iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

3 små söta

Kategori:

3 mini-recensioner på böcker jag läste innan jag startade bloggen!
 
Finnas till av Jerzy Kosinski (läste den på svenska men det fanns ingen bra bild på det svenska)
Det här är en bok som ingen verkar ha läst. Verkligen ingen. Det är synd för denna lilla bok är så himla gullig! Den handlar om Chance som växer upp hos en miljonär och det enda han vet om är hans trädgård och tv:n. När miljonären dör kastas Chance ut i världen och skaffar sig av en slump en framgångsrik politsk karriär på bara några dagar. Den här boken är bara strax över hundra sidor men så gullig och rolig att jag bara vill krama om den. Chance är så otroligt söt och en av mina favoritkaraktäer någonsin. Det är dock väldigt mycket politiksnack på bokens få sidor, jag älskar det men jag vet att inte alla är lika förtjusta i det. Men slutet. Ah, detta slut! Den här boken mina vänner har ett av de bästa sluten jag någonsin läst. Boken i sig är lite kort men jag rekommenderar den starkt. Filmen Välkommen Mr. Chance bygger på den här boken och den ska jag förhoppningsvis se snart. ^^
 
Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling
Det här är en väldigt annorlunda bok. Den handlar egentligen inte så mycket förrutom om de två tjejerna Mary och Lovely och vad de säger till varandra och planerar men i största drag händer nästan ingenting. Men ack, vilken underbar bok! Det är språket som lägger grunden för hela den här boken. Näsling blandar svenska och engelska hit och dit, humor, poetiska formuleringar och så på med massa litterära referenser. Alldeles underbart. Jag svävade på moln efter att ha läst ut den här. (Sedan måste jag ju även påpeka hur otroligt sött omslaget är <3)
 
Du kanske inte vet det, men Döden spelar faktiskt inte handboll av Linda Belanner och Fredrik Persson
(typ universums längst titel ever)
Det här handlar om en kille som heter Mattias och han är Dödens "medhjälpare" eller vad man ska säga. Den enda anledningen till att jag läste den här var för att min mammas kompis fru har skrivit den (lite långsökt där) så jag fick den i present. Nja, det här var ingen bok för mig. Karaktärerna är larviga och extremt orealistiska och jag vill bara slå de flesta av de i huvudet. Det händer typ ingenting i hela boken fast själva idén är ganska cool men nej, det här var ingen bok för mig. Den riktar sig mer till 10-12 åringar och jag tror helt klart att jag skulle gillat den mer då. Dock får boken ett litet plus för flytet, för den var väldigt snabbläst.
 
 

Kommentarer

  • Rebecca :) säger:

    Kapitulera omedelbart står på att-läsa-listan ;)

    Svar: den är grym! ^^
    Ebba

    2012-11-19 | 20:35:04
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se
  • novemberskratt.blogg.se säger:

    Kapitulera omedelbart eller dö är en av mina favoritböcker. Älskar den! Så otroligt underbar.

    Svar: Kan inte göra annat än hålla med! :)
    Ebba

    2012-11-19 | 21:33:07
    Bloggadress: http://novemberskratt.blogg.se/

Kommentera inlägget här: