iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

3 små söta

Kategori:

Jag läste en del böcker innan bloggen (omg!) och då och då kommer jag posta lite mini-recensioner som ni kan ta del av. Enyoy!
 
 
Hoppas av Åsa Anderberg Strollo
Det här är boken för dig som är trött på gulliga puttenuttiga ungdomsböcker. Den här är fruktansvärd och tyvärr väldigt sann om en tjej som "rymmer" hemifrån, åker till Stockholm och lever hemlös där. Anderberg Strollo (asså jag älskar att bara skriva författares efternamn, haha) skriver så enkelt och rent och jag sträckläste hela boken (det var nog drygt ett år sedan skulle jag säga). Den här förtjänar verkligen mer uppmärksamhet än den har fått för den är hundra gånger bättre en de där böckerna om den blyga tjejen som är hemligt förälskad i en cool kille och så får de varandra på slutet. Jag har läst alla hennes andra romaner också och enligt mig är den här klart bäst (eller är det Bryta om? Hoppas? Bryta om? Hoppas?). Jag funderar på att läsa den erotiska novellsamlingen Het bara för att hon är med hehe (och så har den fått sjukt bra kritik, vad tror ni, hehe?).
 
Den andre Will Grayson av John Green och David Levithan
Gud, vad jag älskar den här boken! Hela konceptet är väl inte direkt unikt (två killar med exakt samma namn möts) men utförandet är extraordinert! Jag älskar både John Greens (förbannar mig själv för att jag inte läst något annat av honom) och Levithans språk men just här är Levithans deprimerande Will lite starkare. En av mina absoluta favoritkaraktärer, utan tvekan. För att inte tala om Tiny Cooper, haha så sjukt skön! Nej, jag säger bara en sak: LÄS DEN!
 
I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell
En bok man sträckläser helt klart men jag är inte lika galet kär i den som alla andra. Visst man gråter, visst man kan inte sluta läsa, visst hennes språk är sjukt bra men nej, jag vet inte. Jag gillar den helt klart men inte ÄLSKAR som alla andra verkar göra. Det kan nog bero på att jag tycker att den saknar en viss trovärdighet. De är 13 år. 13 år!!! Alla 13 åringar röker inte, dricker inte och festar inte hela jävla tiden vilket de gör i den här boken. Visst, det finns väl folk som är så unga och "håller på" XD men det är väl knappast standard?! Men boken är trots allt väldigt fin och läsvärd och filmatiseringen är också bra ^^

Kommentarer

  • Rebecca :) säger:

    Läst 2/3 (gud va duktig jag är) älskar den första men ingen aning om vilken av de som är bäst D: håller med om den tredje. Vissa delar i den boken är bara...rubbade? haha, men ja ^^

    2012-11-04 | 19:53:07
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se
  • Miriam - Schitzo-Cookie's Bokblogg säger:

    Tur att jag har Den andre Will Grayson hemma då =)

    2012-11-05 | 19:27:15
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: