iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Vackert väder

Kategori: Bokrecensioner

 
 
 
Titel: Himlen börjar här (org. The sky is everywhere)
 Författare: Jandy Nelson
 Utgivningsår: 2010
 Sidor: 265
 
 Handling:
 Lennie är sjutton år och lever ett stilla liv i skuggan av sin utåtriktade syster Bailey, en tillvaro hon trivs med. Men en dag händer det ofattbara - Bailey faller ihop i en hjärtattack och dör.
Sorgen och saknaden är oändlig, och Lennie drar sig undan alla i sin närhet. Samtidigt drabbas hon för första gången av kärleken, och passionen - svindlande och förbjudna känslor som får Lennies värld att explodera.
 
 
 
 
 
 
Jag tror inte jag är den enda som ofta är lite skeptisk när det kommer till att läsa riktigt riktigt hypade böcker. Den här boken har blivit så obehört hyllad på svenska bokbloggar att det var med blandade känslor jag tog upp boken och började läsa. Den är bra. Riktigt bra. Den är en känslomässig resa, ett litet vackert skrin med kärlek och sorg. Den är smått underbar. Men ändå finns det något som saknas.
 
För det första prickar den här boken in flera saker jag har väldigt svårt för i litteraturen. Som ni kanske märkt om ni läst min blogg ett tag har jag seriösa romansproblem i böcker och det funkar i typ 1% av fallen. Jag tyckte Lennies känslor kändes ganska äkta men det var så PANG! Plötsligt kunde hon inte leva utan honom. Jag måste dock ge lite cred för "triangeldramat". För än gångs skull kändes det realistisk och trovärdigt och jag fann det mer deprimerande än spännande (=plus!). En annan sak som den här boken dock föll lite på är den här uppenbara sorgen. Att ens syster dör är självklart en fullt möjlig situation men allt det som pågick med Bailey innan fann jag bara inte trovärdigt. Det blev lite "nu framställer vi tårar"- style på det hela och sånt har jag väldigt svårt för. Varför kan det inte komma böcker om sorg utan någon "extra sorglig twist" på det hela. Ni som har läst boken tror jag fattar vad jag syftar på för "avslöjande".
 
Ändå har den här boken det som många andra saknar. Den har känslorna. Jag känner verkligen med Lennie och förstår hennes val och hennes sorg känns så verklig. Jag vill bara hoppa in i boken och trösta henne. Jag skrattade flera gånger i boken samtidigt som jag grät säkert lika många. Det är en otroligt känslofylld bok men det är det som gör den så bra. Boken håller ett ganska lugnt tempo genom hela men jag tyckte aldrig att det blev tråkigt eller tjatigt. Karaktärerna utvecklades hela tiden och man fick veta mer om historien hela tiden. Jag tror den kunde tagit andra vändningar och ändå varit lika bra för det blev liiiiiiite för cheesy då och då för min smak och andra teman kunde lagts in som lite extra topping.
 
Lennie är lite läskig för hon är så verklig. Hon är verkligen EXAKT som vissa av mina kompisar. Hon spelar instrument, läser mycket böcker, suktar efter kärlek och är ganska blyg, något som stämmer precis in på flera i min närhet. Jag tyckte hon var otroligt välbeskriven och trots att hon var lite störig då och då kände jag verkligen med henne och hon blev min vän. Baileys pojkvän Toby var en annan underbar karaktär som jag sympatiserade med och Lennies vän Sarah var knäpp och härlig. Men de bästa karaktären av de alla tyckte jag ändå var mormorn. Hon var en så intressant och annorlunda karakär och all hennes historia förgyllde boken. Den enda karaktären jag hade lite problem med var Joe. Egentligen har han allt. Han är väldigt söt och fin men har även sämre sidor som får lysa fram. Men jag tyckte han föll lite platt. Vem var han egentligen? Det var frågan som jag ställde mig under läsningens gång och jag vet inte mer om honom efter att ha läst ut boken. Nej, där tappade boken tyvärr lite av sin magi för han var ändå en så viktig karaktär.
 
Boken starkaste sida är helt klart språket och då läser jag ändå en översättning! Jandy Nelson skriver formuleringar av en kvalité som sträcker sig långt utöver vanlig ungdomslitteratur och språket smälter i munnen när sidorna flyger förbi. Det är ibland så vackert att jag börjar gråta även fast det inte ens hände något särskilt (eller så var jag bara ovanligt trött). Jag verkligen ÄLSKAR Lennies små dikter! De ger boken en personlig touch och är det perfekta sättet att föra fram Lennies känslomässiga förändring under historiens gång. Jag avgudar Jandy Nelsons språk och jag ser galet mycket framemot att läsa hennes nästa bok när den kommer ut! För att vara en debut är Himlen börjar här galet imponerande men den är inte riktigt så bra att jag kan kalla den en favorit. Men den är helt klart en riktigt riktigt bra bok och jag kommer definitivt rekommendera den vidare! Om du söker en vacker, känslomässig resa fylld med sorg och sökande men samtidigt mycket romantik är Himlen börjar här den perfekta boken för dig!
 
PS! Det var lite kul att Lennies absoluta favoritbok var Svindlande höjder eftersom jag höll på att läsa den samtidigt! Konstigt men kul! :D
 
 
 

Kommentarer

  • Tessans Bokblogg säger:

    Jag ÄLSKADE denna bok! Så himla bra! ^^

    Svar: Ja, tyckte också jättemycket :) ÄLSKAR verkligen det svenska omslaget också :D
    Ebba

    2013-02-03 | 14:42:51
    Bloggadress: http://tessansbokblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här: