iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Att skriva

Kategori: Personligt

November månad är över och många bokbloggare har haft sin stora skrivmånad med NaNoWriMo (skrev jag rätt nu, haha?) och allting. Jag är sjukt imponerad på alla som klarar det, ja, egentligen är jag imponerad på alla som skriver över huvud taget. Sedan dagen jag lärt mig hålla i en penna har jag älskat att skriva. Min hjärna är ibland löjligt kreativ och idéerna poppar upp hela tiden. Jag har ett ganska annorlunda språk och får ofta komplimanger för det. Jag älskar att hitta på historier och få ner dem på pappret. Med lite träning och ansträning skulle jag säkert bli en riktigt bra "författare" eller skrivbent eller vad man nu vill kalla det. Det finns bara ett litet problem. JAG KAN INTE SKRIVA LÅNGA TEXTER!!! Jag skriver riktigt bra krönikor, låttexter, dikter, noveller och hela köret *skryt, haha* men när det börjar överstiga sådär 10 sidor går det bara inte! Jag förstår inte vad jag gör för fel?! Jag har ofta hela historien i huvudet men det funkar bara inte. Det är helt omöjligt! VARFÖR FUNKAR DET INTE?! Jag läser sådanna där skrivtips och grejer och försöker följa dem men det funkar ändå inte! Jag försöker:
 
- Planera min historia även fast den ska bli kort!
Det som händer: Jag skriver namnet på tre karaktärer och sedan tröttnar jag för jag vill ju börja skriva direkt!
 
- Inte ge upp även fast det blir dåligt! Övning ger färdighet!
Det som händer: Jag vill ju vara awesome nu! Blir det dåligt slänger jag det direkt i papperskorgen.
 
- Få en röd tråd genom hela historien och binda ihop början och slut!
Det som händer: Jag kommer efter ca sju sidor på att min karaktär helt klart måste vara en halvbjörn istället eller något annat konstigt och ändrar hela grejen mitt i! Samtidigt tröttnar jag på historien och börjar skriva på något helt annat istället.
 
Så nu undrar jag till alla er duktiga talangfulla människor där ute: HUR GÖR MAN?!
 
Tumblr_meercv1whf1r3hbd2o1_500_large
Bild från weheartit ^^

Kommentarer

  • Rebecca säger:

    Ähm...jag har ju sådan skriverfarenhet haha ;)

    Svar: Haha ;)
    Ebba

    2012-12-03 | 17:17:01
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se
  • Mimsan säger:

    Jag har nog aldrig haft något problem med att planera till långa berättelser. Visst tycker jag det är tråkigt, men desto mer jag planerar desto mer sugen blir jag på att börja skriva på riktigt! Det gäller nog att man kommer på en idé man verkligen brinner för, som man verkligen vill genomföra.
    Jag har två påbörjade böcker som aldrig lär bli klara, och jag har säkert 47 andra berättelser som inte är klara ;)

    Svar: Ja, jag måste bara skärpa mig och skriva på! ;)
    Ebba

    2012-12-04 | 07:16:05
    Bloggadress: http://www.minbokkista.blogspot.com
  • Beate säger:

    Vem säger att man måste skriva långa texter? ;) Antologier och novellsamlingar, vet jag! Själv har jag faktiskt det omvända problemet, jag kan typ inte skriva noveller under tjugo sidor... Men jag försöker inte så ofta heller, jag brukar köra pang på och så blir det tvåhundra sidor innan jag inser att jag inte är överförtjust över det jag skrivit. Elva månaders jobb, poff! (Detta råkar vara situationen men min nuvarande bok) Haha, men jag ska inte vara bitter, jag lärde mig säkert någonting också :P

    Mitt tips till dig: Skriv exakt det du känner för! Långa, texter, korta texter, breda texter, fyrkantiga texter, bakvända texter. Bara du tycker att det är roligt ;)

    Och PS. Den enda bok jag färdigställt var fullständigt oplanerad. De två jag har försökt sedan dess har varit mer eller mindre planerade men det fungerade inte ändå. Bara för kännedom ;)

    Svar: Tack för tipsen! :D Jag får helt enkelt "köra på känsla" som man säger ;)
    Ebba

    2012-12-06 | 20:13:13
    Bloggadress: http://bokbeate.blogspot.com

Kommentera inlägget här: