iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Jag berättar sagor. Tro mig.

Kategori: Bokrecensioner

(hittade inte rätt omslag men ja...)
Titel: Passionen
Författare: Jeanette Winterson
Sidor: 224
Genre: Vuxenböcker, kärlek, udda, historia
(och ja, jag lyckas visst få en dator, haha)
 
Beskrivning från Boktipset (japp jag är lat):
Mitt i den ryska vintern möts Napoleons unge kycklingkock Henri och den venetianska croupiern Villanelle. Tillsammans flyr de kriget för drömmarnas stad Venedig. Henri är en pojke med ett alldeles för stort hjärta och han förälskar sig handlöst i den märkliga Villanelle, som i sin tur har fått sitt hjärta stulet och undangömt i en glasburk i en garderob. Gränsen mellan saga och verklighet är utsuddad och passion i olika former genomsyrar berättelsen.
 
Herre min skapare, jag är kär! Vissa böcker har en effekt på mig som gör att hela min litterära värld förändras och vidgas. Det här är en sån bok. En som får en att börja sjunga: "Where have you been all my life?" mellan sidorna. Okej, jag kanske överdriver lite men den här boken fick mig att upptäcka något jag aldrig kännt förut i litterturen. Vad det är? Jag vet inte riktigt men det är något med Winterson som får mig bli helt galen!
 
Okej, lugna ner dig Ebba. Nu tar vi det här från början. Handlingen är inte så innehållsrik. Sanningen är att det inte händer så mycket i hela boken. Det är mycket beskrivet och en actiongrad på typ noll men det är alldeles... alldeles underbart! Ändå är handlingen fantastisk! Den är så perfekt och jag älskar den "omöjliga kärleken" för den här gången är den verkligen verkligen omöjlig och det slutar totalt oväntat (jag vill inte spoila, men gud, vilket underbart slut!). Villanelle är typ den coolaste karaktären någonsin. Jag menar en kvinna på den tiden (eller ja, den är ju påhittad men ändå) som klär ut sig till man, spelar kortspel och hånglar med överklassdamer, hur kan man inte älska henne? Henri är också riktigt välbeskriven och han är så speciell. Jag har aldrig stött på någon liknande karaktär vilket är ett stort plus.
 
Men bokens absolut bästa del är självklart: SPRÅKET!!! Herrejösses, det är så fint, poetiskt, djupt, beskrivet och ack så underbart. Jeanette Winterson vet sannerligen hur man skriver och jag skulle kunna plocka en miljon citat från den och bara kasta över er. De återuppkommande meningarna (som den i rubriken där uppe) höjer boken något enormt och... jag vet inte vad jag ska säga. Passionen är en av de bästa böcker jag någonsin läst och jag ska definitivt läsa mer av Winterson.
 
Trots att jag nu hyllat den här boken till höjderna så måste jag påpeka: Den här boken passar inte alla (tyvärr). Den är djup, konstig och med mycket tänkande i så jag skulle inte rekommendera den till dig som gillar lättsamma ungdomsböcker eller chick-lit. Men för dig som är som jag och älskar annorlunda böcker med ett fantastisk språk så säger jag bara: LÄS!!!
 
 
 

Kommentarer

  • Rebecca säger:

    Verkar som en sjukt spännande bok, men jag brukar inte gilla kärleksgrejer av någon anledning...men kanske ska läsa ändå? ;)

    Svar: Ja spännande är väl fel ord men den är sjukt läsvärd! Det är ju en del kärlek (boken heter liksom Passionen, haha) men absolut inte som man är van att se den (vill inte spoila men ja, den är annorlunda). ^^
    Ebba

    2012-10-30 | 16:15:56
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se
  • Pia, The Never End säger:

    Åh, tack så söt du är! :)
    Ja, läs den! Om den inte finns på biblioteket kan du alltid säkert önska in den, bibliotek brukar ofta göra det. :) Och om inte det funkar, tjata och tjata hähäh det brukar hjälpa ;)

    Ha en bra dag!

    Svar: Haha, ja men de har den säkert. Han är ju känd i alla fall ;)
    Ebba

    2012-10-30 | 18:57:05
    Bloggadress: http://theneverend.blogg.se
  • Jennifer säger:

    Sv: Åh, tack så mycket! Vad kul! :) Gillar din blogg med!

    Svar: Tack! <3
    Ebba

    2012-10-30 | 21:19:05
    Bloggadress: http://aloveforbooks.blogg.se
  • Frida säger:

    SVAR: Nämen va gullig du är!! :D Tack så mycket! Är så glad att du uppskattade min recension, trots den fina längd :)

    2012-10-30 | 22:09:52
    Bloggadress: http://photosandbooks.blogg.se/

Kommentera inlägget här: