iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

April 2013 - sammanfattning

Kategori: Sammanfattningar

 Välkommen till ännu en evighetslång sammanfattning! April var en helt OTROLIG månad, stressig men underbar och nu kan jag inte vänta på att få kicka igång maj och sommaren!
 
Hänt i mitt liv i april 2013:
 
Jag började månanden med ett långt och härligt påsklov som spenderas i Paris vilket var helt underbart. Jag skrev lite om min resa här.
♥ Jag överöstes med Nationella prov vilket inte var sådär superkul men nu har jag bara två matteprov, sedan är jag klar! Fasan vad de ska hålla på att plåga de stackars ungdomarna idag!
♥ Jag hade "Mysteriefest" med mina kompisar vilket var lite intressant... haha! Temat blev väl sådär men själva festen var skitkul, vi körde en töntig vampyrlek som var askul (töntigt och askul går oftast hand i hand), körde Anden i glaset (funkade sådär) och såg på en film jag inte hade sett klart men jag hade sett den innan så det var okej.  Och så plågade jag mina kära vänner med en "gissa ingredisenserna i muffinesen"-lek som var väldigt underhållande, hahah.
♥ Jag åkte till Stockholm med min bokklubb och köpte hem två fina böcker plus en otroligt sexig Tardis-tekanna
 
♥ Vi hade sci-fi tema på ett bokklubbsmöte då jag gjorde världens research om sci-fi:ns historia så nu är jag lite av en expert på ämnet, haha
♥ JAG BYTTE EFTERNAMN!!!
♥ Jag såg både sista avsnittet av Girls - säsong 1 och det sista NÅGONSIN av Merlin. Inte okej, inte okej
♥ JAG BLEV FULL-TIME DEMI-VEGETARIAN!!! Okej, nog med stora bokstäver men i måndags började käka vegetariskt (fast jag äter fortfarande fisk, där av demi) och det gick verkligen snabbare än jag hade trott. Jag trodde jag skulle bli vegetarian om typ ett halvår eller nåt men min hjärna sa att tiden var inne så yolo, så fick det bli (hehe, älskar att missbruka yolo). Än så länge går det bra och det ska bli så spännanade att se hur det funkar. Jag märker redan hur mycket mer medveten man blir av det man äter! I skolan är det ju liksom bara att ta det vegetariska men hemma får jag ibland steka på lite quornfilé eller nåt men det ska nog gå bra. Jag är sjukt stolt över att jag har gjort det, vi får se vad nästan månadssammanfattning säger om hur det gick!
♥ Igår var det Valborg och det spenderades med en grillkväll med trevliga vänner och jag åt helt vegetariskt. Hurra för mig!
 
Läsning i april 2013:
 
 
 
 
Antal lästa böcker: 7 stycken
 
Böcker på svenska: 1
Böcker på engelska: 6 stycken (woho! Snacka om majoritet!
 
 Antal seriealbum, grafiska romaner och mangaböcker: 4 stycken
Friestående böcker:  4 stycken
Böcker i en serie: 3 stycken
Påbörjade serier: Naruto och Shaman King
Serier jag avslutade: Across the universe. Tjoho, årets första avslutade serie!
 
Vuxenromaner (inte seriealbum inräknade): 1 (bättre än 0 i alla fall!)
Klassiker: 2!!! 2!!! 2!!! Vem hade trott att jag skulle kunnat pricka in två klassiker på en månad?! Inte jag i alla fall men så blev det! I och för sig var de väldigt korta... men ändå, det räknas! Guldmedalj till moi!
Facklitterära böcker: 1 (Marbles var ju faktiskt en grafisk MEMOAR så det räknas!)
 
Titlar jag läste:

Ninjaprovet (Naruto #1) – Masashi Kishimoto. 185 sidor.                                                                                        A shaman in Tokyo (Shaman King #1) – Hiroyuki Takei. 201 sidor.                                                                    Alice adventures in Wonderland (Alice #1) – Lewis Carroll med illustartioner av Camille Rose Garcia. 159 sidor. The Great Gatsby – F. Scott Fitzgerald. 148 sidor.                                                                                                Shades of Earth (Across the universe #3) – Beth Revis. 369 sidor.                                                                           Marbles – Ellen Forney. 237 sidor.                                                                                                                        The wrong place – Brecht Evenes.

Månadens favorit: Shades of Earth och The Great Gatsby var båda helt otroliga böcker och kommer hamnar definitivt på listan över mina favoriter.
Månadens besvikelse: The wrong place. Fantastiska bilder men historien var lite för tom för min smak
Månadens överraskning: Marbles! Jag hade inte förväntat mig så mycket alls men det slutade med att jag älsakade den!
 
Tankar om månadens läsning och kommande månadens läsning:
Snyggt jobbat Ebba! En avslutad serie, två klassiker och en riktigt tjusig blandning av grafiska romaner, jag är helt klart nöjd! Jag fick även läst två mangaböcker för första gången på säkert 5 år vilket var riktigt härligt. Det är precis så här jag vill att mina läsvanor ska se ut - varierande och bra och april gav mig precis det jag behövde!
 
I maj har jag redan läst ut både Scarlet, andra delen i The Lunar Chronicles som var helt underbar (recension på den kommer förmodligen upp imorgon!) och en extremt sorglig liten grafisk roman som heter Mother, come home. Nu ska jag direkt gå över till Utvandrarna som jag ska läsa i skolan. Vår uppgift är att läsa valfri klassiker till svenskan och jag kände att jag kunde passa på att läsa en svensk fet klassiker för att plåga mig lite extra, haha. Antigen verkar det vara så att folk hatar den eller älskar den, jag hoppas jag ställer mig i den senare kategorin annars blir det 550 plågsamma sidor. Sen får vi se vad som händer, jag brukar läsa betydligt mer när det är fint väder ute och jag kan ligga på min älskade filt och läsa så vi hoppas på att vädret till låter det i maj!
 
 
Filmer jag såg i april:
The Hobbit - an unexpected journey (4/5)[SETT INNAN]
Alice in Wonderland (35/5) [SETT INNAN]
 
hehe, det gick ju sådär...
 
Tv-serier jag har sett på under april:
 
Merlin - säsong 5 [SETT KLART, BUWÄÄÄÄ!!!]
Doctor Who- säsong 5 [SETT KLART, EPIC SLUT!]
Girls - säsong 1 [SETT KLART, SÅÅÅÅ BRA!!!]
Torchwood - säsong 1 [SETT KLART, CAPTAIN JACK HARKNESS- AVSNITTET!!!! FYYYY VAD HEMSK! :'(]
Torchwood - säsong 2 [HAR ETT AVSNITT KVAR , SÅ GALET BRA:'(]
Modern family - säsong 1 [Vi såg två eller tre avsnitt på engelskan och det var ganska kul, kanske ska fortsätta kolla]
 
Ja, det blev inte så mycket film men desto mer tv-serier som mestadels dominerades av Torchwood. Fy fabian vad jag älskar den serien. Så tog första säsong av Girls slut men där finns det ju i alla fall fler tillskillnad från Merlin som nu är slut för evigt... inte okej, inte okej....

 
 Det var min månad! Nu ska jag titta på lite booktubers olika wrap-ups och TBR:er och så blir det sista danslektionen innan uppvisningen på söndag. Iii, lite nervöst men det får helt enkelt gå bra. Ha det gött igelkött så ses vi imorgon med en liten recension på Scarlet! Goodbye!
 

 

 

Kommentarer

  • Miriam - Schitzo-Cookie säger:

    Woho välkommen till demi-vegeterian klubben =)

    Svar: Woho, man tackar! :D
    Ebba

    2013-05-02 | 20:54:14
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: