iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

A whole new world

Kategori: Bokrecensioner

Titel: Shades of Earth
Serie: Across the universe #3
Författare: Beth Revis
Utgivningsår: 2013
Sidor: 369
Språk: Engelska
Genre: Science fiction, dystopi
 
VARNING! DENNA RECENSION INNEHÅLLER MYCKET STORA SPOILERS FÖR ER SOM INTE LÄST DE TVÅ TIDIGARE DELARNA I TRILOGIN!
 
Handling:
Amy och Elder har landat på den nya planeten med hopp om en framtid i frihet. Men Centuari- Earth är inte riktigt som de och alla andra hade föreställt sig. Det finns hemska dinosaurieliknande monster och giftiga blommor som får en att bli medvetslös i flera timmar. Ingen vet vad som pågår förutom att det finns någon eller några där ute och de vill inte ha dem kvar.
 
 
A million suns slutade extremt spännande och med så mycket hopp i sig. Jag var så taggad på att se hur Centuari- Earth skulle vara. Men som vi som har läst de två tidigare böckerna i serien vet att Beth Revis inte verkar vara något större fan av lycka i sina böcker. Innan de ens landar blir det problem och massor av människor dör. Sedan går det bara down, down, down och jag lider verkligen med karaktärerna för att de är tvungna att gå igenom det de gör. När man fick veta hur allt hängde ihop satt jag bara och stirrade och kunde knappt få fram ett ord. Det är så fruktansvärt hemskt redan från första boken och det blir bara värre och värre och mitt stackars hjärta fick lida och lida men det var det värt det för den här boken är så otroligt bra!
 
I Shades of Earth fick vi se betydligt starkare science fiction- element än vi sett i de tidigare böckerna. Jag menar, kom igen: DET FINNS DINOSAURIELIKNANDE MONSTER! Det var precis det jag misstänkte skulle hända och förändrade verkligen stämningen i boken. Plöstligt var det verkligen sci-fi och hotet kom från ännu flera håll. Händelseförloppet är lika bra som alltid och Beth Revis är en mästare på att skapa spänning och avslöja precis tillräckligt mycket för att man ska få idéer om vad som ska hända men sedan bli totalt chockad. Nu mera är jag van vid hennes skrivsätt så plot-twisterna blev inte lika stora överraskningar men gav mig så mycket spänning och engagemang att jag inte riktigt var medveten om omvärlden. Så fort någon pratade med mig under läsningens gång var jag ungefär såhär:
 
Hur Revis lyckades binda ihop trilogin är helt otrolig och känner mig fortfarande helt tom. Hela historien är så fruktansvärt skrämmande och hemsk och en av de mest tänkvärda böckerna jag har läst, trots att det är en science fiction-roman för ungdomar. Vad är ett liv värt egentligen? Är det värt att kämpa för något bättre när alla alternativ är lika hemska? Jag kommer aldrig kunna sluta tänka på den här trilogin för den ställer svåra frågor på ett sätt som så få andra lyckas med och det är så mycket känsla och tanke bakom varenda händelse i den här boken. Jag är kär! Den här boken, ja, hela serien är så extremt välplanerad, smart, spännande, intressant, romantisk, skrämmande, tankevärd (ja, jag kan fortsätta ett bra tag till), galen, engagerande, politisk... DEN ÄR HELT JÄVLA UNDERBAR! Om vi ska ta det där med politiken var det något jag verkligen älskar i den här serien för det är där så tydligt utan att bli för komplicerat eller svårt. Man får tänka själv och man blir aldrig dumförklarad. Det är inte lätta ämnen Beth Revis tar upp men ändå lyckas hon göra det på ett så enkelt och skrämmande men samtidigt vackert sätt.
 
I tidigare böcker har jag gillat Elder lite halvt. Han har alltid haft lite stalker-varning över sig för mig och har stundtals varit lite barnslig men plötsligt var det PANG! och hans karaktär var helt fantastisk. Den Elder vi ser i Shades of Earth är en ledare, någon som har mod att offra allt för sitt folk och de han älskar. Han blev min absoluta favoritkaraktär i boken och hans realtion med Amy är mer fokuserad i den här boken men har också betydligt fler grunder. Om vi ska prata om Amy hade hon stunder i boken då hon kanske inte gjorde riktigt rätt saker och det kändes som de bröt lite mot vad hennes karaktär vanligtvis skulle ha gjort (alla som läst boken förstår precis vad jag menar) men om man bortser från det är hon en fantastisk karaktär och jag vet inte om jag skulle orka leva om jag gick igenom det hon går igenom. Både Elder och Amy är så starka karaktärer och tillsammans blir de ett av mina favoritpar. Vi stöter på en hel del nya karaktärer i den här boken och intressantast var helt klart Amys pappa. Ja, han är hemsk men han har så många sidor och lager att han blir en av de mest intressanta karaktärerna. Om det här serien skulle vara längre än tre böcker (vilket helt klart skulle funka) skulle jag gärna sett att flera av Goodspeed-människorna och de upptinade fick bli karaktärer för nu är de så pass få som har någon betydelse för historien. Jag tror att det skulle kunna göra boken ännu lite bättre men jag förstår att det kanske inte riktigt skulle få plats med tanke på att den redan är väldigt fullsmockad.
 
Som vanligt är Beth Revis språk intensivt och extremt lätt att bli indragen i. Det finns tyngd och puls i varje mening och det är vackert samtidigt som det hela tiden drar en framåt. Det enda jag hade lite problem med i hela den här boken var berättarrösterna. Jag började känna det i A million suns och jag tänkte ännu mer på det i den här: Amy och Elders berättarröster är för lika. Jag har absolut inga problem med att berättarrösten känns för mogen, för tjejig, eller vad man nu kan störa sig på men ska man skriva i två perspektiv får man se till att göra de båda rösterna unika. Men det var egentligen det enda som inte var helt perfekt med den här boken för annars- herregud vilket slut! Beth Revis har lyckats skapa en serie där varje bok är unik, varje bok är full av mystik och spänning och varje bok ger en känslor och tankar som man sällan upplever. Den här serien kunde i min mening knappt ha slutat bätte och jag grät under sista delen av boken och när den var slut kände jag en så stor tomhet inom mig att jag knappt visste vad jag skulle ta mig till. Det är hemskt att inte fler har läst den här serien för den är så ruskigt bra! Det är en av de bästa serierna jag någonsin läst och en av de som kopplar ihop de olika delarna bäst. Den är så bra, så bra, så SJUKT BRA att jag inte vet vad jag ska säga... jag vet inte om jag fått ut så mycket vettiga tankar under den här recensionen, min kropp försöker fortfarande återhämta sig även fast det gått ett dygn sedan jag läste ut den. Usch, nu börjar jag nästan gråta igen när jag tänker på den... Det skulle vara superkul om någon där ute som har läst boken känner för att diskutera den lite på något forum för jag har så mycket spoilertankar jag vill prata om för det är så få som har läst den här serien och jag har ingenstans att stilla mitt fangirliga hjärta!
 
Det är mycket möjligt att jag gör en liten recension på hela serien i sig men just nu verkar jag inte kunna få ut något vettig så jag säger bara det här:
 
Tack Beth Revis för att ha skapat en frexing underbar serie som jag älskar av hela mitt hjärta. Across the universe är en av de bästa serierna jag någonsin läst och den har gett mig så mycket jag aldrig skulle träffat på annars. Den har gett mig perspektiv på världen, på människorna och på universum och jag är så tacksam att jag plockade upp första boken på biblioteket trots att jag var lite tveksam till en början. Nu när serien är slut känner jag mig tom för allt är borta men samtidigt lycklig över att ha varit med om en så fantastisk resa genom hela universum. Tack ♥

Kommentarer


Kommentera inlägget här: