iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Book haul: Bibliotek är en ondskan plats

Kategori: Lånat, köpt eller fått

Igår hade jag och min kära vän Becca en riktig bokig dag. Vi hade bestämt oss för att gå till bibblan för att låna hem lite böcker och kolla på deras utförsäljning. När hon skulle hämta sitt lånekort passade jag på att smyga ner till Myrorna och kolla om de hade något intressant. De hade dem... (min kamera är dum just nu så ni får bara tråkiga bilder, haha)
 
Tusen strålande solar av Khaled Hosseini
Flyga drake av samma författare är en av de bästa böckerna jag någonsin läst och jag har sökt efter ett snyggt exemplar av den här överallt så när jag till slut hittade ett i näst intill perfekt skick hoppade jag av glädje (nästan i alla fall). Äntligen har jag den i min bokhylla och den ska läsas så snart jag är klar med alla andra jättemånga böcker...
 
Tiara och Dr Martens (En prinsessas dagbok #1) av Meg Cabot
Tiara och Dr Martens är helt klart en kombo jag skulle kunna sätta på mig! Jag har läst Washington D.C. av Meg Cabot innan och tyckte väl att den var helt okej men många säger att den här serien är grymt rolig. Jag har sett de två filmerna som jag också gillade så helt fel kan det väl inte bli även fast feel- good ungdomsböcker inte riktigt alltid är min grej. Sött omslag i alla fall!
 
Sedan kunde vi äntligen gå till biblioteket och jag tänkte att jag skulle plocka på mig "några" böcker men ni fattar nog hur det gick... Inte så bra... Det slutade med att jag lånade 17 stycken och biblotikarien tittade på mig som jag var helt knäpp (vilket är delvis sant). Men till mitt försvar kan jag säga att det är många seriealbum och grafiska romaner så mycket är snabbläst!
 
Prins Charles känsla av Liv Strömquist
Det här seriealbumet började jag läsa i bibblans seriehörna för ett tag sedan men kom inte speciellt långt men tyckte ändå myket om det. Varenda gång jag gått in på biblioteket har jag letat efter den men den har alltid varit utlånad... tills nu! Tjoho, tänkte jag och ryckte åt mig den direkt! Det kommer nog bli riktigt kul läsning!
 
Den glädjelösa ön av Enrique Fernández
Den här blev jag sugen på när jag såg att Miriam tokhyllade den så när jag såg den bläddrade jag runt lite i den och blev förälskad i de supergullig bilderna. Den här är jättetunn och ganska barnslig men åh, så söt! Det ska bli kul att läsa!
 
This is for you av Rob Ryan
Det här är en superkort grafisk roman som jag verkligen inte har någon aning om vad det är men bilderna var så coola så jag lånade hem den. Hur söt som helst! Är det någon som läst? (eller "tittat" eller vad säger man?)
 
Daughter of Smoke and Bone av Laini Taylor
Den här har jag hört mycket gott om hos flera bokbloggar men om jag ska vara ärlig vet jag inte riktigt vad den handlar om. Jag tror det är om en tjej som lever i två världar var av en där hon har värsta monsterfamiljen eller nåt. Haha, jag har ingen aning men den verkade intressant och omslaget är så snyggt att jag nästan dör!
 
Tänkeläsaren (De utvalda #1) av Kristin Cashore
Ännu en bok jag har hört mycket gott om men inte riktigt vet vad den handlar om. Fantasy är det i alla fall och huvudkaratären ska tydligen var lite Katniss- aktigt så varför inte? Jag hoppas jag gillar den!
 
Fulheten av Nanna Johansson
Ja, jag är väl inte riktigt i den här målgruppen, haha. Men den verkade kul och jag gillar feministiska grejer så ja... det fick bli den...
 
Cracked up to be av Courtney Summers
Den här boken blev jag grymt sugen på när jag läste Mans recension och jag är mycket förtjust i mörkare ungdomsböcker vilket den här verkade vara. Jag har höga förväntingar och hoppas verkligen att jag kommer gilla den! Omslaget är fint också! ^^
 
Var är alaska? av John Green
Jag hade helst velat läsa den här på engelska men så bara stod den där och ropade på mig så ja, varför inte? Jag lär ju inte dö av det förhoppningsvis. Jag gillade Den andre Will Grayson som han skrivit tillsammans med David Levithan så helt fel kan det ju inte bli. Folk har dock väldigt blandande åsikter om den här. Vissa tycker det är hans absolut bästa bok medan andra hatar den så det ska bli kul att bilda min egen uppfattning. John Green är ju så cool så den måste vara bra!
 
Elin under havet av Sofia Malmberg
Det här var också ett totalt spontanlån! (känns som det blev många sådana den här gången) Den blev ju som ni säkert vet nominerad till Augustpriset och den var riktigt snyggt tecknad och handlingen lät intressant så ja, den fick följa med hem. Den är superkort så jag kommer läsa ut den på ingen tid alls.
 
Mitt perfekta liv av Sarah Dessen
Jag har länge varit sugen på att läsa något av Dessen och även fast det nog mer är en sommarbok är det skönt med lite "lätt" läsning ibland. Omslaget måste vara det sötaste någonsin!
 
Across the universe av Beth Revis
Alla verkar älska den här boken och jag hoppas på att känna likadant! Sci-fi, mysterier och så lite kärlek på det, kan det bli fel? Särskilt inte med det underbara omslaget!
 
Zelda av Lina Neidestam
Hehe... Kanske inte riktigt anpassat för min målgrupp hehe... Men jaja, jag är inte direkt känslig och den verkade kul så jag hoppas att gilla den! Snygga bilder i alla fall! ;)
 
Himlen börjar här av Jandy Nelson
Varenda bokbloggare verkar ha läst den här och alla har älskat den så jag lär väl göra den samma förhoppningsvis. Omslaget är underbart, handligen låter grym och karaktärerna mysiga så varför inte? Det blir skönt med lite realism efter alla övernaturliga grejer.
 
Uglies av Scott Westerfeld
Ännu en bok som alla har läst utom jag! Jag gillar dystopier och den här ska vara en riktigt bra sådan så jag har mycket höga förväntningar!
 
Cinder av Marissa Meyer (på engelska i fall ni undrar, haha)
Åh, vad jag vill läsa den här! Jag har aldrig testat sagomtolkningar (hur översätter man?) och jag har hört mycket gott om den här och har höga förväntingar. Hoppas den är lika bra som alla säger att den är!
 
Dash och Lilys utmaningsbok av Rachel Cohn och David Levithan
Självklart kunde jag inte lämna biblioteket utan att plocka med mig en julbok! Jag gillar alla böcker av Levithan jag har läst så jag hoppas att den här också är grym. När jag bläddrade igenom den lite upptäckte jag att det fanns datum vid varje kaptiel so sträckte sig från 21-31 december. Så då tänkte jag: Varför inte läsa kaptitlen på rätt datum, kunde inte det vara lite kul? Jo, det kunde vara jättekul.
 
Ankomsten av Shaun Tan
Alla läser Shaun Tan och älskar honom så jag vill också vara med i denna grupp! Den här boken har ingen text över huvud taget så det ska bli kul att se om jag kan använda min fantasi för att förstå historien. Ska bli kul! :D
 
Pust, det var alla! Som ni förstår har jag en del bibliotekslån att ta tag i och jag har en miljon olästa hemma! (livet som boknörd är tufft asså). Men nu är det ju snart jullov och då kommer jag ha massor av lästid! :D Är det någon av dessa böcker ni älskar eller helt enkelt bara är sugen på att veta vad jag tycker? ^^
 

Kommentarer

  • Rebecca säger:

    Är sugen på typ alla? Haha men seriöst, måste läsa de allra flesta...

    Svar: Hihi, ja jag hoppas de är bra! ;)
    Ebba

    2012-12-02 | 16:52:09
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se
  • Cecilia säger:

    oj, närmare 20 böcker? det var inte dåligt! Men hur orkar du bära allt? :O

    SV: Håller med. Man får verkligen leta efter dem, men då och då så får man belöning för mödan! Men jg har upptäckt att ungdomsböcker kan finnas bland vuxenlitteratur. Så man får leta lite extra nu för tiden. xD

    2012-12-02 | 19:54:15
    Bloggadress: http://swebookobsession.blogspot.se/
  • Petra säger:

    Jag hittade precis till din blogg och jag gillar den. :)
    Kul med en massa böcker, jag kan rekommendera Daughter of Smoke and Bone, Across the Universe och Cinder. Cracked Up to Be är en av de bästa böcker jag läst, hoppas du gillar den. :)

    2012-12-03 | 10:54:30
    Bloggadress: http://petrasbokblogg.blogspot.se/
  • Man säger:

    Himla bra bokskörd på biblioteket! Det gör att jag nästan blir lite ledsen över mitt biblioteks utbud. :/

    Jag älskar: Himlen börjar här.
    Tycker jättemycket om: Cracked Up to Be, Ankomsten.
    Tycker om: Dash och Lilys utmaningsbok, Mitt perfekta liv.
    Tyckte okej om (för många år sedan): Tiara och Dr Martens.
    Vill jättegärna äga: This is for you.
    Bibliotekslån just nu: Den glädjelösa ön, Prins Chales känsla.
    Påbörjat men outläst: Tusen strålande solar, Var är Alaska?
    Vill läsa: Tankeläsaren, Cinder, Across the universe.
    Nyfiken på: Daughter of Smoke and Bone.

    Jag gillar uppenbarligen din boksmak, eller i alla fall dina boklån! :-) Ser mest fram emot recension på Cracked Up to Be dock.

    Svar: Ja, bor i en rätt stor stad så det mesta "kända" finns men annars är det bara att önska in och hoppas på det bästa!
    Det ska bli jättekul att läsa Cracked up to be snart, jag hoppas jag gillar den lika mycket som du! ^^
    Ebba

    2012-12-03 | 18:02:24
    Bloggadress: http://bokskadad.blogg.se
  • Julia säger:

    Vilken härlig bokskörd! Är lite avis, så många bra böcker det finns på ditt bibliotek :) De utvalda - tankeläsaren är jättebra! :D

    Svar: Jag hoppas jag kommer gilla den :D
    Ebba

    2012-12-07 | 22:02:27
    Bloggadress: http://loobook.blogg.se
  • Miriam - Schitzo-Cookie säger:

    Gu så många bra böcker !!! =)

    Hoppas du gillar "Den glädjelösa ön" lika mycket som mig, men verkar som att många blev besvikna då den var så kort..

    Svar: Jag hoppas verkligen det men den verkar urgullig! ^^
    Ebba

    2012-12-12 | 20:25:39
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: