre att läsa på hösten. Tillsammans med en kopp varm choklad under en filt när man hör regnet smattra på rutan utanför... behöver jag säga något mer? Här är 5 böcker som jag skulle rekommendera till detta!
 
Nyckelväktarna- serien av Julia Sandström
Det här är en svensk fantasyserie som det inte verkar som så många ha läst men den är riktigt bra! Handlingen är lite utdragen men det gör inte så mycket för den är så himla mysig. En annan anledning till att läsa den är att Sandström bara var 16 år när den första boken gavs ut vilket jag tycker är grymt imponerande! Hon skriver betydligt bättre än många andra erfarna författare. Så om du gillar fantasy tycker jag helt klart att dú ska ge den här boken en chans.
 
Bryta om av Åsa Anderberg Strollo
Mysig är väl kanske fel ord för att beskriva den här boken men den är otroligt bra och hemskt och förtjänar att hamna här. Den handlar om en tjej vars mamma har psykiska problem och hon har fattig och blablabla, ja läs boken så förstår ni! En bok om en verklighet som kanske inte alltid märks, helt klart läsvärd för dig som gillar mörkare ungdomsböcker.
 
The book thief av Markus Zusak (sv. titel: Boktjuven)
Den här boken har nog alla hört talas om men den förtjänar att nämnas igen för den här boken är otroligt bra. Jag grät, skrattade och grät igen för den är så vacker samtidigt som den är så hemskt. Alla måste läsa den här boken någon gång i livet, alla!
 
Septimus Heap- serien av Angie Sage
Jag älskade den här serien när jag var yngre och har läst fem och de sju böckerna (den sjunde ska väl släppas på svenska snart antar jag). De första tre är faktiskt riktigt bra men sen... ja, det blir lite för mycket upprepningar och man fattar ju ändå att ingen direkt kommer dö eller så. Men serien är otroligt mysig även fast jag nu känner mig lite stor för den (jag "läser" sjätte boken men det går sådär...) med gulliga karaktärer och mysiga miljöer. Så om du är runt 10-13 år skulle jag definivit rekommendera den här serien, i alla fall de första böckerna!
 
Strimmor av hopp av Ruta Sepetys (eng. titel: Between shades of grey)
Det här är en annan bok som de flesta i bokbloggsvärlden (fint ord där) verkar ha läst och även fast jag själv inte avgudar den är den mycket läsvärd! Den handlar om en vanlig litauisk tjej som under 40- talet får uppleva Stalins utrensning, en historia har stått i skymunda av nazisterna under andra världskriget, i alla fall när det kommer till litteratur. Den är hemsk men också väldigt väldigt fin och om du inte har läst den tycker jag att du ska göra det direkt! Jag är inte helt såld på berättarstilen men handlingen tar över och gör den till en mycket bra bok. Och är inte det här typ det finaste omslaget någonsin?! Jag tackar den som gjorde det för annars skulle jag aldrig plockat upp boken i första hand.
 

Kommentarer

  • Hanna Karlsson säger:

    Tack för boktips! :-)

    Svar: Varsågod! :)
    Ebba

    2012-11-23 | 07:16:43
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/
  • Anna säger:

    Svar: Tack så mycket!:D

    2012-11-23 | 09:28:31
    Bloggadress: http://bookshelf.blogg.se
  • Rebecca :) säger:

    Läst 2/5 men det duger inte :P haha strimmor av hopp måste ja läsa!

    Svar: Ja, du kommer älska den tror jag! :)
    Ebba

    2012-11-23 | 16:09:05
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se

Kommentera inlägget här: