iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

It's where my demons hide

Kategori: Bokrecensioner

Titel: Daughter of smoke and bone
Serie: Daughter of smoke and bone #1
Författare: Laini Talyor
Utgivningsår: 2011
Sidor: 418
 
Handling:
Around the world, black hand prints are appearing on doorways, scorched there by winged strangers who have crept through a slit in the sky.

In a dark and dusty shop, a devil's supply of human teeth grows dangerously low.

And in the tangled lanes of Prague, a young art student is about to be caught up in a brutal otherwordly war.


Meet Karou. She fills her sketchbooks with monsters that may or may not be real; she's prone to disappearing on mysterious "errands"; she speaks many languages—not all of them human; and her bright blue hair actually grows out of her head that color. Who is she? That is the question that haunts her, and she's about to find out.

When one of the strangers—beautiful, haunted Akiva—fixes his fire-colored eyes on her in an alley in Marrakesh, the result is blood and starlight, secrets unveiled, and a star-crossed love whose roots drink deep of a violent past. But will Karou live to regret learning the truth about herself?

Tjoho, äntligen en bok som inte utspelar sig i USA eller England! Konstnärsstudenten Karou lever i Prag och bor tillsammans med ett par "monster". Jag tycker helt klart att miljön var bokens starkaste sida. Laini Taylor beskriver allting så fint och detaljerat fast istället för att använda miljöbeskrivningar använder hon Karous känslor och minnen till att beskriva platserna, något som jag tyckte var underbart! Jag vill ströva runt i Prag bara för att uppleva allt. Helst av allt vill jag besöka caféet där de grekiska statyerna bär gasmasker från första världskriget och sitta där och snacka med Karou. Hela idé med portalerna som kunde leda till hela världen tyckte jag var väldigt kul och faschinerande, det känns som att en av mina barndomsdrömmar blev till verklighet! Hur awesome är det inte att kunna kliva igenom en dörr och plötsligt vara i Bangkok?
 
Den här boken har inte världens snabbaste tempo precis men jag fann mig själv gilla att det gick lite långsammare och man hann verkligen leva sig in i miljön. Jag älskar konceptet med "Elsewhere" och änglar och demoner och hela köret. Ju mer man fick reda på under bokens gång, desto mer fantasifull blev den och jag älskade hur den alternativa världen såg ut. Språket är lite svårare än i andra YA- böcker jag har läst men det är ändå väldigt snabbt vilket behövs på grund av historiens lite långsammare form. Jag gillade hur man fick reda på mer och mer men jag var inte lika förtjust i den lilla romansen. Den tog tyvärr över alldeles för mycket och jag såg ingen riktig kärna i den om ni fattar vad jag menar. En annan grej jag störde mig på var hur otroligt snygga alla var. Seriöst varenda en beskrevs som "beautiful" och det verkade vara det enda som romansen hängde på. Eh, finns det inget annat som kanske är lite viktigare? Tydligen inte i den världen och det gjorde mig lite sur.
 
Karou är en skitgrym karaktär! Med henne knallblåa hår, konstiga tatueringar och brinnande intresse för konst blev hon direkt en favorit. Jag tycker verkligen om att läsa om karaktärer som har ett speciellt intresse som de brinner för och det gör de mer levande. Visst, Karou var ganska konstig men på något vis gillade jag henne verkligen och hennes relation till hennes monsterfamilj var väldigt fin. Zuzana var väldigt sprudlande och söt men jag tyckte att hon tog Karous värld lite väl fort. Jag menar om din bästa kompis visade sig ha värsta monsterfamiljen skulle väl du kanske reagera lite mer än bara: okej! Akiva var som att återupptäcka Elder från Across the universe fast inte lika gullig som Elder. Tyckte mest ha beskrevs som "gudomligt snygg". Hans instalove- känslor kändes inte speciellt trovärdiga och han var om jag ska vara ärlig ganska störande. Jag fattar inte varför inte killar också kan ha en personlighet i vissa böcker! De är också människor! Ge de lite karaktärsdrag och intressen så är det väl okej att de är skitsnygga men annars går jag inte på det.
 
Det jag blev mest imponerad av var Laini Taylors fantasi och jag ser hur mycket jobb hon har lagt ner på den här boken. Det måste tagit många timmar av research för att finna information om alla platser och mycket planering för hela den alternativa världen. Hennes språk var också riktigt bra och jag sträckläste hela 2/3 av boken idag. Den var riktigt bra och verkligen orginell så jag kan helt klart rekommendera den till er som är sugen på en ganska konstig men intressant bok. Miljön och konceptet var helt underbara! Den hade sina brister men det var övervägande mycket bra saker så jag kommer definitivt att plocka upp bok två i serien (tror det ska bli en trilogi men är inte säker). Jag blev lite förvirrad i slutet när det hoppade fram och tillbaka mellan olika tidsperioder och perspektiv så det ska bli spännande och se vad som händer sen för Karou!
 
Demons - Imagine Dragons

Kommentarer


Kommentera inlägget här: