iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

The ultimate guide to mitt läsår 2012

Kategori: Listor, enkäter och annat kul

Jag kan säga redan nu att det här blir ett ohälsosamt långt inlägg så ta ett djupt andetag, sätt på någon bra låt och luta dig tillbaka.
 
Jag är i chock. Jag trodde aldrig att jag kunde läsa så mycket på ett år. Det är inte antalet jag räknar med (50 böcker just nu men jag tror inte det lär öka, en komplett lista på alla böcker kommer kanske imorgon eller på tisdag) utan kvalitén. Milda Matilda vad mycket bra böcker jag har läst!  Jag tror att jag verkligen funnit vad som är "min smak" även fast jag ofta tycker om att utmana den. Jag läste flera totalt random böcker som de visade sig att jag älskade! 2012 var också året då jag seriöst började läsa på engelska och upptäckte till min förvåning hur otroligt mycket bättre YA är jämfört med de flesta svenska ungdomsböcker. Jag läste sjukt många böcker som var totalt magiska och som direkt åkte upp på favoritlistan. Totalt var det kanske 3-4 böcker i år som jag verkligen inte tyckte om av 50. Jag hoppas verkligen att 2013 kommer bli lika awesome och att jag finner massa nya älsklingar! Men för att ni ska få en liten (eller ganska stor faktiskt) överblick av vad som verkligen var upplevelser för mig har jag satt ihop en lista där jag blandat lite frågor jag sett på bokbloggar med några egna bara för att jag kände för det, haha. Jag kan varna redan innan att jag suger på att välja en bok till varje grej eftersom jag läst så grymt mycket bra!
 
Bara för att hon är awesome
 

Mest avvikande bok från vad jag vanligtvis läser?

Jag har läst massa "konstiga" böcker i år men det är det som fått mig upptäcka vad jag verkligen tycker om. Ninas resa var definitivt avikande eftersom det var den första riktiga biografin jag läste ut men vinnaren går till Farväl till Berlin av Christopher Isherwood som jag läste i januari. Det är en lite udda klassiker som är någon slags blandning av biografi och fiktion, om jag ska vara ärlig vet jag faktiskt inte men den var ändå ganska bra faktisk. Musikalen Cabaret (se den filmatiseringen, den är underbar!) bygger på en lite del av boken (Sally Bowles är ju för grym, den överlägset bästa delen i boken). Även fast boken i sig inte var magisk kan jag ändå rekommendera den för den är verkligen annorlunda (men se musikalfilmen!) och språket var fantastiskt. Mest avikande var den i alla fall!

Bästa omslag?

Jag gillar lite udda och konstnärliga omslag, helst utan människor över huvud taget. Men jag är besatt av omslaget till The perks of being a wallflower. Överlägset. Bäst.

Fulaste omslag?

Den var lätt!

Största suprise?

Jag blev totalt överraskad över att Cinder och Across the universe var så sjukt bra som de var. I båda fallen hade jag förväntat mig att kärlekshistorien skulle ta över allt men så var verkligen inte fallet och bådas handling och koncept var totalt mind blowing. Men priset går ändå till min lilla pärla Finnas till av Jerzy Kosinski som är så vacker och perfekt att jag skulle kunna börja gråta just nu. Måste se filmatiseringen snarast och ska också försöka hitta något mer av Kosinski att läsa för den var så underbar.

P.S! Det verkar inte finnas till någon vettig bild på omslaget!!! >:(

Största besvikelse?

Jag älskar Hoppas och Bryta om av Åsa Anderberg Strollo men Blod var bara så mycket sämre! Jag hade förväntat mig så mycket mer och blev bara irriterad på den. Inte kul!

Bästa klassiker?

Utan tvekan Jane Eyre. Underbar bok.

Bästa dystopi?

Dystopier är en genre som jag för första gången stötte på under 2012 och det är en genre som passar mig perfekt och jag har så många jag vill och ska läsa 2013. 2012:s val var busenkelt. Se min recension här!

 

Bästa sci-fi?

Recension! (enda fördelen med att inte ha haft bloggen så länge är att jag pallar länka alla recensioner, haha)

Grymt bra bok som det visade sig att jag älskade! Längtar ihjäl mig till att få läsa uppföljaren!

Bästa fairytale retelling?

Recension! Förmodligen årets coolaste miljö. Jag kan inte säga att jag läst så mycket fairytale retelling (ehm.. det här var nog den enda, haha) men den här var ändå awesome så det funkar bra! Är pepp på uppföljaren som kommer ut under 2013 och att läsa fler omtolkningar!

Bästa urban fantasy?

Även fast jag älskar urban fantasy läser jag det inte så ofta. Konstigt. Men i år går priset till en grym bok i en serie jag helt klart kommer fortsätta med. Recension på den med!

Bästa fantasy?

En fin avslutning på en fin serie och jag var grymt stolt eftersom jag typ bara börjar nya serier hela tiden. Men fantasykonsumtionen har inte varit enorm i år även fast jag älskar det. Det får jag ta upp 2013!

Bästa romantik?

Romantik är väl inte min favoritgenre precis men Levithan gör inga misstag.

Bästa feel good?

Mitt breda läsande brister ganska rejält när det kommer till det som kallas feel good. Jag gillar helt enkelt inte  feel good (oftast, såklart finns det undantag). Men Levithan gör inga misstag.

Bästa feel bad?

En dessto bättre genre! Jag älskar deprimerande saker! Priset får nog gå till Hoppas som jag avgudade när jag läste. Men Cracked up to be som jag läser just nu skulle nog kommit in på listan om jag läst ut den (vilket jag kanske gör men jag har sjukt mycket att göra imorgon så det hinner jag nog inte :/). Så ser det alla fall ut i den just nu!

Bästa historiska?

Mina två av mina böcker det här året har varit historiska och jag kan omöjligt välja mellan dem. De är förmodligen de bästa böcker jag någonsin läst (jag skiljer faktiskt lite på vuxen och ungdomsböcker i det här på något vis, vet inte varför). Men okej, de bästa vuxenböckerna jag någonsin läst. Vackra. Perfekta. Undebara. Slukvärda. Sorgliga. Ja, helt enkelt magiska. And I will always love you.

Bästa seriealbum?

Ja, jag kan väl inte säga att jag druknat i seriealbum. Jag läste väl mitt första i oktober, haha. Men jag älskade det här!

Bästa grafiska roman?

!!!!!!!!

This Is for You

Bästa omläsning?

Ehm... har nog läst om en hel bok i år plus att jag läste Harry Potter and the chamber of secrets på engelska för första gången men det kanske inte riktigt räknas? Den boken jag faktiskt läste om var lika undebar som för fem år sen (måste säga att jag hade ett utsökt val av favoritbok som 10-åring). Måste börja läsa om fler älsklingar!

(underbart omslag också!

Bästa uppföljare?

Eld! Eld! Eld! Eld! Eld! Eld! Eld! Eld! Sa jag att jag avgudar Eld?

Bästa spårk?

The perks of being a wallflower må vara fantastisk skrivet men ingen slår Jeanette Winterson i år. Kanske aldrig. Passionen är ett litet mästerverk. Tro mig.

Bästa kvinnliga karaktär?

Hm, vem ska jag ta.... LINNEA! LINNEA! LINNEA! LINNEA! LINNEA!!!! GAAAH!!!! MIN BÄSTA KARAKTÄR EVER!!!

Manliga karaktär?

Hm, det var dessto svårare... Charlie är för söt, Allan är kul (100 åringen ni vet), Minho var allmänt awesome, Maguns Bane är ännu mer awsome men... jag gillar deprimerande karaktärer som ni kanske har märkt! Så det måste bli Will Grayson (Levithans som har småboktstäver genom hela boken). Haha, jag skrattade ihjäl mig åt vissa av hans resonemang och kommentarer! Kärlek!

Roligaste?

Liftarens guide till galaxen och Restaurangen vid slutet av universum fick mig skratta rakt ut men inget fick mig skratta lika mycket som boken där uppe. Ett måste om ni inte har läst den!

Bästa slutet?

Nu kommer problemt med att jag inte har en vettig bild igen men Finnas till: s sista meningar är de bästa jag någonsin läst. Jag dog. Nästan. Så otroligt fint! Annars slutar The maze runner grymt spännande och Passionen väldigt perfekt men de slår inte Kosinski. Nix.

Bästa svenska ungdomsbok?

 

Bästa svenska vuxenbok?

 

Bästa utländska ungdomsbok?

Det får bli tre böcker här! (även fast en av dem är på svenska är det ju en utländsk författare ^^)

 

 

 

Bästa utländska vuxenbok?

Bok jag tipsat flest människor om?

 

Bästa citat?

And in that moment, I swear we were infinite.

- The perks of being a wallflower

 

Påbörjade serier: Liftarens guide till galaxen, The mortal instruments, Mara Dyer, The maze runner, The Lunar Chronicles och Across the universe (upptäckte precis hur mycket fristående böcker jag har läst!)

Avslutade serier: Nyckelväktarna, Hungerspelen

Författare jag läst mer än en bok av i år: Jeanette Winterson, David Levithan, Åsa Anderberg Strollo, Douglas Adams, Julia Sandström, Cassandra Clare

 

 

 

 

Kommentarer

  • Rebecca säger:

    Oj det tog ett bra tag att läsa allt det där haha ;)

    Svar: Haha ;)
    Ebba

    2013-01-02 | 10:46:00
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se

Kommentera inlägget här: