Mini- recension: Ankomsten

Kategori: Bokrecensioner

Titel: Ankomsten (org. The Arrival)
Tecknare: Shaun Tan
Sidor: 128
Utgivningsår: 2006

Gud, vad vackert Shaun Tan målar! Bilderna är mystiska och storslagna men samtidigt väldigt varma. Jag älskar den magiska historien och har inga problem att följa med genom bokens gång. Han har en enorm fantasi och man dyker ner i en helt ny värld. Jag hade lite problem med historien i början och fattade inte riktigt poängen och budskapet med den men ju längre jag kom desto bättre blev det och i slutet var den alldeles perfekt. Det är spännande att läsa en bok helt utan text och det gör också att man kan tolka berättelsen på helt olika sätt. Jag kände nog ändå att det fanns en ganska tung bakgrund i historien vilket jag uppskattade men jag funderade mycket på det här "samhället" den lilla mannen kom till. Jag uppfattade lite dystopisk (tänker på "jättarna") men samtidigt bra på något märkligt sätt, jag vet inte men det var den enda punkten jag blev lite förvirrad av. Hur tolkade ni som har läst boken samhällt han kommer till?

När det kommer till bilderna är de mystiska och fulla med känsla, en bild säger verkligen mer en tusen ord. Jag älskade detaljrikedomen och färgerna Shaun Tan jobbar med. Personligen är jag lite mer dragen till mer "skitig" konst om ni fattar vad jag menar och perfektion är inte riktigt min grej. Jag tror Shaun Tans bilder skulle fått toppbetyg om de var i lite skrikiga färger eller något sånt men det är bara min personliga åsikt. Överlag en riktigt magiskt och fantastisk grafisk roman men jag är inte helt såld på direkten. Kanske kunde den förtjäna en omläsning. Jag är i vilket fall mycket sugen på att läsa mer av Shaun Tan för jag vet att han har flera verk i färg som jag tror passar mig bättre, rent konstnärligt sett.

PS! Jag vill också ha ett sånt där gulligt litet djur som springer runt med mig!!!