iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Mirror, mirror on the wall, who's the fairest one of all?

Kategori: Bokrecensioner

Titel: Snow White
Författare: Bröderna Grimm
Ilustratör: Camille Rose Garcia
Sidor: 80 sidor
 
Den klassiska sagan i en nyupplaga med illustrationer av Camille Rose Garcia.
 
Seriöst, det här är den snyggaste boken någonsin. Inte bara lite fin, det här är den SNYGGASTE boken någonsin! Camille Rose Garcias bilder är så otroligt vackra med en liten kuslig stämning som jag tycker passar sagan väldigt bra. För egentligen är ju Snövit en ganska hemsk historia i grunden och jag tyckte hon fångade den känslan riktigt bra. Eller inte bra, perfekt! Illustrationerna är verkligen perfekta! Hela designen på sidorna är också helt underbara och jag skulle med gläjde tappetsera mitt rum med hennes bilder.
 
Själva historien tror jag ingen kan ha undgått. Jag har läst Grimms version flera gånger innan och gillar den mycket mer i Disney. Jag menar, i Disneys mesversion blir hon uppväckt av prinsens kyss och i orginalet åker hon på nån sten eller nåt och äppelbiten flyger ut. I orginalet äter drottningen upp det hon tror är Snövits lungor och lever vilket jag tyckte var ganska vidrigt men mer intressant. Det finns många sätt man skulle kunna disskutera historien på. Hur viktigt är skönhet egentligen? Drottningen är väl lite väl desperat kan man tycka men det passar bra in i dagens skönhetsdebatt. Även ser vi ett släng av dåtidens insta-love, haha. Prinsen blir ju seriöst dödskär i henne första gången han ser henne. Och då är hon till och med död!!! Hej, sexig död kvinna, vill du gifta dig med mig? Skulle inte tro det va?
 
Jag älskar nästan alla riktigt klassiska sagor, alltså innan de började barnanpassa dem och hålla på. Många av Grimms sagor är betydligt mörkare än vad man är van i andra versioner vilket jag tycker är mycket roligare. Bästa av allt var ju ändå självklart bilderna! Boken är så värd att köpa bara på grund av dem! Nu kan jag gå runt lite då och då bara titta på bilderna. Ah... UNDERBART! Den här bokens underbarhet är verkligen svår att beskriva i ord så här får ni ett exempel på en av de underbara bilderna:
 
 

Kommentarer

  • Tessans Bokblogg säger:

    Jag älskade också den!! :D

    Svar: Ja, den var awesome! :D
    Ebba

    2013-01-21 | 20:52:02
    Bloggadress: http://tessansbokblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här: