iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Filmrecension: Beautiful Creatures

Kategori: Filmrecensioner

Igår läste jag ut boken som jag tyckte riktigt mycket om (läs min recension här) och nu kom jag just hem från bio efter att ha sett filmen. Här är mina tankar! Recensionen innehåller  spoilers för er som inte har läst boken  så läs på egen risk! Hoppa i så fall ner till sammanfattningen!

Handling och tolkning utifrån boken: Om jag ska beskriva mina tankar om den här filmen så behövs bara tre ord. WHAT THE FUCK?! Asså vad fan är det här?! De hade tagit bort galet mycket och då menar jag GALET mycket och lagt till massor av skit! I början tyckte jag inte att det var så hemsk. Visst Ethan hittade medaljongen själv men den började ganska bra och de första tjugo minutrarna kändes det som en ganska okej filmatisering. Sedan kom problemen. Ethans och Lenas kärlek går så fort att jag vill kräkas och jag förstår att de var tvungen att skynda på det eftersom boken är så tjock men de förlorar trovärdigheten som jag (trots insta-love-faktorn) tyckte  de hade i boken. Swoop så kan de dö för varandra typ. Hela historien kändes alldeles för ruschad och jag har egentligen inget problem med att de tar bort mycket från boken men det krävs att den har kvar samma stämning vilket filmen inte lyckades med. Alla spännande magigrejer och sådanna saker var borta och jag blev jättesur över att de inte pratade med varandra i huvudet. Det var en av mina favoritdelar från boken och jag blev ledsen över att de inte fanns där. Filmen i sig blev aldrig riktigt spännande eller speciell, det kändes bara som en lam kärlekshistoria med en liten twist. Boken är mycket mer än så! Jag skulle velat se mer av magin från boken och världsuppbyggnandet (skum översättning, I know) för det var det som fick mig att verkligen gilla boken.

Det verkade som om de försökt göra filmen till en ensamstående när man tänker på vad de lade till och tog bort men sedan kom slutet och jag fattade ingenting. Ni som har sett filmen förstår nog vad jag menar. Vad fan var grejen med det?! Det gav absolut ingenting till filmen och det gjorde bara allting jättekonstigt. Då menar jag både grejen med Sarafine och Ethan. Usch, blä, fy, tvi! Och jag kan inte fatta att de avslöjade grejen med Sarafine direkt! Det var en av bokens stora twister men i filmen avslöjades hon typ direkt. Eh.... va?!?!?! JAG BLIR SÅ ARG!!!! >:(

Jag saknade verkligen relationen mellan Lena och Macon (hehhehe, bacon) och här kändes de inte alls speciellt nära varandra vilket var synd. :( De var så fint i boken men här kändes Lena mest sur och tyckte verkligen Macon (hehhehe, bacon) var överbeskyddande.

De hade tagit bort supermånga karaktärer (Boo! :'( ) och slagit ihop Amma och Marion till en karaktär vilket jag inte gillade. Ingen av karaktärerna framstods riktigt som jag hade tänkt mig. Eller snarare inte alls som jag hade tänkt mig. Det enda som filmen faktiskt gjorde bra var Ethan. Hans karaktär var supergullig i filmen och de fick fram honom på ett riktigt bra sätt. Så tummen upp för det men annars- fy fan!

Skådespelarinsatser: Jag tyckte snubben som spelade Ethan (påläst!) gjorde ett riktigt bra jobb trots att han snarare ser ut som 26 än 16 men det är en annan sak. Jag gillade verkligen humor som tillfördes till hans karaktär och han blev väldigt älskvärd. Dock föll Alice Something som spelar Lena riktigt lågt. Hon gjorde den riktigt coola Lena till en platt och trist karaktär. Hon hade liksom ingen... gnista! Det kändes bara som en till "wannabe Kristen Stewart fast sötare" vilket är lika med bläää! Tyvärr, ingen vidare skådespelare. De andra skådespelarna såg inte ett dugg ut som jag hade tänkt mig men de var väl helt okej. Jag gillade hur de fick fram söder-känslan genom att använda folk med rätt dialekt. Fint jobbat där! Men jag störde mig otroligt mycket på att Ridley inte var blond! Jätteirriterande ju!

Kostym och scenografi: Får man klaga på typ allt? Ja, i så fall måste jag säga att kostymerna och scenografien inte alls var som jag hade föreställt mig. Nu är det här i och för sig inte mina bilder som bestämmer men jag tyckte allt var fel. Rawenwood var liksom... modernt! Jag hade tänkt mig det som någon slags 1800-tals herrgård eller nåt men det var värsta snyggt och flashigt! Så saknade jag lite av Lenas coola stil. Hon hade lite antydningar på den i filmen men jag uppfattade den mycket mer alternativ och mer  grunge eller nåt om det make any sense. The Casters stilar var alldeles för utflippade och kändes snarare vara tagna från en sci-fi film än boken (eller min garderob, haha!). Kanske hade jag bara uppfattat det fel men jag hade tänkt mig lite mer ´1800-tal över allt och lite mer klassiskt.

NEJ!

Musik, ljussättning och tekniska grejer: Helt okej. Inget speciellt. Ganska snygga specialeffekter dock. Blev lite sur att Sixteen moons inte var med :/

Btw: Var det bara jag som kände för att uttala Ducannes lite franskt alltså Dykann? Hundra gånger bättre ju! Men nej, nej tydligen ska det var all American. Snyft :'(

Sammanfattning: Nej, tyvärr. En riktigt dåligt filmatisering av en bra bok. De hade tagit bort för många bra aspekter ur boken och lagt till massor som var både konstigt och onödigt. Jag fick inte ut samma stämning från filmen som boken och även sett bara som film var det ingen höjdare. Allt kändes väldigt ruschat och man fattade inte om det skulle vara en fortsättning eller inte. Det enda som höjde lite grann var den fina tolkningen av Ethan, annars fanns det inte mycket ljus tyvärr. Så jag rekommenderar definitivt att ni läser boken för den var riktigt bra men filmen kan ni skippa. Synd att det ska bli så med filmatiseringar.

Betyg:

Som film sett skulle den nog kanske varit värd en tvåa men efter att ha läst boken blir det ett bittert betyg.