iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Under cover of the darkness

Kategori: Bokrecensioner

Titel: Cracked up to be
Författare: Coutney Summers
Utgivningsår: 2009
Sidor: 214
 
Baksidetexten:
When "Perfect" Parker Fadley starts drinking at school and failing her classes, all of St. Peter's High goes alert. How has the cheerleading captain, girlfriend of the most popular guy in school, consummate teacher's pet, and future valedictorian fallen so far from grace.
 
Parker doesn't want to talk about it. She'd just like to be left alone, to disappear, to be ignored. But her parents have place her on suicide watch and her counselors are demanding the truth. Worse, there's a nice guy falling in love with her and he's making her feel things again when she'd really rather not be feeling anything at all.
 
Nobody would have guessed she'd turn out lika this. But nobody knows the truth. Something horrible has happened, and it just might be her fault.

 Vissa böcker går att beskriva med ett enda ord och det här är en sådan. Wow. Verkligen wow. Som vanligt när jag hör mycket gott om en bok blir jag rädd att jag kanske inte kommer gilla den lika mycket som alla andra men den här gången blev jag inte besviken. När jag kommit en liten bit in flög jag fram i den. Slurp så var den slut. Men jag kommer inte glömma den i första taget.
 
Som ni kanske snappat upp har jag en förkärlek för bitchiga karaktärer. Vilket gör att jag älskar Parker. Hon är helt underbar! Jag tyckte det var superintressant att vara "inne i hennes huvud" och följa hennes tankegångar och hur hon planerade allt hon gjorde och skulle säga. Hon är så otroligt bitchig och ganska deprimerande men ju mer jag fick veta om henne desto mer äkta kändes hon. Hennes kontrollbehov är så tydlig genom hela boken och jag är ständigt förvirrad över vad hon egentligen tänker göra. Kommer det vända eller kommer hon tappa allt och ja.. dö? Jag tyckte det var ganska uppfriskande med en karaktär som ville stänga ut sig från världen och alla andra. Det var det hon ständigt tänkte på. Parker är i princip hela boken och hon är fantastisk. Jag tyckte verkligen om de andra karaktärerna också. Jake är bara för söt fast utan att bli för mycket. Deras relation var jätteintressant att följa och jag gillar hur det slutade mellan dem. Chris var så jobbig att han blev en bra karaktär för i ärlighetens namn var han ganska verklighetstrogen. Det var uppfriskande med en kille som inte var så jäkla perfekt, haha. Nej, men jag gillade honom faktiskt.
 
Handligen flyter fram och jag tyckte det var snyggt uppbyggt när man fick reda på mer och mer om Parkers förflutna. Jag läser sällan böcker som utspelar sig i high school miljö men jag måste säga att jag verkligen gillade det även fast man inte uppfattar så mycket av miljön i Parkers huvud. Courtney Summers skriver så enkelt men ändå så meddragande (är det ens ett ord?) om ni fattar vad jag menar. Jag bara dyker ner i berättelsen och jag är där. Jag lever i Parkers värld och ser allt hända. Jag tycker få författare lyckas med det och jag är väldigt sugen på att testa någon av hennes andra böcker som alla låter väldigt intressanta.
 
Den är boken är verkligen intressant på riktigt. Parker och hennes val är så sjuka men samtidigt äkta och trots att hon är ganska extrem tror jag många kan känna igen sig i hennes kontrollbehov. Det kanske inte är det bästa för dig som gillar gulliga historier, hehe för den är rätt deprimerande men testa ändå för det är den värd! Det är svårt att skriva en recension på den här boken för det är så mycket jag har i hjärnan efter den och jag vet inte ens om alla tankar satt sig en. Det var så mycket mellan raderna, så mycket att tänka på och jag kommer behöva tänka på den här länge efteråt. Men jag kan säga en sak. Jag älskade den.
 
Rubrik: Under cover of the darkness - The Strokes

 MÅSTE BARA SÄGA EN SPOILERGREJ SÅ SCROLLA NER  OM NI INTE LÄST DEN!
Jag tyckte om slutet riktigt mycket men jag ville ha mer. Asså ja, jag tycker om när det verkligen går åt helvetet med allting. Slutet var väldigt öppet men jag skulle velat att Parker dog. Yes, I said it. Hon skulle tagit självmord eller kanske ett öppet dödsslut om ni fattar vad jag menar. Typ att man fattade att hon skulle dö fast man inte var hundra procent säker. Jag skulle gillat den ännu lite mer om det är möjligt om slutet var ännu lite hemskare. Ja, jag vet jag är deprimerande men det skulle varit mer intressant. Men det kanske bara är jag?
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: