iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Sammanfattning: Ferbruari 2013

Kategori: Sammanfattningar

Då var februari över och vi är inne i mars. Mars! Gud, vad fort det ska gå hela tiden men när jag kollar tillbaka på vad jag gjorde i början av månaden märker jag att det var rätt länge sedan. Det har trots allt varit en mycket trevlig liten månad och jag har fått mycket gjort både inom my private life, läsningen, filmtittande, tv-seriandet (XD) och resten. Mycket trevligt! Här kommer en liten sammanfattning!
 
Hänt i mitt liv: (otroligt intressant)
 
Jag hade en supertrevlig Hunger Games- fest tillsammans med mina mysiga kompisar!
♥ Efter ett liv som trogen brunett var jag otroligt yolo och blev blond. Jag har börjat vänja mig vid det och jag trivs riktigt bra.
♥ Jag var sjuk några dagar :'(
♥ Jag hade nationella prov i svenska!
♥ Vi hade friluftsdag... spännande...
♥ Jag hade sportlov och gjorde supermycket trevligt och kul. Läsning,kompisar,  Doctor Who, bloggande, biobesök och besök på favoritrestaurangen, det kunde inte blivit bättre!
♥ Jag var på bokrean och samlade ihop en hel del godbitar (book haul kommer snarast! Får se om det blir video
eller bara bilder men den kommer i alla fall!)
 
Hela månaden var jag ovanligt kreativ och allt kändes inspirerande! Jag började starta en miljon små projekt som fortfarande känns inspireande och skoj! Har gått runt och känt mig som värsta entrepenören hela månaden, haha. I mars ska jag bland annat ska jag göra vår lilla bokklubb till en skolverksamhet och så arrar jag Some die young som jag och ett par tjejer ska sjunga på vår avslutningskonsert i slutet av månaden. Jag planerar en liten fantasyberättelse och fixar och donar inför stora skolprojekt samtídigt som jag är pepp på att bli vegitarian eller i alla fall äta betydligt mindre och bättre kött. I mars är mitt mål att börja göra vegitarianresarch och se över möjligheter och vad jag vill med det osv... Ska ta mig an och läsa Äta djur och förhoppnigsvis börja gå i den riktigningen Vi får se hur det går med allt men jag ska hur som helst läsa mer om det och fördjupa mina kunskaper. :)
 
Läsningen:
 
Antal lästa böcker: 5 stycken
 
Böcker på svenska: 3 stycken
Böcker på engelska: 2 stycken
 
Antal seriealbum och grafiska romaner: 1 st
Friestående böcker: 2 stycken
Böcker i en serie: 3 stycken (räknar med Mamette)
Påbörjade serier: De utvalda och Castor Chronicles
Serier jag fortsatte på: Inga :(
 
Vuxenromaner: 0 (oj, då...)
Klassiker: 0 (men nu läser jag Svindlande höjder!)
Facklitterära böcker: 0
 
Titlar jag läste:
 
Månadens favorit: Ingen tvekan. The fault in our stars!
Månadens besvikelse: Tankeläsaren var tyvärr inte alls så bra som jag trodde. Jag hade förväntat mig en häftig fantasybok men jag tyckte att den saknade spänning och handlingen kändes platt.
Månadens överraskning: Jag hade inte höga förväntningar på Beautiful creatures men den visade sig vara riktigt bra! Jag ska helt klart läsa fortsättningen!
 
Tankar om månandes läsning och mars läsning:
Det blev inte supermånga böcker den här månaden men två riktiga tjockisar var av en av dem var på engelska så jag är riktigt nöjd ändå! Det blev flera riktigt bra böcker och från helt olika genrer . Bra jobbat Ebba! I mars hoppas jag däremot på liten tyngre läsning. Jag har läst väldigt mycket ungdomsböcker på senaste tiden vilket inte har varit fel för de har varit många otroligt bra böcker men jag är sugen på att läsa lite svårare läsning. Så i mars kommer jag klämma in åtminnstone en vuxenbok, förmodligen One day eftersom jag behöver lämna tillbaka den till en kompis. För tillfället läser jag Svindlade höjder tillsammans med en drös seriealbum så förhoppningsvis blir det bra! :) TfiOs var den första boken på länge från min egen bokhylla och efter Svindlande höjder och One day blir det direkt in på fler av mina ägda böcker (förrutom seriealbumen för de lånar jag). Det ska bli otroligt skönt att börja beta av min groteska mängd olästa böcker och jag har grymt mycket spännande som väntar! Och juste- 20 mars kommer Berättelser från Engelsfors ut!!! GAHHH!!! SJUKT PEPP!!!!
 
Film:
Antal filmer jag såg: 8 stycken (ovanligt bra!)
Betygssnitt: 3,125 (inte helt värdelöst. En bra filmmånad!)
Svenska filmer: 0 :'(
Filmatiseringar: 5 stycken
Biobesök: 2 stycken
 
Filmer jag såg:
 
The Hunger Games SETT INNAN! (4/5)
Jag älsar verkligen den här filmatiseringen och jag tycker de har fått med helt rätt grejer! Snyggt gjord, skitbra skådespelare och en rättvis film av boken. Mycket bra!
 
Jane Eyre (3.5/5)
En snyggt gjord filmatisering av en av mina favoritböcker. Tjusig scenografi och kostym men de var vissa saker jag saknade i filmen som jag tycker är väldigt viktiga för bokens karaktär. Läs min recension här!
 
The perks of being a wallflower (4.5/5)
Så otroligt fin filmatisering av en helt fantastisk bok! Älskar den här filmen och jag kommer se om den många gånger! Jag skrev en recension som du hittar här
 
The Rocky Horror pitcure show (4/5) SETT INNAN!
Den här filmen är egentligen totalt värdelös men det är det som är så underbart med den! Jag älskar låtarna och den är så konstig och galen att man inte kan låta bli älska den. Så fruktansvärt dålig att den blir asbra, haha!
 
Cinema paradiso (3/5)
Jag hade superhöga förväntningar på den här men tyvärr var den inte riktigt så bra jag hade hoppats. :( Den var fortfarande bra men sjukt lång (typ tre timmar eller nåt) och ganska seg. Men fin och med ett bra budskap. Italienska är ett otroligt vackert språk också!
 
Les Misérables (4/5)
Wow! Den här filmen var bra! Musik från början till slut, vacker historia, snyggt skådespeleri (Helena Bonham Carter! ♥) och otrolig kostym och scenografi (vann Oscar för bästa mask och smink eller vad nu den kategorin heter men ni fattar). Jag blev otroligt pepp på att läsa boken eftersom själva historien var så fantastisk och storslagen. Alla skådespelare var bra även fast sångkvalitén kanske brast lite ibland, haha men överlag var det en väldigt bra film som jag helt klart rekommenderar.
 
Time bandits (1/5)
En pojke som får åka med tidsresande dvärgar låtar väl alldeles underbart eller hur? Men nej, den här filmen var verkligen värdelös. Jag har inget emot konstiga filmer, snarare tvärtom men det är stor skillnad på bra konstigt och dåligt konstigt och den här tillhör den senare kategorin. Nej fy, vad dålig! Jag varnar er, se den inte!
 
Beautiful creatures (1.5/5)
Asså... nej... tyvärr... Ingen höjdarfilm precis. Blev jättebesviken. :( Se recensionen här!
 
 
Tv-serier jag har kollat på:
Buffy the vampire slayer - säsong 2 HÅLLER PÅ
Allt faller KLAR
Doctor Who - säsong 1 KLAR
Merlin - säsong 5 KOLLAR PÅ SVT ^^
Kontoret - säsong 2 SER LITE DÅ OCH DÅ NÄR JAG PALLAR
Young Dracula - säsong 1 HAHA, NOSTALGI!
Doctor Who- säsong 2 HÅLLER PÅ! ♥♥♥
 
 
 
 Oj, vilken lång sammanfattning på en kort månad.... Men jaja! En riktigt bra månad när det gäller allt egentligen är jag är sjukt pepp inför mars för jag har massor av skoj på gång! Ha de gött! Imorgon tänkte jag visa vad jag köpt på bokrean och skriva Lördagstankar om trender! Ses! :)
 

Kommentarer

  • Tessans Bokblogg säger:

    Du har ju hunnit med en jääävla massa alltså! Vilken pangbrud! Glöm inte bort att se Beetlejuice! Hoppas du gillar den! :D

    Svar: Haha, tack! ;) Ja, såg att den fanns på Netflix så ska helt klart se den någon gång snart! :D
    Ebba

    2013-03-01 | 22:01:22
    Bloggadress: http://tessansbokblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här: