iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Seven devils

Kategori: Bokrecensioner

Titel: Beautiful creatures
Serie: Castor chronicles #1
Författare: Kami Garcia och Margaret Stohl
Språk: Engelska (finns även på svenska under samma namn!)
Sidor: 563
Utgivningsår: 2010
Genre: Paranormal romance, urban fantasy
 
Handling:
Lena Duchannes is unlike anyone the small Southern town of Gatlin has ever seen, and she's struggling to conceal her power, and a curse that has haunted her family for generations. But even within the overgrown gardens, murky swamps and crumbling graveyards of the forgotten South, a secret cannot stay hidden forever.
Ethan Wate, who has been counting the months until he can escape from Gatlin, is haunted by dreams of a beautiful girl he has never met. When Lena moves into the town's oldest and most infamous plantation, Ethan is inexplicably drawn to her and determined to uncover the connection between them.
In a town with no surprises, one secret could change everything.
 
 
 
Om jag ska vara ärlig var jag lite skeptisk när jag skulle börja läsa för jag förväntade mig en lite småtrist kärlekshistoria med några magiska twister men det slutade med att jag verkligen tyckte om den. Historien utspelar sig i den lilla staden Gatlin där Ethan bor och har ett relativt tråkigt liv tills han stöter på Lena Duchannes. Gatlin kändes som en ganska typisk urban fantasy- stad där alla känner alla men det finns mycket dolt under ytan. Den var inte speciellt unik men ändå så tyckte jag om miljön och jag gillar hur författarna skapat den trista och kalla stämningen. Den magiska aspekten var grym! Jag kommer nog alltid var lite extra svag för urban fantasy och här tycker jag att uppbyggnaden av världen var skitcool. Man märkte verkligen att författarna har tänkt igenom sin värld och det fanns så mycket bakgrundshistoria och tankar som bara låg och kokade och jag kan tänka mig att man får reda på mycket mer i de kommande böckerna.
 
Det där med mycket historia var en av de sakerna jag älskade men även något som drog ner mina tankar om boken. För det är en (om man får uttrycka sig så) jävla tjock bok och det är inget problem med själva längden i sig. Det är massor som händer så de 563 sidorna känns verkligen inte för sega men det är lite för mycket HISTORIA för min smak. Det är en massa sidohandlingar som egentligen inte hade behövts som de väver in, förmodligen för spänningens skull vilket de garanterat lyckades med men det blir lite kaka på kaka ibland. Det gör även att det i slutet finns lite väl många lösa trådar och det går väl an när det är första boken i en serie på fyra men jag tycker de kunde begränsat sig lite grann in handlingsbiten. Det känns som de fått så många bra idéer att det tillslut blev en idé för mycket och det gör boken lite mycket för min smak, särskilt då alla handlingar och twister verkligen inte var nödvändiga för historien.
 
Boken är skriven ur Ethans perspektiv vilket var en fräsch fläkt, för nästan all YA är skriven ur en tjejs perspektiv. Jag faktiskt riktigt mycket om honom! Han var modig, snäll och omtänksam men ändå väldigt realistisk på något vis. Trots att han hade övervägande väldigt bra sidor kändes han verklig och det är någon man skulle kunna stöta på på stan. Hans relation till hans döda mamma var väldigt fin och rörande och hela hans historia var väldigt intressant. Lena var asgrym och hela hennes attityd och personligthet var väldigt avslappnad och cool. Okej, hon kanske var lite mesig ibland men med tanke på vad hon går igenom i boken tycker jag inte att det är så konstigt. De två tillsammans var ett supergulligt par och även fast det kanske var lite insta-love kändes deras kärlek äkta och välgrundad. De passade verkligen bra för varandra! Så är jag väl i allmänhet lite skeptisk mot att man skulle träffa den "rätta" som man inte kan leva utan när man är 16 men det är en annan sak... De andra karaktärerna var också riktigt bra men jag fattade särskilt tyckte för Macon (bara jag som automatiskt tänker på bacon?). Jag vet inte riktigt vad det var med honom men han var grymt intressant och klart den mest intressanta karaktären.
 
För er som funderar på om ni ska läsa den på svenska eller engelska så kan jag säga att språket inte var speciellt svårt och jag är inte superbra på engelska. Sidorna flög snabbt förbi och det var lätt att komma in i historien. Jag var tvungen att sträckläsa den för att hinna lämna in den i tid (duktig tjej) vilket jag tror var en fördel så här i efterhand för många säger att de upplevde den som lite seg emellan åt. Jag upplevde inte alls det men jag kan föreställa mig att det kan bli så om man mer läser lite åt gången. Men det är en väldigt spännande och intressant bok och jag ville hela tiden veta hur allt skulle sluta och hur det hängde ihop. Det var en fin mix och kärlek, spänning och världsbyggnad (hur ska man översätta det, haha?) men som jag skrev innan är det många lösa trådar i slutet som bara hänger där och tyvärr var dessa lösa trådar de som jag var mest intresserad av att veta svaret på. Det är förmodligen bara ett lömskt trick för att få mig läsa nästa bok men jag tycker det var lite väl många saker man inte fick svar på.
 
Överlag var det ändå till min förvåning en riktigt bra bok och jag ska helt klart plocka upp fortsättningen för den slutade späääänande! Imorgon blir det bio tillsammans med min kära vän som också sett filmen så det ska bli superkul! Jag tror boken kan göra sig riktigt bra på film även fast typ ingen av karaktärerna ser ut som jag föreställt mig. Helt fel ur min hjärna men är det inte det vi har våra filmatiseringar till säg, haha?
 
 

Kommentarer

  • Rebecca - Bokmalen säger:

    Jag också se filmen imorgon. Sjukt taggad! :D

    Svar: Wii! Men har hört att de ändrat massor :/ Men förhoppningsvis till det bättre :)
    Ebba

    2013-02-22 | 23:51:16
    Bloggadress: http://bokmalen.blogg.se

Kommentera inlägget här: