iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Vad jag läste och såg i januari 2013

Kategori: Sammanfattningar

Då var det dags för årets första månadsrapport. Som ni ser står det numera inte bara läste utan även SÅG. Jag kommer alltså lista filmerna jag har sett eftersom jag själv tycker det är kul när folk gör det och kanske får ni en liten inblick i min filmvärld! ^^
 
Böcker
 
Antal lästa böcker: 7 stycken
Böcker på svenska: 2 stycken
Böcker på engelska: 4 stycken (woho, fler engelska än svenska!)
Böcker utan någon text: 1
 
Antal seriealbum och grafiska romaner: 3 stycken
Friestående böcker: Cracked up to be och Var är Alaska?
Böcker i en serie: Uglies och Daughter of smoke and bone
 
Titlar jag läste:
 
Tankar om månadens läsning:
Januari var långt ifrån decembers fantastiska kvalité men det var ändå en riktigt bra månad. Jag har läst två tjocka engelska böcker och en vild blandning av genres, precis som det ska vara. Månaden började starkt med två fantastiska mörkare realistiska berättelser för att senare åka vidare till Zeldas värld. Zelda var nog månandes stora överraskning för den var mycket bättre och roligare än jag hade trott! Uglies var tyvärr besvikelsen, snygg värld men det var lite för många saker jag störde mig på för att jag skulle kunna tycka riktigt mycket om den. Men jag ska försöka mig på uppföljaren för att se vad som händer. Laini Taylors bok hade inte så många sidor men var så enorm att den var riktigt tjock och det tog ett bra tag för mig att beta mig igenom den men det var det värt. Lite för mycket kärleksvändning på det hela enligt min smak men världens coolaste miljö! Månaden avslutades med underbara Snövit och den mycket speciella men fantastiskt vackra Ankomsten. Jag är nöjd!
 
Tankar om februaris läsning:
För tillfället sitter bokmärket i Himlen börjar här men den slöas ner av att jag ligger efter i min bokklubbsläsning, nämligen Svindlande höjder. Båda är riktigt bra men jag har inte haft alls mycket lästid den här veckan så därför har de kommit vi sidan om. :( Efter Himlen börjar här är utläst ska jag åka vidare till Tankeläsaren och förhoppningsvis tillhör jag den gruppen människor som älskar den! Sedan har jag inte så mycket planer egentligen, får väl se vad jag känner för... Eller egentligen har jag massor av planer men de får ni inte veta, mohahaha! >:)
 
Kan även nämna att jag ska göra något fabianskt (vadå att det inte är ett ord?!) kul ikväll! Jag och mina kära kompisar ska ha Hunger Games- fest! Vi kommer köra en tävling jag har skapat (inget blod, I promise), se filmen och käka massor av gött. Självklart ingår utklädnad, jag ska se om jag hittar något bra huvudstadsaktigt i garderoben. Inte så jättesvårt eftersom jag typ går runt så normalt, haha! Okej, inte riktigt så extremt men jag är lite känd för min oftast ganska extrema klädstil (typ svart läppstift, gigantiska axelvaddar och färgstarka vintageklänningar är några av mina signum, hehe!). Jag kommer kanske skriva lite om hur vi hade det imorgon och kanske lägga upp reglerna till min galet komplicerade tävling. Haha, ingen kommer fatta! >.<
 
Film
 
 
Sedda filmer i januari 2013:
The Stig Helmer Story (1.5/5)
Sagan om de två tornen (4.5/5) SETT INNAN!
Sagan om konungens återkomst (4.5/5) SETT INNAN!
Beast of the southern wild (5/5) <--- Lägg märke till att jag är väldigt snål med min betygsskala och en 5:a är ett helt galet bra betyg!
 
Tankar om månadens filmer:
I början av månaden bara öste jag på massor av filmer med sedan tog det stopp och jag såg den senaste för mer än två veckor sen. Egentligen ser jag inte så mycket film över huvud taget vilket är synd för jag älskar det verkligen! Som ni ser på betygen var inte The Stig Helmer Story någon riktigt höjdare, har inte gillat någon av Stig Helmer- filmerna jag har sett men det var bara för att familjen skulle "samlas" eller nåt. Ganska tråkig och rolig typ två gånger i hela filmen. Litet plus dock för tidsmarkörer och sådana saker!  Hobbiten och de andra Sagan om Ringen- filmerna (fråga inte varför jag inte såg ettan XD) är ju bara för epic så egentligen kanske de inte är värda sina betyg rent praktiskt men jag är så svag för fantasy så jag älskar dem! Men månadens topp? Kära vänner: BEAST OF THE SOUTHERN WILD ÄR EN AV DE BÄSTA FILMERNA NÅGONSIN!!!! Jag är en ganska hård kritiker skulle jag säga men den förtjänar 78/5 om det skulle vara ett betyg! Seriöst, jag visste knappt vad jag skulle ta mig till! Filmen är Oscars nominerad för bästa film vilket är extremt välförtjänt och på andra punkter också. Den nästan galet talangfulla huvudrollsinnehavaren är på sina 9 år den yngsta någonsin att bli nominerad för bästa kvinnliga huvudroll. Filmen är deprimerande och väldigt "alternativ" eller vad man ska kalla den men fy fan vad bra! Jag blev helt tagen av att se den! Skynda ner till biograferna nu!!!
 
Hur ni läst eller sett något extra bra under januari och är det någon som delar min kärlek till Beast of the southern wild? ^^
 
 

Kommentarer

  • Tessans Bokblogg säger:

    Vad många bra böcker du läst!! Och filmer också!! Jag älskade the Hobbit! :D

    Svar: Ja, den var sjukt häftig! :D Fast jag störde mig på att vissa av dvärgarna var jättedvärgiga och vissa såg ut som vanlig människor :/
    Ebba

    2013-02-01 | 17:29:12
    Bloggadress: http://tessansbokblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här: