iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Filmrecension: Jane Eyre

Kategori: Filmrecensioner

Jag läste Jane Eyre i somras och blev helt tagen. Kunde klassiker verkligen vara... skitbra? Så när jag idag var hemma sjuk så passade jag på att se filmen och här är mina tankar. Lite småspoilers kan förekomma för dig som absolut inte vill veta vad som ska hända men jag tror de allra flesta har en ganska klar bild av historien. Om annat så scrolla ner till sammanfattningen för att läsa superkort om vad jag tyckte om filmen i helhet! ^^

Handling och tolkning utifrån boken: Jag vet inte riktigt vad det var med Jane Eyre som fick mig älska den så mycket men historien är helt underbar! Jag tyckte att det var väldigt snyggt att hoppa i tiden när de berättade filmen men lite väl mycket togs bort i början av Janes liv. Jag hade velat se mer av skolan och mer av Helen för det var en av mina favoritdelar i boken och i filmen gick det på några få minuter och vips så var hon vuxen. I och för sig är hon ganska "vips vuxen" i boken också men jag saknade lite från hennes barndom som jag tyckte kunde varit med. Även kärleksdelen tyckte jag gick på tok för snabbt när de tog bort massor av Janes och mr. Rochesters konversationer och vissa händelser. I boken går det redan snabbt men de fångar ändå att de på nåt sätt lär känna varandra men i filmen gick det så snabbt att jag knappt fattade vad som hände. Jag tror det beror på att man inte får höra Janes tankar i filmen och då känns allt mycket mer ruschat än boken. Överlag tyckte jag ändå att den fångande det viktigaste i boken men jag störde mig rätt mycket på hur mycket som var borttaget. Det gör jag i och för sig på nästan alla filmatiseringar... Något som dock var ett plus var att jag styckte S:t John var mycket trevligare än i boken, haha! Jag verkligen HATADE honom i boken men i filmen var han riktigt bra eller i alla fall helt okej. Familjen Reed blev dock också snällare än jag uppfattat i boken vilket jag inte riktigt gillade och man uppfattade nästan inget om Janes situation som barn.

Skådespelarinsatser: Jag tyckte att Mia Wasikowska (som även syns i Tim Burtons "Alice in Wonderland") gjorde ett riktigt bra jobb som Jane Eyre och hon var verkligen passande för rollen. Dock störde jag mig lite på att  hon var så snygg när Jane Eyre egentligen ska vara ganska ful, haha. I boken är "skönheten finns på insidan" ett väldigt tydligt tema vilket blev lite skumt när hon var typ perfekt. De andra skådisarna var väl okej, det var ingen jag reagerade på som extra bra eller extra dålig. De flesta var faktiskt ungefär som jag föreställt mig men inte Adèle och mrs. Reed. Helt fel! Lite cred till Freya Parks som gjorde ett utmärkt porträtt av underbara Helen Burns (som borde varit en större del av filmen! >:( ), riktigt snyggt spelat enligt mig!

Kostym och scenografi: Jag tyckte de fångade tidsandan riktigt bra och kostymerna var riktigt snygga och scenografin likså. Jag tyckte särskilt om hur de sparade på sminket (för man hade inte smink när man var fattig som ingen verkar fatta) och gjorde enkla och typiska frisyer. Den blyga och tillbakadragna stämningen som syntes i både manus, ljus, skådespeleri och musik genomsyrade även kostymerna och scenografin vilket jag älskade. Mycket tjusigt.

Musik, ljussättning och tekniska grejer: .Jag är en riktig sucker för bra ljussättning och Jane Eyre är i perfektion! Ah, jag är besatt av det gråa trista och kalla ljuset som följs genom hela filmen och det är så jäkla snyggt! Det är blekt, kallt, tråkigt och platt and I couldn't loved it more! LÖÖÖÖÖV!!! Okej, nu ska jag sluta prata om sånt som ingen bryr sig om (är det ens nån förutom jag som bryr sig om den här kategorin?) och gå vidare till musiken. Musiken! Tjusig, enkel med mycket blygsam fiol som flyger runt mellan bilderna. Inte speciellt orginellt men mycket fint och det passade in till stämningen perfekt!

Sammanfattning: Filmatiseringar är svåra och den här filmen var inte i närheten av boken. Jag saknade många av scenerna och allt kändes väldigt fort vilket förstörde stämningen. Om man bara skulle se den som film tror jag att jag skulle tycka om den mer för den var extremt "snygg" att titta på om ni fattar vad jag menar. Så jag tyckte mycket om den och den hade en fin och jämn stämning från första till sista minut. En bra film men som filmatisering kunde det varit bättre! Men jag rekommendera alla att läsa boken för den är fantastisk!

Betyg: