iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Två små mangarecensioner!

Kategori: Bokrecensioner

När jag var i 9-10 års åldern var jag helt besatt av manga och läste massor med nu hade det gått säkert 5 år sedan jag har läst någon och jag fattade inte varför. Så på den långa bussresan till Paris så läste jag ut två mangaböcker som både var första delen i evighetslånga serier. Här är mina tankar om dem!
 
 
Titel: A Shaman in Tokyo
Serie: Shaman King #1
Författare: Hiroyuki Takei
Språk: Engelska (org. japanska)
Utgivningsår: 1998
Sidor: 201
Genre: Manga, urban fantasy, äventyr, spöken
 
Den här handlar om en kille som heter Manta (som är superdupergullig!!!) som möter Yoh Asakura som är lite speciell. Han är en Shaman, en person som står i mellan de levande och de dödads världar och hans uppgift är att hjälpa spöken och hålla koll så att allt går rätt till. Jag tyckte konceptet var riktigt coolt och trots att det bara är första boken i serien får man redan på ganska mycket om Shaman-världen vilket jag verkligen tyckte om. Mangaböcker brukar inte direkt innehålla supermycket handling per bok (eftersom en genomsnittligserie håller på i minst 50 volymer) och det gör inte den här heller men jag gillar att det är så myckte action i den och det går supersnabbt att läsa ut den. Det är en väldigt actionbaserad manga och bilderna är väldigt uttrycksfulla och det kanske inte direkt klassas som bra litteratur men whatever, den var underhållande och är inte det de viktigaste? Manta var världens gulligaste karaktär som fick mig skratta flera gånger under bokens gång och Yoh var cool. Jag kommer helt klart plocka upp del två i serien för att se vad jag tycker!
 
 
Titel: Ninjaprovet
Serie: Naruto #1
Författare: Masashi Kishimoto
Språk: Svenska (org. japanska)
Utgivningsår: 2000
Sidor: 187
Genre: Manga, äventyr, ninjor
 
Ninjor! Kan det bli mer awesome?! Precis som Shaman King har den här serien pågått i ungefär 35 miljoner volymer och det här är alltså den första. Den känns lite "barnsligare" än Shaman King om man kan säga så och jag skulle säga att den passar för lite yngre men var den underhållande? Definitivt! Det finns mycket humor i boken som jag verkligen uppskattar och trots att det händer  alls mycket räcker det för att jag ska bli nyfiken på serien. Det enda jag hade lite problem med var karaktärerna eftersom de kändes så otroligt sterotypiska och ganska löjliga vilket drog ner helthetsintrycket rejält. Man visste liksom vad de skulle hitta på innan de gjorde det! Men boken i sig var skön slappläsning så om tvåan finns inne på bibblan någon gång kommer jag säkert plocka upp den. Dock gav den en underbar nostalgisk känsla även fast den inte direkt var bra egentligen, haha. Kändes precis som jag var 9 år igen, mys!
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Emellie säger:

    Om du gillar Naruto, kika på Bleach? :D Jag tittar visserligen på animen och har tittat lite på Naruto (även om jag föredrar Bleach). Jag känner att det blir lite mycket med två superlånga serier (och jag är ändå halvvägs genom Bleach nu :o)

    Har börjat älska manga de senaste halvåret, rekommenderar Death Note, Eden: It's an Endless World (dock har de slutat trycka den verkar det som, så efter vol. 4 så verkar det ta stopp tyvärr ;__;), Fullmetal Alchemist och en serie som heter "X" av CLAMP har jag börjat läsa de första volymerna i. Riktigt klassisk mangaillustration där, de är jättefina och historien verkar ganska bra :)

    ÅH JAG VILL LÄSA MER MANGA :D

    Svar: Alla verkar älska Death Note, måste verkligen testa den! :D Manga är så himla mysigt, ändå nackdelen är att det är så jäkla dyrt så det är bra att det finns bibliotek i alla fall! :)
    Ebba

    2013-04-08 | 21:03:54
    Bloggadress: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
  • Anna - Boktycke säger:

    Gillar du Shaman King och Naruto så lär du gilla One Piece (pirater) och Fairytail (magiker) också. Båda är dock såna superlånga never-ending (känns det som iaf) manga så var beredd på att slösa bort många timmar med dem :D

    Svar: Tack för tipsen, ser alltid typ volym 768 av One Piece men ska definitivt plocka upp den om jag ser 1:an någon gång! :D
    Ebba

    2013-04-08 | 21:08:34
    Bloggadress: http://boktycke.se
  • Anna - Boktycke säger:

    Annars så finns ju de flesta mangan på nätet så man kan läsa dem online :p Väldigt bekvämt!

    Svar: Borde testa det! Har du tips på någon bra sida? :)
    Ebba

    2013-04-12 | 19:35:40
    Bloggadress: http://boktycke.se
  • Anna - Boktycke säger:

    Jag brukar läsa på http://www.mangaeden.com/ eller http://beta.mangafox.com/, men det finns flera andra onlinemangasidor om man googlar efter dem. Jag brukar annars ladda ner appen mangastorm och läsa på Ipaden. Det är supersmidigt att läsa i sängen innan man ska sova :)

    Svar: Tack för tipset, ska bli kul att se hur det funkar att läsa på nätet! :D
    Ebba

    2013-04-12 | 19:58:33
    Bloggadress: http://boktycke.se

Kommentera inlägget här: